اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد

ساماندهی باقیمانده ساخت و سازهای جنگ در هورالعظیم

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ساماندهی ساخت و سازهای باقیمانده از جنگ تحمیلی در هورالعظیم و یک پارچه سازی این تالاب خبر داد.

ساماندهی باقیمانده ساخت و سازهای جنگ در هورالعظیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان احمدرضا لاهیجان زاده گفت: تالاب هورالعظیم از مجموعه تالاب‌های باقیمانده بین‌النهرین است که بین ایران و عراق واقع شده و یک مجموعه زیستی در خاورمیانه تلقی می‌شود. این تالاب جزو 200 منطقه زیستی است که از سوی صندوق جهان طبیعت مشخص شده است.

وی تأکید کرد: در طبقه بندی که در سال 82 برای تالاب‌های کشور انجام شد فقط هورالعظیم موفق شد نمره 100 کسب کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه 80 درصد نیاز آبی تالاب باید از طریق کشور عراق تأمین شود، اظهار کرد: با توجه به سدسازی انجام شده در کشورهای ترکیه و سوریه این میزان حق آبه کاهش یافته است. همچنین در خلال 30 سال گذشته این تالاب دچار صدمات مختلفی به واسطه فعالیت‌های گوناگون از جمله تأثیر طبیعی مانند خشکسالی، کاهش حق آبه، تغییر کاربری و ایجاد زهکش در غرب تالاب شده است.

لاهیجان‌زاده بزرگترین آسیب وارد شده به تالاب را زهکش‌های احداث شده در تالاب عنوان کرد و گفت: در زمان حکومت حزب بعث، صدام اقدام به احداث این زهکش‌ها و دو پارچه کردن تالاب از طریق خاکریز کرد و باعث تخلیه آب آن و تبدیل آن به زمین های کشاورزی شد که این عمل از سوی یکی از محققان تالاب شناس مطرح دنیا به عنوان فاجعه زیست محیطی یاد شد.

وی اقدامات انجام شده برای بازگرداندن شرایط تالاب به شرایط اولیه را تأمین حق آبه تالاب از طریق یک برنامه بین‌المللی عنوان کرد و افزود: در کشور ایران نیز به منظور احیای این تالاب مطالعاتی تحت عنوان ساماندهی هورالعظیم انجام شده که بر اساس آن تمام زهاب‌های موجود در منطقه از طریق کانال‌هایی به بخش جنوبی تالاب هدایت می‌شوند. از این طریق می‌توان 30 تا 50 متر مکعب برای قسمت جنوبی تالاب تأمین آب کرد.

عالی ترین مقام اجرایی در محیط زیست خوزستان ادامه داد: در بخش شمالی و شیرین تالاب با رعایت حق آبه‌ای که از سد کرخه رهاسازی می‌شود می‌توان تعادل بین بخشی شمالی با آب شیرین و بخش جنوبی با آب لب شور را حفظ کرد.

لاهیجان‌زاده از ساماندهی ساخت و سازهای باقیمانده از جنگ تحمیلی در منطقه از قبیل خاک ریزها و جاده‌ها به عنوان گام دوم احیاء تالاب نام برد و گفت: با این کار یکپارچگی تالاب به زمان قبل باز می‌گردد تا تالاب بتواند کاربری‌های اقتصادی و اکوسیستمی خود را بازیابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه وجود ریزگردها یکی از پدیده‌هایی است که تأثیر وجود تالاب را به خوبی نمایان می‌سازد، اظهار کرد: مجموعه تالاب‌های منتج  از بین النهرین در دهه 1350 شمسی در حدود یک میلیون و ششصد هزار هکتار بود که در حال حاضر سیصد هزار هکتار آن موجود است و رطوبت ایجاد شده ناشی از این بخش عظیم در گذشته باعث جلوگیری از تولید ریزگرد بود و امروز این سپر حفاظتی نقش خود را به میزان زیادی از دست داده است.

وی اهمیت اقتصادی تالاب هورالعظیم را یادآور شد و تأکید کرد: این تالاب با دارا بودن 12 گونه ماهی و 3 هزار نفر صیاد ماهی که زندگی خود را از طریق صید ماهی می گذرانند از نظر اقتصادی برای مردم منطقه بسیار با اهمیت است.

لاهیجان‌زاده وجود تعداد زیادی گاومیش در منطقه را به عنوان یک دامداری طبیعی دانست و گفت: این تعداد با تغذیه از طریق تالاب بدون داشتن هزینه تامین علوفه، تأمین کننده لبنیات منطقه در استان هستند.

وی با بیان این که تالاب‌ها به عنوان شاهکار خلقت خداوند در زمین هستند، افزود: ارزش اقتصادی تالاب‌ها بر اساس تحقیقات انجام شده 200 برابر زمین زراعی و 40 برابر مناطق جنگلی است.

انتهای پیام/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول