اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد

مهاجرت پرستوهای دریایی به تالاب‌های گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: از اواخر خرداد امسال مهاجرت پرستوهای دریای تیره به تالاب‌های گیلان کم‌نظیر بوده است.

مهاجرت پرستوهای دریایی به تالاب‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس پیش از ظهر امروز در جلسه محیط زیست استان با اشاره به مهاجرت پرستوهای دریای تیره به تالاب‌های استان اظهار کرد: از اواخر خرداد امسال مهاجرت این پرستوها به تالاب‌های استان کم‌نظیر بوده است.

وی، افزود: پرستوهای دریایی به دلایل خاصی تنها در پناهگاه حیات وحش سلکه و سیاه‌کیشم و در بخش‌های محدودی از تالاب‌های استان تخم‌گذاری و جوجه‌آوری می‌کنند.

این مسئول، خصلت‌های رفتاری و منحصر‌ به‌فرد پرستوهای دریایی را تخم‌گذاری اجتماعی آنها دانست و تصریح کرد: این تخم‌گذاری با هیاهوی شورانگیزی هر سال در نقاط مختلف تالاب‌های استان انجام می‌شود.

وی، با بیان اینکه لانه‌گذاری پرستوهای دریایی از اواخر خرداد امسال آغاز شده است، تصریح کرد: جوجه‌آوری و پرورش جوجه تا اواخر مرداد طول می‌کشد.

عبدوس، محل تخم‌گذاری پرستوها را روی گیاهی به نام «سکوله‌خیز» عنوان کرد و افزود: این گیاه یک ساله «شناور آبزی» است که با ریشه‌های افشان خود و ثابت کردن آنها در گل و لای بستر ثبات قابل توجهی به کلونی‌های خود می‌دهد و ریشه‌های هر کدام از پایه‌ها به واسطه وجود یک میوه منحصر‌ به‌فرد در اندام زیرین فرو رفته و حالت استاتیک مناسبی را برای کلونی‌های بی‌نظیر به وجود می‌آورد.

وی، گیاه آزولا را موجب تنگ‌تر کردن جایگاه کلونی‌های سلوکه‌خیز نامید و ابراز کرد: هم‌اکنون کلونی‌های این گیاه به ندرت در پناهگاه‌ حیات‌وحش سلکه دیده می‌شود و کاهش عمق تالاب انزلی بیش از پیش به این محدودیت دامن می‌زند اما هنوز سکوله‌خیز مکان‌های قابل توجهی از تالاب انزلی را به رشد و گسترش قلمرو خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرکل محیط زیست گیلان، هنوز سکوله‌خیز مکان‌های قابل توجهی از تالاب انزلی را به رشد و گسترش قلمرو خود اختصاص داده است و گاهی تا دو متر ساقه‌های این گیاه در داخل آب و گل و لای بستر فرو می‌ریزد تا موقعیت با ثبات‌تری به پایه‌های شناور خود ببخشد و برگ‌های این گیاه به واسطه دمبرگ‌های باد کرده‌ای که دارند تعادل هیدرواستاتیکی را برای آن امکان‌پذیر می‌کند.

وی، با اشاره به اینکه پرستوها تمایل زیادی برای لانه‌گذاری در سایه امنیت گیاه سلکه‌خیز دارند، یادآور شد: در سال‌های گذشته حدود 3 هزار و 500 قطعه پرستوی دریایی در تالاب‌های استان لانه‌گذاری کرده‌اند که هر ساله این گونه‌ها با کمک پلاک‌گذاری‌های متعدد ردیابی می‌شوند و تحقیقات اکولوژیک روی آنها انجام می‌گیرد.

به گزارش فارس، پرستوی دریای تیره 35 سانتی‌متر طول و پاها و منقار نارنجی رنگ دارد که عمده آنها در کنار دریاچه‌های آب شیرین و رودخانه‌های بزرگ آشیانه می‌کنند و به پرورش جوجه می‌پردازند.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول