اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی خبر داد

مولدسازی ماهیان بومی در تالاب انزلی/ پرورش شاه میگو در رودخانه ارس

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در انزلی، از مولدسازی ماهیان بومی در تالاب انزلی خبر داد و گفت: گونه‌های در خطر کاهش جمعیت مانند ماهی «ماش» و «آزاد» مولدسازی می‌شوند.

مولدسازی ماهیان بومی در تالاب انزلی/ پرورش شاه میگو در رودخانه ارس

مریم فلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به اینکه مولدسازی یکی از برنامه‌های پژوهشکده  آبزی‌پروری در سال جاری است، اظهار کرد: ‌هم‌اکنون پروژه مولدسازی ماهیان بومی در تالاب انزلی در حال اجراست که با هدف مولدسازی ماهیانی که در آینده با کاهش جمعیت مواجه می‌شویم، انجام می‌شود.

* ماهیان بومی در تالاب انزلی مولدسازی می‌شوند

وی، آبزی‌پروری در حاشیه تالاب انزلی را از فعالیت‌های مهم ذکر کرد و افزود: امسال کار جدید آبزی‌پروری در «پن» «فضای باز» با هدف کاهش گیاهان آبزی و مبارزه بیولوژیک با گیاهان آبزی انجام می‌شود.

این مسئول، با اشاره به اینکه پروژه‌های زیاد اکولوژیکی مختلف در آب‌بندان‌ها و تالاب در بیشتر استان‌ها و انزلی اجرا می‌شود، تصریح کرد: این پروژه‌ها در رودخانه‌های مختلف آذربایجان شرقی و همدان اجرایی می‌شود.

وی ابراز کرد: برای اجرای پروژه پیشنهادی در سد کارده خراسان رضوی در حال رایزنی هستیم و پیگیری کارها با بخش خصوصی در زمینه پرورش جلبک برای آبزی‌پروری در حال انجام بوده و در گیلان نیز قرار است کارخانه‌ای برای غذای آبزیان احداث شود و بخش خصوصی از این موضوع استقبال کرده و در مرحله گرفتن موافقت است.

فلاحی، مولدسازی ماهی ماش را یکی دیگر از برنامه‌های پژوهشکده مذکور عنوان کرد و گفت: ماهی «ماش» در خطر انقراض قرار دارد و تکثیر این گونه می‌تواند در کاهش آن تاثیرگذار باشد.

وی، تکثیر و مولدسازی کپور ماهیان هندی را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و یادآور شد: چند سال است که کپور ماهیان هندی وارد کشورمان شده و می‌تواند موجب افزایش ظرفیت تولید شود و در کنار کپور ماهیان چینی می‌توانیم میزان محصول و درآمد تولید کنندگان را با روش تکثیر و مولدسازی بالا ببریم.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در انزلی، اضافه کرد: مولدسازی این ماهیان در حال انجام است و برای پرورش و تکثیر آن کار شده و تنها ملاحظه زیست‌محیطی باید انجام گیرد تا بتوانیم آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی،  تکثیر و پرورش ماهی آزاد را از دیگر برنامه‌های مهم ذکر کرد و متذکر شد: ماهی آزاد جزو ماهیان بسیار گران بوده و به دلیل اینکه نسل آن در حال کاهش است برای احیای ذخایر و پرورش این ماهی، آب دریا مدنظر است زیرا پرورش ماهی آزاد در آب شیرین میزان مصرف آب را افزایش می‌دهد اما با آب شور و دبی کمتر می‌توانیم به وزن‌های مورد نظر این ماهیان برسیم.

* اجرای 42 پروژه تحقیقاتی پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی

فلاحی از اجرای 42 پروژه تحقیقاتی در پژوهشکده آبزی‌پرروی آب‌های داخلی کشور خبر داد و ابراز کرد: 22 پروژه با بخش‌های خصوصی در حال انجام است و بقیه پروژه‌ها در سطح ملی قرار دارند که بودجه آنها از طریق موسسه تحقیقات شیلات ایران تامین می‌شود.

وی، با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشکده کاربردی است، خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون باید مطالعات این فعالیت‌ها صورت گیرد که یکی از آنها بررسی بیماری ماهی آمور بوده و گیلان هدف اصلی این تحقیق در زمینه دلیل تلفات ماهی آمور است.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در انزلی، با اشاره به اینکه درباره ماهی آزاد پروژه‌های زیادی در قالب یک بسته اجرا می‌شود، اذعان کرد: هم‌اکنون در نوار ساحلی گیلان بحث پرورش ماهی آزاد در حال انجام است و با وزن حدود 300 گرم  تا یک کیلو را پرورش دادیم که به مرکز تکثیر انتقال داده شدند.

وی، با بیان اینکه افزایش وزن‌های بالاتر ماهی آزاد در حال انجام است، گفت: مرکز آبزی‌پروری تنکابن این مسئولیت را بر عهده دارد و با انجام پروژه‌ها در نوار ساحلی پرورش ماهی آزاد بسیار خوب بوده است.

* پرورش شاه میگو در رودخانه ارس

فلاحی، پرورش ماهی آزاد با آب‌های ساحلی را موفقیت‌آمیز خواند و یادآور شد: نتایج حاصل از پرورش ماهی با آب‌های ساحلی بسیار خوب و ارزنده بوده و اقتصادی کردن پرورش این ماهی مد نظر و جزو برنامه‌های ما است.

وی، با تصریح بر اینکه تکثیر ماهیان رو به انقراض در دستور کار ماست، بیان کرد: ماهی «سس» و « شاه‌میگو» از جمله پروژه‌هایی است که در دستور تکثیر قرار دارند و برای پرورش شاه‌میگو طرح‌های زیادی انجام شده است.

این مسئول، از تهیه بسته پرورش ذخایر شاه‌میگو در رودخانه ارس خبر داد و افزود: با تهیه این بسته قصد داریم ذخایر میگو را در رود ارس افزایش دهیم و از کاهش احتمالی آن در آینده جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول