اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد

نظام‌مند کردن طرح پزشک خانواده و ارجاع آن از روستا‌ها به شهرها

خبرگزاری فارس: معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر نظام‌مند کردن طرح پزشک خانواده و ارجاع آن از روستا‌ها به شهرها تأکید کرد.

نظام‌مند کردن طرح پزشک خانواده و ارجاع آن از روستا‌ها به شهرها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در قالب دستورالعمل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری با حضور معاونان درمان و بهداشت این دانشگاه، نماینده سازمان‌های بیمه‌گر و جمعی از پزشکان فوق تخصص در سالن اجتماعات شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

سید سعید اسکویی با اشاره به ارجاع طرح پزشک خانواده از روستا به شهر اظهار کرد: ما در شهر‌ها در برخی از نقاط نیاز به مداخله برای اجرای طرح پزشک خانواده داریم.

وی ادامه داد: عدم وجود مرجعی مشخص در شهر‌ها موجب پیگیر نشدن بیماران در موضوع سلامت می‌شود و از این رو ما در آینده اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت را در نظر داریم.

اسکویی اذعان کرد: پزشک خانواده و تیم سلامت موظف هستند برابر دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت نسبت به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، انجام ویزیت پایه و ثبت کلیه اقدامات، ارجاعات و نتایج خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی در این پرونده به صورت بر خط اقدام کنند.

وی افزود: ضروری است حداکثر تلاش برای فراهم آوردن الزامات استقرار این سامانه توسط دست‌اندرکاران صورت گرفته و استقرار پرونده‌های الکترونیکی عملیاتی شود.

تمرکز بر روی درمان بیماری و توجه نکردن به پیشگیری خلأ بزرگ در نظام سلامت است

این مسئول با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمانی بیان کرد: ما در بحث ارائه خدمات فقط بر روی درمان تمرکز کرده‌ایم و این موضوع خلأ بزرگ در نظام سلامت به‌ شمار می‌رود.

هر پزشک خانواده دو هزار و 500 نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد

وی تصریح کرد: برای پزشک خانواده تعریف شده است که چه کاری باید برای دو هزار و 500 نفر انجام بدهد که مراقبت از میان‌سالان (‌افراد 25 تا 60 سال) را شامل می‌شود و پیشگیری و تشخیص و درمان فشار خون، دیابت، چاقی و کنترل استعمال دخانیات برعهده‌ پزشک خانواده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: ایجاد پرونده الکترونیکی، اصلاح قراردادها به صورت سرانه و ادغام تمامی بیمه‌ها از جمله بیمه تأمین اجتماعی و بیمه خدماتی و ایجاد بیمه سلامت ایرانیان برای آحاد جامعه از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در نسخه جدید طرح پزشک خانواده است.

اسکویی تصریح کرد: نیروی انسانی و فضای فیزیکی براساس انجام روشی مدون برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز مرکز خدمات سلامت مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و با در نظر گرفتن دو موضوع، اعضای تیم سلامت در شهر قزوین تعیین شده است.

وی در ادامه گفت: بسته خدمت در مرکز و پایگاه خدمات سلامت مجری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است باید توسط اعضای تیم سلامت ارائه شود.

اسکویی افزود:‌ زمان‌سنجی هر کدام از این خدماتی که در بخش دولتی یا بخش خصوصی از جمله خدمات تشخیص و درمان ارائه می‌شود از موضوعات برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

این مسئول ادامه داد: نوزادان، نوجوانان، میانسالان، سالمندان و مادران باردار گروه‌های هدف بسته خدمات سلامت در طرح پزشک خانواده هستند.

وی اضافه کرد: خدمات سلامت باید بر‌اساس حیطه‌های محیط خانواده، محیط عمومی جامعه و محیط‌های جمعی به گروه‌های هدف ارائه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خاتمه گفت: ساعت کار پزشک خانواده از روز شنبه تا چهارشنبه صبح‌ها 8 تا 12 و بعد از ظهر‌ها 16 تا 20 و در پنجشنبه‌ها ساعت کار 8 تا 12 صبح است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول