اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

پزشک خانواده بیمار را از کودکی می‌شناسد

خبرگزاری فارس: قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هر پزشک خانواده 2 هزار و 500 نفر را از کودکی تا زمانی که فرد بزرگ شود به طور کامل می‌شناسد.

پزشک خانواده بیمار را از کودکی می‌شناسد

مهرداد شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در طرح پزشک خانواده یک نفر به طور کامل بیمار را معاینه کرده و در دفعات متعدد او را می‌شناسد به نحوی که پزشک خانواده با بیماران خود مانند یک خانواده 2 هزار و 500 نفری می‌شود.

وی افزود: در نظام موجود خدمات درمانی سردرگمی وجود دارد و گاهی برای یک بیماری باید به چند پزشک مراجعه بدون اینکه سوابق بیماری فرد در جایی ثبت و ضبط شود.

شریفی ادامه داد: هر سرپرست خانوار باید یک پزشک خانواده بنا بر نزدیکی به محل سکونت انتخاب کند و مردم زودتر پزشک خانواده خود را بر اساس شناخت قبلی و شعاع 1.5 کیلومتر انتخاب کنند چراکه هر پزشک خانواده سقف 2 هزار و 500 بیمار را دارد و با پر شدن سقف ممکن است نگرانی‌هایی برای مردم به وجود بیاید.

وی تصریح کرد: مردم عنوان می‌کنند که پیش از این طرح، زیر نظر فلان متخصص و فوق تخصص بوده‌اند و پس از اجرای طرح پزشک خانواده باید چه کنند، پاسخ این است که پس از مراجعه به پزشک خانواده و انجام معاینات پایه فرد می‌تواند به پزشک خانواده اعلام کند که به دلیل ابتلا به فلان بیماری سال‌ها زیر نظر فلان متخصص بوده و پزشک خانواده موظف می‌شود تا بر اساس نقطه نظر بیمار او را به پزشک متخصص پیشین معرفی کند.

به گفته این مقام مسئول برای اجرای طرح پزشک خانواده درصدهایی به سرانه پزشک به عنوان یک نظام تشویقی افزوده می‌شود.

شریفی بیان کرد: کل طرح پزشک خانواده یک سیستم پایش و ارزیابی دارد و پیش‌بینی شده بر اساس نوع عملکرد پزشک عمومی در این طرح بین 30 تا 40 درصد سرانه پزشک اضافه یا کم شود.

به گفته قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای پزشکان سطح دو یعنی پزشکان متخصص در بخش دولتی و خصوصی نیز نظام تشویقی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی اگر پزشک متخصص در این طرح شرکت کند علاوه بر حق‌الزحمه که یک ویزیت خصوصی است (90 درصد آن را سازمان بیمه‌گر و مابقی را بیمار پرداخت می‌کند) یک ویزیت دولتی نیز به پزشک متخصص داده می‌شود.

شریفی اضافه کرد: بر اساس این رویه پزشکان متخصص در ازای ویزیت یک بیمار یک ویزیت خصوصی به علاوه یک ویزیت دولتی دریافت می‌کنند چراکه پزشک باید در طرح پزشک خانواده دقت و وقت بیشتری را برای بیمار اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: پزشکان متخصص که در سیستم‌های دولتی مشغول هستند به جای یک ویزیت دو ویزیت دولتی دریافت می‌کنند.

شریفی بیان کرد: در شرایط فعلی در واحدهای پاراکلینیکی مانند آزمایشگاه و رادیولوژی به دلیل اینکه تعرفه در بخش خصوصی بالا است و سازمان‌های بیمه‌گر نیز بخش کمی از هزینه‌ها را متقبل می‌شوند، تعداد مراجعان کمتر از بخش دولتی است بنابراین پیش‌بینی شده که در طرح پزشک خانواده پولی را که بیمار بابت یک خدمت در واحد پاراکلینیکی پرداخت می‌کند بسیار کمتر از قبل باشد.

به گفته وی اگر پیش از این بین 60 تا 70 درصد هزینه یک آزمایش در بخش خصوصی از جیب خود فرد پرداخت می‌شد در طرح پزشک خانواده 70 درصد را دولت کمک می‌کند و این کار موجب می‌شود میزان مراجعه به آزمایشگاه و واحدهای پاراکلینیک خصوصی افزایش یافته و از مراجعه بسیار به بخش دولتی کاسته شده و افزایش کیفیت خدمات این طریق محقق شود.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در بیمارستان‌ها وقتی که یک بیمار از طریق نظام ارجاع پزشک خانواده به بیمارستان مراجعه کند، پیش‌بینی شده که اگر همکار پزشک متخصص بیمارستان پس‌خوراند لازم را به پزشک عمومی بدهد 50 درصد حق‌کار و ضریب مربوطه به صورت تشویقی به وی پرداخت ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با میلاد امام زمان (عج) این برنامه در این استان آغاز می‌شود و بنابر‌این تمام پزشکان عمومی دولتی و خصوصی، پزشکان متخصص و فوق تخصص و پزشکان واحدهای پاراکلینیکی و بیمارستان‌ها می‌توانند از نظام تشویقی طرح پزشک خانواده بهره‌مند شوند.

شریفی تصریح کرد: پزشکان می‌توانند با مراجعه به ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی واقع در خیابان زند برای عقد قرارداد و تغییر قراردادی که با سازمان‌های بیمه‌گر دارند، اقدام کنند.

وی افزود: شماره تماس 2930 برای پاسخگویی به سؤالات مردم در زمینه طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده و ستاد اجرایی پزشک خانواده نیز در ساختمان علوم پزشکی خیابان زند پاسخ‌گوی مراجعات حضوری مردم است.

به گزارش فارس، افرادی که زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند به منظور بهره‌مندی از خدمات پزشک خانواده شهری می‌توانند زیر پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند و در این بیمه هر فرد 56 هزار تومان در سال پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول