اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان:

نسخه 02 پزشک خانواده به دلیل 9 فاکتور اجرایی شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان گفت: نظام پزشک خانواده و سامانه‌ ارجاع یکی از ابزار‌هایی است که در عرصه‌ مدیریت خدمات سلامت در کشور مورد توجه قرار گرفته است و نسخه 02 پزشک خانواده به دلیل 9 فاکتور اجرایی شد.

نسخه 02 پزشک خانواده به دلیل 9 فاکتور اجرایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سازمان جهانی بهداشت اجرای نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده را نکته کلیدی و اقدام اساسی برای بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینه، اثربخشی و برقراری برابری در سیستم‌‌های مراقبت‌های سلامتی می‌داند.

در همین راستا این طرح هم‌اکنون در ایران در حال اجرا است که در این ارتباط با مسعود جوانبخت، عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.

 

فارس: به نظر شما چه نقاط قوتی از نسخه 02، عامل اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری شد؟

در صورت اجرای اصولی، سنجیده و صحیح این طرح می‌توان نقاط قوت آن را در 9 فاکتور دسته بندی کرد که تحقق و ارتقا شاخص‌های بهداشتی، صیانت از سلامت و حقوق بیمه‌شده توسط سازمان بیمه‌گر، ایجاد بستر مناسب برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از خدمات درمانی، پاراکلینیک و داروئی کشور و جلوگیری از هدر رفتن منابع و معاینات سالیانه و تشکیل پرونده خانوار، تشخیص زود هنگام بیماری‌ها و مراقبت بهتر و مؤثرتر از افراد از این نقاط است.

 

فارس: چه عواملی دیگری جزو این 9 دلیل تقویت طرح شمرده می‌شود؟

کاهش هزینه‌های درمان و رایگان بودن بعضی خدمات، جلوگیری از مراجعه‌های مکرر و غیرضروری بیمه شدگان به پزشکان مختلف برای معالجه یک نوع بیماری، صیانت از سلامت و حقوق بیمار اقدام اساسی برای بهبود کیفیت خدمات کاهش هزینه، تشکیل پرونده پزشکی بیمه شده از طریق ثبت، نگهداری و انعکاس سوابق و خدمات درمانی و کاهش تخلفات پزشکی با اجرای سیستم ارجاع از جمله این عوامل است.

 

فارس: مهم‌ترین نکات ضعفی که به طرح گرفته شده، چه بود؟

خلاء تشکل‌های وابسته به پزشکان عمومی و سایر حرف جانبی نظیر داروسازان، آزمایشگاهیان، ماماها، پرستاران و سایر کارشناسان پروانه‌دار در نمودار تشکیلاتی و همچنین در تیم سلامت و عدم آگاه‌سازی و ترغیب مناسب جامعه پزشکی  به منظور همکاری با این برنامه قبل از اجرای طرح از اصلی‌ترین نکات ضعف طرح است.

 

فارس: دلیل اصلی اعتراض پزشکان به نسخه 02 طرح چیست؟

محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی و توان پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر که سبب بیمار محوری، کم‌رنگ  شدن کیفیت خدمات، اشباع بازار کار و آینده مبهم برای پزشکان فارغ‌التحصیل جدید می‌شود و سلب امکان هرگونه فعالیت آموزشی و اجتماعی از پزشک و تیم سلامت؛ فرسودگی شغلی و اختلالات جدی در اجرای وظایف خانوادگی پزشکان شده از دلایل اعتراض پزشکان است.

 

فارس: سرانه درمان تعریف شده در طرح پزشک خانواده شهری چگونه است؟

در این ارتباط باید گفت که اندک بودن سرانه 1750 تومان تعریف شده برای سال 90 با توجه به هزینه‌های مرکز شامل پرداخت حق‌الزحمه پرسنل، تأمین اجاره محل، تجهیزات، تأمین وسایل مصرفی و نیز میزان حق‌الزحمه ویزیت پزشک در بخش خصوصی مطابق تعرفه‌های مصوب و بر اساس عدد متوسط تعداد مراجعات در واحد زمانی که باقی‌مانده این مبلغ دستمزد مناسبی برای پزشک نمی‌گذارد و رضایت او را حاصل نمی‌کند دیگر جایی برای ارزیابی نگذاشته است.

 

فارس: اجرای این طرح با کدامیک از قانون‌های کشور متضاد است؟

طرح پزشک خانواده با سیاست‌های اصل 44 و قانون اساسی مبنی بر تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن بدنه دولت متعارض است.

 

فارس: جایگاه بیمه در این طرح چگونه تعریف شده است؟

وضعیت بیمه‌ها و تجمیع آنها در این طرح نامشخص است و حمایت‌های بیمه‌ای از پزشکان مانند معافیت مالیاتی، معافیت از پرداخت عوارض تعیین نشده و تکلیف سایر بیمه‌ها از جمله بیمه‌های تکمیل درمان، بانک‌ها و بیماری‌های خاص روشن نیست.

البته پوشش بیمه‌ای خود پزشک در این طرح مبهم بوده و تعریف نشده است.

در این طرح  به  تجمیع و ادغام بخش‌های درمانی صندوق‌های بیمه و ایجاد سازمان بیمه سلامت ایران که در مواد 32 و 38 برنامه پنجم توسعه  وجود دارد توجه نشده و این یک مغایرت قانونی آشکار این طرح است؛ در عین حال باید حق بیماران بیمه تأمین اجتماعی در این طرح به گونه‌ای لحاظ شود که حقی از این دسته از بیمه شدگان تضعیف نشد، زیرا بیمه شدگان تأمین اجتماعی قبل از اجرای طرح پزشک خانواده نیز از خدمات درمانی رایگان سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی برخوردار بوده‌اند.

 

فارس: درآمد پزشکان در طرح پزشک خانواده شهری به چه صورتی دیده شده است؟

انجام وظایف و مسئولیت‌های پزشک مسئول به صورتی که در طرح تعریف شده به لحاظ سنگینی بیش از حد  در عمل امکان‌پذیر نیست و با افت شدید درآمد پزشکان پیشکسوت به دلیل از دست دادن تعدادی از بیماران دائمی(ناشی از محدودیت فاصله جغرافیایی و همچنین عدم توانایی جسمی کارکرد هشت ساعت به دلیل شرایط سنی روبرو می‌شویم؛ همچنین تفاوت پرداخت فاحش بین پزشکان عمومی  و پزشکان متخصص در طرح وجود دارد.

 

فارس: درمان در طرح پزشک خانواده شهری چگونه ارائه می‌شود؟

در این طرح، درمان فقط بخشی از بسته خدمتی را تشکیل می‌دهد و جامعیت خدمات، تداوم خدمات، پیگیری فعال، تحقیق، آموزش، ارتباطات بین بخشی تشکیل پرونده و ثبت بازخوردها و در دسترس بودن پزشک برای ارائه مشاورات تلفنی بیماران در سیستم پرداخت به صورت شفاف ارزیابی و محاسبه نشده است.

 

فارس: نخستین قدم اصلاحی که باید برای اجرای بهتر طرح مذکور برداشت چیست؟

برای اصلاح بسیاری از ناهنجاری‌های گفته شده منطقی‌ترین و ساده‌ترین کار کاهش تعداد بیماران برای هر پزشک به عدد 1000 تا 1200 است که این امر با افزایش منطقی سرانه همراه باشد.

محدوده دسترسی به پزشک خانواده باید بر اساس تراکم جمعیتی تعریف شود و تعیین حداکثر فاصله ثابت 5.1 کیلومتری در مناطق پرجمعیت مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، بنابراین محدوده شعاع تحت پوشش باید توسط ستادهای استان، شهرستان و محله تعیین شود.

گفت‌وگو از عاطفه قلع ریز

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول