اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازرس کل استان قزوین:

زندان در نظام اسلامی باید مظهر تربیت و اصلاح واقعی باشد

خبرگزاری فارس: بازرس کل استان قزوین در جلسه‌ای با حضور مدیر، معاونان‌ و کارشناسان اداره کل زندان‌های این استان گفت‌: زندان در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید مظهر تربیت و اصلاح واقعی باشد‌.

زندان در نظام اسلامی باید مظهر تربیت و اصلاح واقعی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل بازرسی استان قزوین، محمد‌حسین یزدان‌پناه در این جلسه که در اداره کل زندان‌ها برگزار شد با اشاره به اهمیت طبقه‌بندی زندانیان اظهار داشت‌: تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از لحاظ سن‌، نوع بزه‌، تفکیک متهمان از محکومان‌، مدت محکومیت و سابقه اولویتی اجتناب‌ناپذیر است که بایستی مورد توجه جدی مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد‌.

وی اضافه کرد‌: عدم رعایت طبقه‌بندی زندانیان به ویژه آن دسته که به صورت اتفاقی مرتکب جرم شده‌ اثرات مخربی را در شخصیت آن‌ها به جای می‌گذارد‌.

* اجرای سیاست حبس‌زدایی و مجازات‌های جایگزین راهکار اساسی در کاهش زندانیان

بازرس کل استان قزوین با انتقاد از کافی نبودن فضاهای موجود در زندان‌‌ها افزود : اصلاح و تربیت مجرمان و انجام کارهای فرهنگی نیازمند فضا‌، امکانات و تجهیزات مورد نیاز است‌.

این مسئول با اشاره به مشکلات موجود در زندان‌ها خاطر‌نشان کرد‌: افزایش جمعیت زندانیان و عدم تناسب آن با فضای موجود مانع بهره‌گیری لازم از امکانات و اجرای درست برنامه‌‌ها و اقدامات اصلاحی و تربیتی است، بر همین اساس تلاش برای کاهش جمعیت زندان‌ها‌، اجرای سیاست حبس‌زدایی و مجازا‌ت‌های جایگزین توسط قوه قضائیه از راهکارهای اساسی برای مقابله با این مشکل به شمار می‌رود.

یزدان‌پناه ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی‌، ورزشی‌، اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی زمینه و فرصت اصلاح رفتار مجرمانه و بازگشت فرد به جامعه و آغوش خانواده فراهم شود.

* کار فرهنگی در زندان زمان‌بر و نیازمند بسترهای لازم است

وی در ادامه با برشمردن وظایف مهم و خطیر زندانبانی در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد: خارج کردن گسل‌های فرهنگی از ذهن و فکر افراد کار طاقت‌فرسا‌، زمان‌بر و نیازمند بسترهای لازم است که امیدواریم مسئولین ذی‌ربط با تقویت ویژگی‌های اخلاقی از جمله تقوا‌، صبر و بردباری‌، مهر و محبت‌، عفو و بخشش‌، تعهد، دلسوزی و وظیفه‌شناسی بیش از پیش در مسیر اهداف والای انسانی گام بردارند‌‌.

بازرس کل استان قزوین همچنین با اشاره به فرمایشات و توصیه‌های امام راحل ( ره) مبنی بر اینکه فرموده‌اند "زندان یک تسویه‌خانه‌ای است که در طول مدت زندانی بودن یک متهم باید آثار  روحی جرم از او پاک شود  و زندانی شیرینی قسط اسلامی را بچشد، زیرا اینها افرادی هستند که به دست خود به اسارت کشیده شد‌ه‌اند " بر اهمیت کار در زندان تأکید کرد.

وی با تأکید بر موضوع شایسته‌سالاری در نظام اداری کشور افزود‌: کارکنان سازمان زندان‌ها با توجه به نوع خاص مأموریت و حساسیت رسالتی که برعهده دارند، دارای حجم وسیعی از فعالیت‌ها و وظایف متنوعی هستند و خوشبختانه پُست‌های کارشناسی اداره کل زندان‌های استان قزوین منطبق بر مأموریت‌های سازمانی است‌.

وی بیان کرد‌: کارکنان اگر در جایگاه‌های تخصصی خود با انگیزه و علاقه‌مندی به‌کارگیری شوند این امر می‌تواند مصداق واقعی و بارز تحقق شعار شایسته‌سالاری  باشد‌.

* باید خطر ریسک ارتکاب جرم در جامعه افزایش یابد

یزدان‌پناه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اُبهت گناه و جرم در نظام اسلامی نباید ریخته شود تا جایی که حرمت عبور از خط قرمزها بشکند، باید همه نهادهای متولی نسبت به وقوع جرم حساسیت داشته باشند و تلاش کنند تا با کارهای فرهنگی و انسجام برنامه‌های دینی جسارت انجام گناه در جامعه از بین برود و با اتخاذ تدابیر مناسب در حوزه‌های مختلف خطر ریسک ارتکاب جرم در جامعه افزایش یابد‌.

وی همچنین با تشریح وظایف و مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور خاطر‌نشان کرد‌: طبق اصل 174 قانون اساسی‌، سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حُسن جریان امور را بر‌عهده دارد که تطبیق عملکرد دستگاه‌های اجرائی با شرح وظایف در همین راستا صورت می‌گیرد‌.

بازرس کل استان قزوین اضافه کرد: در این چند ساله اخیر با وجود اینکه برخی کمبودها اقدامات مؤثری برای اصلاح‌، تربیت، اشتغال‌زایی و نیز تمهیدات مناسبی در خصوص مسائل درمانی زندانیان صورت گرفته است‌.

وی در پایان ضمن تقدیر از زحمات و تلا‌ش‌های مسئولان امر و کارکنان اداره کل زندان‌های قزوین گفت‌: دستگاه نظارتی در برخی از دستگاه‌ها برای حضور مدیران با تجربه ، متعهد و متخصص هیچ‌گونه دغدغه‌ای ندارد‌.

انتهای پیام/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول