اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های کتابخانه‌های عمومی:

کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌ فرهنگی و اجتماعی عمل کنند

خبرگزاری فارس: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌ها باید به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی عمل کنند.

کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌ فرهنگی و اجتماعی عمل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیدجواد سادات فاطمی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: اگر نگاهمان به مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها نگاهی دینی و قرآنی باشد رتبه‌ها و درجات مادی اهمیتی ندارد چرا در وجدان خود بر این باوریم که مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل انجام داده‌ایم.

وی افزود: مقام دنیوی از ارزش بالایی برخوردار نیست و این مقام اخروی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و افرادی که می‌خواهند در هر شغلی بر خلاف شأن مدیریتی خود رفتار کنند از مسئولیت‌پذیری لازم برخوردار نیستند.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید رفتار و نگاه خود را در تمام سطوح تغییر داده و وظایف خود را تنها به عضویت افراد و ارائه و اخذ کتاب محدود نکنند بلکه با ایجاد تعامل با سایر سازمان‌ها به دنبال ارتقای وضعیت کتابخانه‌ها باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان نیز گفت: همه ما در تحقق اهداف و تأکیدات مقام معظم رهبری مسئولیت داریم و تحقق فرهنگ کتابخانه‌ها دغدغه‌ای است که مسئولیت سنگینی را به دنبال دارد.

ارشاد استعدادی افزود: در تحقق این مهم نیازمند همکاری و همراهی عزم عمومی در تمام زمینه‌ها هستیم و امید است با حمایت‌های لازم بتوانیم تحولات مورد نظر را در مباحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: فردی که نسبت به کارش دغدغه نداشته باشد اگر نگوییم خائن است خادم هم نیست، بنابراین افزایش خدمات مرجع از اصول نخست حرکات ماست.

عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی همدان نیز گفت: نگاه به مسئولیت نگاه به یک کالا نیست بلکه باید نگاه به فرصتی باشد که انسان برای تحول مورد استفاده قرار می‌دهد.

*ارتقای فرهنگ کتابخوانی مد نظر باشد

سید‌مرتضی‌ حسنی‌حلم افزود: افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تفکر در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانیم جایگاه کتاب و کتابخوانی را در جامعه تعریف کرده و هدف اصلی خود را ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در راستای کتاب و کتابخوانی قرار دهیم.

وی تأکید کرد: سرانه مطالعه یک دهم کشور در مقایسه با استاندارد جهانی رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و نباید در این راستا به وضع موجود قانع باشیم بلکه باید تلاش کنیم تا وضعیت مطالعه، سرانه کتابخانه و کتابخوانی، یارانه مربوط به تألیف و نشر کتاب را بهبود بخشیم و زمینه بهره‌مندی هر یک از شهروندان را از یک نشریه خوب با آزادی انتخاب فراهم کنیم.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی همدان نیز گفت: طی دوران مدیریتی خود هشت کارگروه تخصصی زیر مجموعه شورای برنامه‌ریزی استان را با جلسات مستمر و مداوم برگزار و مأموریت اصلی ارتقای مطالعه مفید را بر اساس سیاست سند چشم‌انداز، سندهای بالادستی، برنامه پنجم توسعه و فرمایشات رهبری برنامه‌ریزی کردیم.

*تمام شهرستان‌های همدان کتابخانه دارند

فاضل عبادی سیاست و راهبرد اصلی در حوزه کتابخانه‌های عمومی را توسعه فضاهای کتابخانه‌ها به عنوان زیرساخت برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود: در دولت نهم و دهم فضای کتابخانه‌ها گسترش یافته و ظرفیت فضا و زیربنا بیش از دو برابر شده است به طوری که تا قبل از سال 85 سرانه فضای موجود برای هر 100 نفر 90 سانتی‌متر بوده که ‌اکنون به 2 متر و 13 سانتی‌متر رسیده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی استان جزو هفت کتابخانه مرکزی کشور با زیربنای 8 هزار و 500 متر مربع است که افتتاح شد و احداث کتابخانه نیز در شهرهای فاقد کتابخانه انجام گرفت به طوری که کتابخانه‌های شهرهای گیان و برزول آماده افتتاح و کتابخانه فرسفج نیز در حال احداث است و در استان هیچ شهرستانی فاقد کتابخانه نیست.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: در زمینه فراهم کردن منابع مکتوب و غیر مکتوب نیز شاهد افزایش سه درصدی در سطح استان هستیم و استقبال اعضا از کتابخانه‌ها نیز سه برابر شده و قریب به 4 میلیارد تومان نیز زمین و ساختمان اهدایی از طریق نهادهای دولتی و غیر دولتی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: انجام فعالیت‌های فرهنگی در راستای ارتقای مطالعه مفید، برگزاری مسابقات کتابخوانی منظم، ایجاد انجمن‌ها و کانون‌های قرآن و نهج‌البلاغه، بهبود و توسعه تجهیزات نو و تجهیز کتابخانه‌ها به اینترنت پرسرعت از فعالیت‌های انجام شده است.

عبادی در پایان گفت: ارتقای نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه همواره مورد توجه بوده و 63 درصد نیروهای جذب شده طی سال‌های اخیر نیروهای جدید و متخصص هستند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول