اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی خبر داد

"مصحف راوندی" اهدایی امام خمینی در گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: "مصحف راوندی" شاهکار خطی و هنری سده ششم هجری قمری، اهدایی حضرت امام خمینی به آستان ‌قدس رضوی توجه نسخه‌شناسان، محققان به آثار هنری و معنوی را به خود جلب کرده است.

"مصحف راوندی" اهدایی امام خمینی در گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رئیس اداره مخطوطات این سازمان اظهار کرد: مصحف شریف راوندی در سال 586 هجری قمری توسط تاج‌الدین احمد بن محمد بن علی راوندی کتابت شده و توسط خواهرزاده وی نجم‌الدین محمد بن علی بن سلیمان (مؤلف کتاب معروف «راحة الصدور») به نحو فوق‌العاده زیبا و چشم‌نوازی تذهیب شده است.

سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی با اشاره به اینکه مصحف شریف راوندی در حال حاضر به شماره 2261 در گنجینه نفایس خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفظ و نگه‌داری می‌شود، اضافه کرد: این شاهکار بی‌نظیر هنر اسلامی قرن ششم هجری قمری در سال 1363 توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) به این کتابخانه اهدا شده است.

فاضل‌هاشمی در توضیح بیشتر این شاهکار منحصر به ‌فرد دینی ـ هنری قرن ششم هجری قمری گفت: مصحف شریف راوندی بر روی 216 برگ کاغذ خانبالغ حنایی در اندازه 41 × 32 سانتی‌متر و به خط زیبای نسخ کهن 13 سطری کتابت شده است، اندازه نوشته 29 × 19 سانتی‌متر، حاشیه اوراق به خط «غبار» و دارای جلد نفیس «سوخت» است که در مرمت و بازسازی آن در سال 1373 توسط استاد احمد طالبان هنرمند کتابخانه آستان ‌قدس رضوی ساخته شده است.

وی افزود: ظهر برگ آغازین این مصحف شریف دارای لوح زرین پیوسته به نشان است و حاشیه و نقوش گره‌بندی با بافت زنجیره‎ای، دایره‌های متقاطع و متداخل به سفیداب همراه با کثیرالاضلاع‏‏های مذهّب به طلا و لاجورد بر زیبایی این اثر هنری ظریف، پر کار و فوق‏العاده نفیس افزوده است. 

وی گفت: بیشتر سر سوره‏های مصحف شریف راوندی از یک مستطیل تشکیل یافته که نام سوره در کتیبه مستطیلی به خط رقاع اسلیمی در حواشی و برخی با نقوش اسلیمی و ختایی و پیج و خم متصل به نشان‏های ترنجی، نیم ترنجی و سر ترنجی به شکل مسحور کننده‏ای مزین شده است، در این مصحف نفیس هم‌چنین از انواع شمسه‏‏های متنوع، قندیل‏های ترنجی و سروی شکل استفاده شده و فواصل بین آیات شریفه نیز با گل‌های 9 پر اخترنشان تزئین شده است. 

گنجینه مخطوطات آستان ‌قدس رضوی با بیش از 85 هزار نسخه نفیس خطی شامل مصاحف شریف، قرآن‌های روی پوست آهو منسوب به ائمه اطهار(ع) کتب و رسائل مذهبی و علمی، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرق، معرقات هنری ... به عنوان غنی‏ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام به شمار می‏آید.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول