اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با استقبال بازدید کنندگان داخلی و خارجی

222 اثر نفیس هدایای رهبری در موزه آستان ‌قدس قرار گرفت

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان ‌قدس رضوی گفت: گنجینه هدایای مقام معظم رهبری با 222 اثر نفیس از آثار فرهنگی و هنری ملل مختلف جهان مورد استقبال بازدید کنندگان داخلی و خارجی موزه آستان‌ قدس رضوی قرار دارد.

222 اثر نفیس هدایای رهبری در موزه آستان ‌قدس قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، محمدهادی زاهدی اظهار کرد: این گنجینه فاخر شامل آثار نفیسی هم‌چون قرآن، فرش، تابلوهای خط و تذهیب و نقاشی، تراش روی شیشه، معرق چوب و صدف، سوزن‏دوزی، قلم‏زنی روی مس، انواع ظروف، مدال، ماکت و ... است که توسط سران ممالک خارجی، شخصیت‏های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا شده و معظم‏له این آثار نفیس را در فاصله بین سال‏های 1373 تا 1391 به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‏اند.

زاهدی خاطرنشان کرد: فضای نمایشی گنجینه هدایای مقام معظم رهبری شامل دو سالن مجزا به مساحت 800 مترمربع و مجهز به 29 عدد ویترین با نورآرایی لامپ‌های L.E.D و تعداد 9 سازه برای نمایش بهتر اشیای ارزشمند اهدایی است و به زودی ویترین‏های بیشتری برای نمایش اشیای نفیس دیگری اهدایی معظم‌له که در حال حاضر در خزانه نگه‌داری می‏شود به این سالن‏ها افزوده می‌شود.

وی به تعدادی از نفایس این گنجینه اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین قرآن طلای ‏دست‌نویس اهدایی از سوی آقای بهدانی هنرمند خوش‌نویس به رهبر معظم انقلاب، قرآن کریم روی سنگ، کتیبه چینی اهدایی از سوی هیئت‏های اعزامی از کشور چین به معظم‏له، ساعت دست‏ساز جیبی اهدایی از سوی سلطان قابوس پادشاه عمان، ظرف چوبی منبت و مشبک‏کاری اهدایی از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان، نخستین سریال چاپ اسکناس‏های 2000 و 50000 ریالی در ایران اهدایی توسط آقای ابراهیم شیبانی، مدال‌های طلایی المپیک سال 2008 میلادی چین اهدایی از سوی سفارت جمهوری اسلامی در پکن و ... در این موزه قرار دارد.

وی ادامه داد: قالیچه محرابی گلدانی (شجره طیبه) به ابعاد 148×82 سانتی‏متر به شیوه اول بافت و گره نامتقارن که در متن آن شجره طیبه به تصویر کشیده شده و ریشه در گلدانی حامل آیات سوره مبارکه «کوثر» دارد، تابلوی قلم‏زنی تمثال حضرت امام خمینی(ره) در ابعاد 96.5×76 سانتی‏متر که شامل آیه یا ایتها النفس المطمئنه ... و بخشی از وصیتنامه الهی سیاسی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، تابلوی معرق "عاشورا" در ابعاد 600×400 سانتی‏متر که در ساخت آن از 30 نوع چوب و 10 هزار و 121 قطعه از جنس صدف، مس، برنج و آلومینیوم استفاده شده و ساخت آن به مدت دو سال طول کشیده است، عصای مشاهیر به طول 133.5 سانتیمتر مزین به 107 نام تصویر برجسته از مشاهیر منتخب ایران و جهان که نام هر یک از آنها بر روی طوماری نوشته و در قسمت ... عصا جاسازی شده است نیز از جمله اشیای فاخر و نفیس اهدایی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به موزه آستان‌ قدس رضوی است.

رئیس سازمان کتابخانه‏ها، موزه‌‏ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم‌چنین علاوه بر اهدای آثار موزه‌ای تاکنون در چند مرحله بیش از 14 هزار نسخه نفیس خطی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا و بر غنای میراث مکتوب فرهنگی کشورمان بیش از پیش افزوده‏اند.

انتهای پیام/آ30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول