اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بافت قالیچه‏ای منقش به آثار دماوند

بام ایران در هنر فرش‏بافی جلوه‏گر شد

خبرگزاری فارس: با بافت قالیچه‏ای منقش به آثار تاریخی و طبیعی شهرستان دماوند، بام ایران در هنر کهن فرش‏بافی این مرز و بوم اسلامی جلوه‏گر شد.

بام ایران در هنر فرش‏بافی جلوه‏گر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هنرمند طراح و بافنده قالیچه "بام ایران" عصر امروز در حاشیه آیین رونمایی از این اثر فرش‏بافی که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز ملی فرش ایران، شهردار دماوند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند و جمع کثیری از علاقه‏مندان در سالن فرهنگی و هنری "کوثر" دماوند انجام شد، اظهار داشت: هدف من از طراحی و بافت قالیچه بام ایران، معرفی آثار تاریخی و طبیعی بی‏نظیر شهرستان دماوند بود.

پروانه کفایتی ادامه داد: چندی پیش، این موضوع را با همسرم مطرح کردم و وی نه تنها به عنوان یک مشوق، بلکه در قالب همکار و همراهی همیشگی وارد کار شد.

وی اضافه کرد: حضور و دلگرمی ناشی از همکاری همسرم سبب شد تا به طور جدی کار بافت قالیچه بام ایران آغاز شود.

کفایتی افزود: نقش چند اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی نظیر برج یادمان "شیخ شبلی"، دریاچه "تار"، رودخانه "تارود"، بقعه حضرات "عبدالله و عبیدالله"، کل و قوچ به عنوان دو جانور شاخص و معرف دامنه‏های پربرکت رشته کوه‏های البرز و از همه موارد ذکر شده بارزتر، قله همیشه استوار دماوند در این فرش بافته شده است.

هنرمند طراح و بافنده قالیچه "بام ایران"، تزیین حاشیه این اثر هنری فرش‏بافی به قصیده‏ای زیبا از شاعر شهیر ایرانی، استاد ملک‏شعرای بهار و به خط استاد حسین نوروزی احمدآبادی، خطاط توانمند ایرانی را از دیگر زیبایی‏های آن خواند.

وی درباره دیگر ویژگی‏های ظاهری این اثر هنری اظهار داشت: قالیچه بام ایران در ابعاد یک متر و 90 سانتی‏متر در دو متر و 70 سانتی‏متر بافته شده است.

کفایتی تصریح کرد: کار بافت این اثر از سال 1378 هجری شمسی آغاز و در ابتدای امسال به پایان رسید.

هنرمند بافنده قالیچه "بام ایران" اضافه کرد: نقشه‏های این فرش در دو رج 80 و 40 و با تکنیک دو ریسه بافته شده است.

وی افزود: قالیچه بام ایران تلفیقی از هنر و صنعت بافت فرش و بافت گلیم محسوب می‎شود و به صورت گلابتون زربافت بافته شده است.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول