اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت ‌رئیسه اتحادیه بافندگان:

یک روز به نام روز فرش نام‌گذاری شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت ‌رئیسه اتحادیه بافندگان گفت: برای افزایش علاقه جوانان به کار قالی‌بافی در سال یک روز را به نام روز فرش معرفی و بافندگان را به عنوان کارشناسان فرش معرفی کنیم.

یک روز به نام روز فرش نام‌گذاری شود

سعید عصاچی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اشتغال‌زایی کم در قالی‌بافی و با توجه به بازار خرید و فروش اظهار داشت: ممکن است یک قالی‌باف خوب حقوقی بین 200 تا 250 تومان در ماه و آن هم با کار کردن در کارگاه‌ها داشته باشد، اما کار به صورت خانگی نه فقط برای قالی‌باف سود و منفعتی ندارد بلکه احتمال ضرردهی هم برایشان وجود دارد.

وی با اشاره به درآمد کم در قالی‌بافی افزود: به همین دلیل جوانان علاقه‌ای به کار قالی‌بافی نشان نمی‌دهند و کم‌تر به این کار روی می‌آورند و از کار کردن مادران خود نیز چه در کارگاه‌ها و چه در خانه جلوگیری می‌کنند و بیشتر افرادی که در این کارگاه‌ها کار می‌کنند بافندگانی از نسل‌های گذشته هستند.

عضو هیئت‌ رئیسه اتحادیه بافندگان با بیان اینکه برای افزایش علاقه جوانان به کار قالی‌بافی هیچ کاری انجام نشده است، گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که در سال یک روز را به نام روز فرش معرفی و بافندگان را به عنوان کارشناسان فرش معرفی کنند.

وی در مورد تفاوت فرش و تابلو فرش‌ها تصریح کرد: فرش به چیزی که به صورت کف‌پوش استفاده شود به کار می‌رود، اما تابلو فرش‌ها فقط یک هنر است و تابلو فرش‌ها، فرش‌های تبریزی و با بافت ترکی هستند که با بافت آنها در اصفهان هم فرش اصفهان و هم فرش تبریز از بین می‌رود.

عصاچی با اشاره به عدم توجه به بافندگان فرش بیان داشت: در اصفهان برای نخستین بار و هم‌‌زمان با برپایی نمایشگاه فرش آبان ‌ماه سال گذشته، تعدادی از تولید کنندگان به صورت خودجوش از سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت نمایشگاه خواستند که هر فردی به هزینه خود بافندگان نمونه خود را معرفی کنند و این کار با همکاری سرپرستان کارگاه‌ها به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: دولت جشنواره‌هایی را نیز برگزار کرده که در کنار آن تعدادی از بافندگان معرفی شده‌اند، اما صرف اینکه برای خود بافندگان باشد این کار انجام نشده است.

عضو هیئت ‌رئیسه اتحادیه بافندگان افزود: عدم توجه دولت و خود سرپرستان کارگاه‌ها به حقوق بافندگان که حدود 99.9 درصد از بافندگان را خانم‌ها شامل می‌شوند را عامل کاهش رغبت و علاقه آنها به کار بافندگی می‌داند.

وی با اشاره به رفع مشکل فروش فرش در بازارها تصریح کرد: برای رفع مشکل فروش فرش، کارگاه‌های متمرکز و نیمه متمرکز با مدیریت متمرکز راهی برای رفع این مشکل است، اما به صورت خانگی بافنده متحمل ضرر می‌شود.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول