اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حرمت‏شکنی امام هادی، چرا؟

خبرگزاری فارس: در روزهای اخیر شاهد توهین دوباره برخی عناصر خودفروخته در مورد یکی از ائمه گرانقدر شیعیان یعنی امام هادی(ع) بودیم و این امر نه تنها دل هر مسلمانی را به درد آورد، بلکه سبب رنجش خاطر پیروان ادیان الهی دیگر نیز شد.

حرمت‏شکنی امام هادی، چرا؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آیا این آخرین باری است که شاهد توهین به مقدسات هستیم؟ آیا این حرمت‏شکنی‌ها اتفاقی است؟ یا که نه!! زنجیره‌ای متصل به هم است؟ چرا ائمه معصومین(ع) آماج حملات و حرمت‏شکنی هستند؟ چه رابطه‌ای میان حریم‏شکنان و کانون‌های فاسد زر و زور وجود دارد؟ اینها سئوالاتی است که ذهنم را درمی‌نوردد.

این حریم‏شکنی‌ها و هتّاکی‌ها ابتدا از کجا آغاز شد؟ و اساساً چرا حرمت‌شکنی در دستور کار مشرکین قرار گرفته است؟ آیا این موضوعی جدید است؟ یا ریشه در تاریخ دارد؟

آیا هتّاکی و حرمت‌شکنی تأثیری در برآوردها یا جامعه مخاطب دارد؟ و اگر اثرگذار است، چه نوع تأثیری را می‌توان متصور بود؟ به این پرسش‏ها و ده‏ها عنوان دیگر که ذهن هر مسلمانی را مشغول می‏سازد، در ادامه پاسخ خواهیم گفت.

* حرمت‌شکنی، شیوه‌ای شیطانی برای قبح‌زدایی

حرمت‌شکنی، شیوه‌ای شیطانی برای قبح‌زدایی است، به عبارتی، آغاز آن بسیار مشکل است، اما بسان ویروسی بیماری‌زا در جامعه رواج یافته و دل‏مردگان را در پی‌گیری و ادامه حرمت‌شکنی، تهییج می‌کند.

اثر دیگر حرمت‌شکنی، بی‌تفاوتی و کنترل احساسات دینی و ملی جامعه مخاطب است، به عبارتی ممکن است واکنش‌ها در ابتدای حوادثی این چنین بسیار شدید باشد، اما به مرور و پس از تکرار حوادث مشابه، رکود می‌کند و به سردی می‌گراید، به این فرآیند، "عرفی شدن" می‌گویند.

برای مثال، چند نفر از ما انسان‌ها تحمل بریدن سر یک گوسفند را داریم؟ بسیاری تحمل نگاه کردن به این صحنه را هم ندارند، حال باید پرسید چند نفر می‌توانند به یک انسان آسیب رسانده و او را مجروح کنند؟ اگر بنا باشد که کودکی یا زنی را کشت، چه وضعیتی خواهیم داشت؟ روشن است که پاسخ بسیاری به این سئوالات، توأم با تعجب و اضطراب خواهد بود.

بارها پیش آمده که از خواندن یک خبر حادثه‌ای منجر به قتل و تجاوز، به خود لرزیده‌ایم و به عبارتی، بدحال شده‌ایم.

اما با کمی دقت درمی‌یابیم، آنچنان که در این نوشته‌ها ذکر شد، با این مسائل بیگانه نبوده و بخشی از این رویدادها را به عنوان حقایق رایج پذیرفته‌ایم.

غالباً ساعت 14 یا 21 بر سر سفره نهار یا شام به اتفاق خانواده حاضریم. همراه با اهالی منزل، تلویزیون هم روشن است و در حال پخش اخبار، همه گوش می‌دهیم، می‌بینیم و می‌خوریم.

در همین حین، خبرنگار یا گوینده خبر در حال نقل خبری حادثه‌ای نظیر انفجار انتحاری است و می‌گوید که در این حادثه 100 زن و کودک کشته شدند، حتی تصاویر کشته‌شدگان و مجروحان هم در سیما پخش می‌شود.

و ما هم‌چنان در حال خوردن هستیم و اگر خیلی دلگیر شویم، با تکان سری از کنار آن می‌گذریم، اما توجه کنید 100 نفر کشته شده‌اند و ما هرگز دچار غلیان احساس نمی‌شویم.

در این حالت ما عرفی شده‌ایم و این واقعه به عنوان یک حقیقت موجود برای همه ‌ما قابل درک است، بزرگی و وحشت این حادثه در این مواقع برایمان قابل درک نیست، چرا؟

به دلیل اینکه، به "تکرار" این حوادث عادت کرده‌ایم، چون بارها و بارها این حوادث، بی‌محابا در رسانه‌ها طرح شده است.

ما واکسینه شده‌ایم، سازگاری پیدا کرده‌ایم و احساساتمان فروکش کرده، در حالی که به یاد داریم در برخی مواقع، از شدت حادثه نمی‌توانستیم غذا بخوریم و راحت بخوابیم.

در موضوع حرمت‌شکنی دقیقاً همین امر دنبال می‌شود، چنانچه در توهین مستمر و زنجیره‏ای به ساحت پیامبر اعظم(ص) این موارد را دریافت کردیم و دشمن به نام "آزادی بیان" به عزیزترین مقدساتمان حمله کرد و هر چند شور مسلمین جهان در محکومیت این قبیل رفتارها مشاهده شد، دشمن در نقطه‏ای دیگر از جهان، به ادامه این روند می‏پرداخت.

تنها در یک صورت ممکن است در سر سفره و هنگام مشاهده این جنایات، قاشق را زمین گذاشته و تفکری کنیم.

اگر تمرکز رسانه بر رفتار متخاصمان و ارائه‌ وضعیت موجود مدتی به صورت مداوم صورت پذیرد، آن هنگام از حوزه‌ عادات به حوزه احساسات و عقلانیت ورود می‏کنیم.

فارغ از اینکه چه شخصی و با چه ابزاری این اقدام را انجام می‌دهد، باید باور داشت که این اقدامات با پوشش حادثه و اتفاق مقطعی رخ می‌دهد و زنجیره‏ای است که به صورت مداوم روی داده و در تکرار مستمر، مخاطب را دچار بی‏تفاوتی کرده و به قبول این حقیقت سوق می‏دهد.

* تقدس‏زدایی از ائمه معصومین، کم‏ترین اثر تهاجم مستمر

در واقع، کم‏ترین اثر این تهاجم مستمر، تقدس‏زدایی از ائمه معصومین است، تاکتیک تقدس‏زدایی و تنزل جایگاه، یکی از روش‏های جاری در "عملیات روانی" و بهتر بگوییم "جنگ نرم" است.

با اینکه می‏توان اثر تهاجم سخیف، دشمنان ادیان الهی را در جامعه مشاهده کرد و تعدّی و تجاوز علنی به ساحت ائمه اطهار(ع) و مقدسات را در برخی موارد می‏توان دید، اما باید به این نکته توجه کرد که بین مقدسات الهی و مادی تفاوت است.

به عبارت دیگر، ما با تهاجم بی‏وقفه علیه مقدسات دینی به خصوص مقدسات شیعه بیگانه نیستیم، اوج حرمت‏شکنی‏ها را می‏توان در هجوم بنی‏امیّه به شیعه، حادثه عاشورا، تخریب حرم امام حسین(ع) توسط متوکل عباسی، تخریب کربلا و نجف و غارت آن توسط وهابیون، تخریب قبور ائمه مطهر در بقیع، بمب‏گذاری در کاظمین و تخریب حرم امامین عسکریین و بسیاری از حوادث انتحاری و کشتار شیعیان مشاهده کرد.

اما هم‌چنان، حسین(ع) زنده است و کشتی نجات ائمه راه خود را می‏پیماید، دشمنان آب در هاون می‏کوبند و با این اقدامات، بر استحکام شجره طیبه شیعه و مقدسات آن می‏افزایند.

* اهمیت رفتار مبلّغان اصیل شیعه

گذشته از برکت الهی و ماندگاری اسلام اصیل و ائمه معصومین(ع)، باید به رفتار مبلّغان اصیل شیعه پرداخته شود.

تلاش و مجاهدت و خون دل خوردن‏های علمای اصیل اسلام کارساز بوده، رسانه شیعه عملکرد مطلوبی داشته، با اینکه در فشار و خفقان و در تنهایی به کار و تبلیغ پرداخته است، اما متبرک به انفاس قدسی، جامعه را متأثر کرده و از خطر انحرافات مصون نگه داشته است.

رسانه شیعه و کارگزاران آن با تکیه بر مفاهیم قرآنی و متأثر از شیوه ائمه معصومین، منطقی و مستدل و البته توأم با عشق درونی، جامعه را در اطراف نور الهی مقدسات مجذوب کرده است.

رسانه شیعه و علمای آن با پرهیز از شتاب‏زدگی و با سلاح بصیرت‏افزایی و روشنگری منطقی، با انحرافات و ظلمات مبارزه کرده و هر چند مشقات بسیاری متحمل شده، اما دائماً پیروز از این میدان بیرون آمده است.

البته این پیروزی مؤلفه‏هایی دارد که ولایت‏پذیری، ایمان مخلصانه، عمل به‏ هنگام و تمرکز عالمانه همراه با بصیرت‏افزایی، شیوه‏های مورد توجه و بکارگیری شده توسط علما و جامعه است.

* منقلبیم اما تمرکز خود را از دست نمی‏دهیم

ما از توهین به امام هادی(ع) به شدت منقلبیم، اما تمرکز خود را از دست نمی‏دهیم و با اشاره علمای راستین و با توسعه بصیرت دینی در خود و جامعه، از این تهاجم سخیف فرصت ساخته و با تبیین سیره ائمه معصومین(ع)، به خصوص امام هادی(ع) در این مسیر گام خواهیم برداشت.

دشمن با این حرکات جنون‏آمیز بر ساحت شیعه چنگ می‏زند، اما باید بداند که ما جان می‏دهیم، اما دست از مقدسات نخواهیم برداشت.

و بازی‏خوردگانی نظیر "شاهین نجفی" بدانند، آنها "خسر الدنیا و الآخره" هستند و ما آنها را به مثابه ویروسی از جامعه طرد خواهیم کرد و بر سنت پیامبران، این "گوساله‏های سامری" را آتش خواهیم زد.

و چه بد عاقبتی دارند این روسیاهان بد ذات و ساده‏لوح . . .

================

نگارش از: علیرضا رجبی

================

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول