اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد در جمع معترضان به هتک حرمت به امام هادی(ع):

شخصیت امام هادی نماد عظیمی از استقامت در برابر نظام سلطه است

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: شخصیت امام هادی(ع) نماد عظیمی از استقامت در برابر نظام سلطه است.

شخصیت امام هادی نماد عظیمی از استقامت در برابر نظام سلطه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح امروز پنج‌شنبه در مراسم ذکر مصیبت و تجمع اعتراضی به هتک حرمت امام هادی ع) در مدرسه علمیه نواب مشهد اظهار داشت: شخصیت امام هادی(ع) صرف نظر از نمونه‌های برجسته کرامات ایشان، در حوزه مقاومت در برابر استکبار و جریان حاکم جاعل و جاهلی مانند متوکل عباسی به صورت یک نماد و نمونه بزرگی نمایان شده است که موضع ولایت و امامت را در برابر نظام ناهنجار و مستبد مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: در تحلیل شخصیت امام دهم(ع) باید این نکته را گفت که زندگی و عملکرد ایشان یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است.

خطیب جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در دوران زندگی ائمه معصومین(ع) چند اتفاق رخ داده است که به عنوان نقطه عطف تاریخ اسلام قابل توجه است که سبب شد اساس دین حفظ شده و جریان براندازی هویت مکتبی اسلام شکست بخورد.

علم‌الهدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: پس از انقلاب حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا و در راستای حفظ هویت مکتبی دین بود، جریان برانداز هم‌چنان ادامه داشت و به دنبال براندازی اسلام بود.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: بنی‌امیه و بنی‌عباس در دوران حکومت خود در تلاش بودند تا در عرصه سیاسی دین را از مبنای مکتبی خودش خارج کرده و اندیشه و بینش مسلمانان را از دین اصلی منحرف کنند تا هر حاکمی با هر جنایتی مورد پذیرش مردم باشد.

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در تاریخ اسلام جریان‌های جاعلی که حاکم بودند تنها با قدرت شمشیر و زور بر مردم حکومت می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این نوع حکومت سبب نشد که از ترس شمشیر، شکنجه و زندان مردم به این حکومت‌ها تن بدهند بلکه از نظر فکری هم مردم پذیرشی نسبت به حاکمان داشته‎اند.

علم‌الهدی افزود: دراین راستا می‌بینیم یک حاکمی مانند یزید بن عبدالملک حکومت مسلمین را ولو برای یک هفته به یک زن فاسد می‌سپارد و مردم هم اعتراضی نمی‌کنند و تسلیم می‌شوند.

خطیب جمعه مشهد خاطرنشان کرد: نمی‌شود همه اینها را به حساب خفقان حاکم گذاشت و مقداری هم ظرفیت ذهنی برای پذیرش حاکمان در مردم وجود داشته است، چرا که برداشت آنها را از اسلام تغییر داده بود و حکومت جامعه اسلامی را حکومتی وابسته به خدا و حکومت اسلامی نمی‌دانسته و حکومت را صرفاً مبتنی بر قدرت می‎دانستند.

وی ادامه داد: در آن دوران دین به عنوان روش قدرت برای مردم مطرح بود نه به عنوان آیین و مکتبی که بر سرنوشت مردم و جامعه صاحب نقش و نفوذ و دخیل باشد و در همین راستا در آن دوران انحراف بینشی وجود داشت و مردم هر قدرت مسلطی را می‌پذیرفتند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نخستین نقطه عطف دوران زندگی ائمه معصومین(ع) در زمان امام باقر(ع) با انقلاب فرهنگی ایشان رقم خورد و نقطه عطف دوم در زمان امام هشتم(ع) بود که شگرد شیطانی مأمون عباسی را که به دنبال از بین بردن امامت بود و می‌خواست اساس دین را براندازد به نفع توسعه امامت برگرداندند و در مقابل مامون مقاومت کردند و این نقطه عطف سرآغاز توسعه عظیم امامت در میان مردم بود.

وی افزود: نقطه عطف سوم بحث غیبت امام معصوم بود، در زمان زندگی ائمه(ع) شیعیان دو چهره از معصومین را برای خود ساخته بودند و وابستگی شدید به آنان داشتند.

علم‌الهدی افزود: چهره اول این بود که شیعیان خلافت و حاکمیت جامعه اسلامی را تنها مختص معصوم می‌دانستند و غیر معصوم را غاصب و متجاوز می‌دانستند و چهره دوم هم چهره مرجعیت معصوم در شناخت احکام و حلال و حرام دین و مبانی آن بود.

وی ادامه داد: این دو هویت و چهره مردم را وابسته معصومین کرده بود که اگر در این شرایط غیبت رخ می‌داد و معصوم از میان مردم می‌رفت، شیعه در عرصه ولایت‌مداری مقاومت نمی‌کرد و تمام بساط و بنیان اعتقادی شیعه از هم گیسخته می‌شد و جریان تشیّع از بین می‌رفت.

علم‌الهدی با بیان اینکه امام هادی(ع) عظمت اسلام را حفظ کردند، تاکید کرد: این امام هادی(ع) بودند که شیعه را آماده پذیرش غیبت کردند و زمینه‌ساز امامت امام زمان در 1170 سال شدند و امام عسگری(ع) هم راه پدر بزرگوارشان را ادامه دادند.

وی افزود: امام هادی(ع) در بینش شیعه شخصیت سومی برای معصوم ایجاد کردند و آن هم شخصیت ولایت‌مداری و ولایت تکوینی معصوم بود که به این معنی است که معصوم حاضر و غایب فرقی با یکدیگر ندارند و با تعلیم زیارت جامعه کبیره این شخصیت سوم در ذهن شیعه ایجاد شد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: حرکت دوم امام هادی(ع) سازمان‌دهی شیعه به وسیله نواب و وکلا بود که پیش‌زمینه آن در زمان امام موسی بن جعفر(ع) رخ داد و هنگامی که ایشان در زندان بودند و 14 سال امام در میان مردم حضور نداشت، به وسیله نواب شیعه دارای سازماندهی بود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام هفتم و واقعه واقفیه، شیعه نسبت به بحث نواب اعتمادش را از دست داد و عنوان نایب مخدوش شد و امام هشتم و نهم (ع) موضوع را پی‌گیری نکردند و امام هادی(ع) دست به سازماندهی جدیدی زدند و شیعه در این سازماندهی در هر منطقه و اقلیمی فردی را به عنوان وابسته به عصمت و امامت داشت که این سازماندهی شروعی برای آماده‌سازی مردم برای غیبت بود.

وی با اشاره به هتک حرمت امام هادی(ع) تاکید کرد: علت اینکه اخیراً بر روی شخصیت امام هادی(ع) حرکاتی صورت می‌گیرد دو مبنای خوب و بد برای ما دارد.

علم‌الهدی اظهار داشت: مبنای خوب آن این است که متوجه می‌شویم که حرکت دشمن در این توهین‌ها حساب شده است و جریان‌هایی به دنبال تشیّع‌زدایی از درون اسلام هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: علاوه بر این جریان‌های خارج از اسلام به دنبال اسلام‌زدایی هستند و متوجه شده‌اند که تنها جبهه مقاومت در برابر استکبار، شیعیان هستند و باید شیعه‌زدایی کنند.

وی افزود: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که وابستگی شیعه به امام زمان و انتظار و ارتباط اعتقادی شیعه با امام غایب برای تشکیل حکومت جهانی، سرمایه و ریشه تمام شخصیت و موقعیت شیعه است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: همان‌طور که فوکویاما گفته بود که اعتقاد و انتظار امام زمان در کنار انقلاب عاشورا دو بال حرکت و پرواز شیعه به سوی قله است.

وی تاکید کرد: هنگامی که در دانشگاه امام صادق(ع) بودم، به دنبال ایجاد رشته تاریخ شیعه بودیم که مبانی آن را به لبنان برای تایید یکی از تاریخ‌شناسان بزرگ شیعه فرستادیم و او ضمن تایید این مبانی اعلام کرد که اول شیعه‌شناس دنیا فردی یهودی و صهیونیست است که در دانشگاه برکلی آمریکا تدریس می‌کند و در صورت تایید او این مبانی درست است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: این‌طور نیست که ما فکر کنیم تنها خودمان هستیم که از شیعه اطلاع داریم و دیگران هیچ چیز نمی‌دانند، سرسخت‌ترین دشمن ما اول شیعه‌شناس دنیاست و این نشان می‌دهد که جریان توهین به امام هادی(ع) به دنبال جلوگیری از توسعه انتظار است و آنها می‌دانند که عامل توسعه انتظار، امام هادی(ع) هستند و این نیست که تنها حرم مطهر ایشان را منفجر کنند.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: دید دوم به توهین به امام هادی(ع) و واکنش‌ها به آن که دیدی منفی است، این است که مشکل از ماست که معرفت و شناختمان از ائمه(ع) کافی نیست و تنها تعدادی از ائمه معصومین(ع) را که سیره آنها در اختیار ما بوده و در تاریخ زندگی آنها اتفاق احساسی بزرگی رخ داده است را می‌شناسیم و برای ما به عنوان شخصیت‌هایی معروف در آمده‌اند و به زندگی و سیره سایر ائمه بی‌توجه بوده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه شخصیت ائمه(ع) برای ما شناخته نشده است و به مردم هم معرفی نکرده‌ایم که این قصور ما سبب شده دشمنان ما فکر کنند حال که نمی‌توانند با امام زمان(عج) بجنگند، امامی را سوژه حملات خود قرار دهند که در میان مردم کم‌تر شناخته شده و محبوبیت کم‌تری دارد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: مقصر اصلی ما هستیم، اگر به درستی شخصیت امام هادی(ع) را برای مردم تبیین می‌کردیم کسی به خود اجازه توهین به ایشان را به خود نمی‌داد، ما در درگاه امام زمان مسئولیم زیرا که زنده‌ایم و نفس می‌کشیم اما در مقابل چشمان ما ضریح مطهر امام هادی(ع) را منفجر می‌کنند و یا یک فرد ناباب، لاابالی، بی‌دین و مرتد به وجود ایشان جسارت می‌کند.

علم‌الهدی با اشاره به تحرکات و تجمعات در برخورد با توهین به امام هادی(ع) تصریح کرد: ما باید مواظب برخوردهای خود باشیم و حساب نشده با این جریان برخورد نکنیم.

وی اظهار داشت: باید برای برخوردهایمان برنامه داشته باشیم نه اینکه حساب نشده حرکت کرده و یا حتی فتوا بدهیم، رهبر ما حکیم است و حرکت‌ها باید در راستای هدایت رهبری باشد.

وی افزود: امروز روی زمین صف مراکز و حکومت‌ها و افراد کافر و ضد دین بسیار طولانی است و همه آنها در مقابل اسلام ایستاده‌اند و پول و قدرت و زور و رسانه هم در اختیار دارند و عده‌ زیادی هستند که به خاطر رسیدن به پول و قدرت و شهوت به دنبال وابستگی به این صف و جریان هستند و ما نباید با برخوردهای نسنجیده افراد را تشویق به توهین به مقدساتمان کنیم.

وی ادامه داد: عناصر بی‌دین نباید احساس کنند که توهین به مقدسات ما می‌تواند برگ برنده آنها برای اتصال به جریان الحادی ضد دین باشد زیرا که اگر این جریان احساس کند فردی توانسته در مقابل ما بایستد، او را تحویل گرفته و به او شخصیت خواهد داد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: نباید جوی به وجود آید که عناصر بی‌دین احساس کنند که با توهین به ائمه و مقدسات، آن جریان آنها را خواهد خرید و ما نباید به توسعه این جریان با برخوردهای نسنجیده کمک کنیم.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول