اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

جهاد تولید در فضای دانشگاهی تحقق می‌یابد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: بخش عمده جهاد تولیدی و صنعتی باید در فضای دانشگاهی کشور به منصه ظهور برسد.

جهاد تولید در فضای دانشگاهی تحقق می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامعلی جعفرزاده عصر امروز در جمع دانشجویان این شهر با اشاره به اینکه جایگاه علم و فناوری در معادلات جهانی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: نظام اسلامی در سال 90 در بحث تولید علم و شاخصه‌های علمی رشد مناسبی داشته است.

وی افزود: در سالی که گذشت سرمایه‌گذاری کلان ایران در دو مقوله صنعت فضایی و صنعت هسته‌ای به بار نشست و پرتاب ماهواره‌های رصد و رونمایی از سانتریفیوژهای نسل جدید و بارگذاری سوخت اورانیوم در رآکتور آزمایشگاهی تهران نوید می‌داد که فناوری تولید سوخت رآکتورهای هسته‌ای کاملا بومی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به اینکه جایگاه علم و فناوری در معادلات جهانی نقش مهمی دارد، افزود: در حوزه پزشکی نیز یکی از آن صحنه‌های درخشان تلاش دانشمندان ایرانی بود و داروهای نوترکیب، نانو داروها و تجهیزات پیشرفته پزشکی از جمله دستاوردهای ده‌ها سال سرمایه‌گذاری و توجه ویژه چند دولت روی این موضوع حساس بوده است.

وی، ادامه داد: رشد علمی و ایجاد فضای برای شکوفایی ظرفیت‌های جوانان این مرز و بوم به این دلیل برای ملت ما سالی درخشان بود که موجب رخوت و ناامیدی دشمنان شده است و با وجود تحریم‌های متوالی و ناجوانمردانه نتواستند در مقابل تفکر جوانان ایرانی گام موثری بردارند.

جعفرزاده با بیان اینکه دشمنی استکبار با نظام و انقلاب اسلامی در طول سی و اندی سال گذشته ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: این دشمنی به خاطر این است که دین اسلام ما را به ایستادگی در برابر سلطه‌گری اجانب و بیگانگان دعوت می‌کند و عامل حرکت ماست.

وی افزود: با وجود این توطئه‌ها امروز شاهد به ثمر نشستن انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی در سراسر جهان اسلام هستیم و دستاوردهای علمی و فناوری ابزار مبارزه با سلطه بسیار مهم و حیاتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، جایگاه علم و فناوری در معادلات جهانی را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به اهداف سیاست خارجی خود دست پیدا کند همان تغییر معادله سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است و باید ابزارهای خود را به درستی بشناسد و علم و فناوری مهم‌ترین ابزار رسیدن به این هدف است.

وی، اضافه کرد: رهبر دوراندیش انقلاب چند سالی است که شعار اصلی کشور را در آغاز سال جدید در حوزه اقتصاد انتخاب می‌کنند و همت و تلاش مضاعف، اصلاح الگوی مصرف و جهاد اقتصادی که به صورت کلان مطرح شد اما مسئولان کشور آنگونه که باید به آن بها ندادند.

جعفرزاده، ابراز کرد: وقتی شعاری به عنوان جهت‌گیری یک ساله کشور از طرف رهبری جامعه انتخاب می‌شود طبق نیاز روز و جدی کشور و بر مبنای وجود یک تهدید و یا فرصت بالقوه انتخاب شده است بنابراین باید در همان سطح تمام فعالیت‌های کلان دستگاه‌های اجرایی کشور به طرف آن حرکت کنند.

وی اصلاح زیرساخت‌ها، ایجاد ساز و کار مناسب برای جذب محصول ایرانی در بازار داخلی و مدیریت واردات و تسهیل صادرات را از جمله موارد مهم در تحقق شعار تولید ملی دانست و یادآور شد: تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس برای پیگیری تحقق شعار سال امری بسیار مفید است اما باید به صورت جدی به دنبال عملیاتی کردن تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باشیم تا گام عملی و جدی در این ارتباط برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دانشگاهیان را فرهنگ‌سازی برای تحقق شعار و اهداف پیش بینی شده سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرد و متذکر شد: تولید ملی شاهراه تقویت بنیه اقتصادی کشور و عامل اصلی پیشرفت متوازن و پایدار است و به گردش در آمدن سرمایه‌های کشور در عرصه تولید ملی زمینه ساز تقویت بنیان‌های خودکفایی و استقلال کشور است.

وی تصریح کرد: دانشگاه تولید کننده دانش فنی و تخصصی است و باید زیربنای علمی را که زمینه‌ساز تحول صنعتی است فراهم آورد.

جعفرزاده، دانشگاه را تامین کننده نیروی انسانی متخصصی دانست و بیان کرد: دانشگاه وظیفه هدایت سرمایه‌ها و راهبری ساختارهای تولیدی و کار را به‌عهده دارد و این امر نشان می‌دهد که بخش عمده جهاد تولیدی و صنعتی باید در فضای دانشگاهی کشور به منصه ظهور برسد.

وی، مهم‌ترین شاخص تولید ملی را خودباوری ذکر کرد و افزود: این امری است که باید مورد توجه فراوان قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، خاطرنشان کرد: تحقق روح خودباوری در هموطنان یعنی اینکه اعتقاد داشته باشیم ایرانی می‌تواند کالای برتر را با حفظ کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی تولید کند و ایرانی باید کالای ایرانی مصرف کند.

وی، تجدید نظر در قوانین مرتبط با تولید و سرمایه‌گذاری، تلاش برای کاهش بروکراسی در روند سرمایه‌گذاری را امری بسیار مهم در این زمینه عنوان کرد.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: رسیدن به این هدف مهم و متعالی مستلزم ملزوماتی است که نیازمند توجه جدی دولتمردان و مجریان اقتصاد کلان کشور و نیز  سیاست‌گذاری قوه مقننه و قوه قضاییه ضابط نظام در عرصه حمایت از فعالیت‌های سالم اقتصادی است

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول