اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان تاکید کرد

کاهش مصرف نمک، شکر و غذاهای چرب توسط سالمندان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان بر کاهش مصرف نمک، شکر و غذاهای چرب توسط سالمندان تاکید کرد.

کاهش مصرف نمک، شکر و غذاهای چرب توسط سالمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش سالمندان به مناسبت هفته سلامت عصر امروز در زنجان برگزار شد.

در ابتدای این همایش رئیس مرکز بهداشت شهرستان ضمن گرامیداشت هفته سلامت توجه به تغذیه مناسب برای سالمندان را خواستار شد و اظهار داشت: باید مصرف نمک، شکر و غذاهای چرب در میان سالمندان کاهش یابد.

محمدرضا صائینی افزود: فعالیت و تمرینات مناسب بدنی و احتراز از مصرف دخانیات، سیگار و قلیان از عوامل سلامتی در سالمندان است.

در ادامه این همایش فوق تخصص قلب و عروق با تبریک هفته سلامت، افراد بالای 60 سال را سالمند ذکر کرد و افزود: سالمندی فرآیند زیست شناختی مشترک برای همه موجودات زنده است.

حسن آهنگر دوران سالمندی را به دلیل داشتن تجربه و اطلاعات، فرصتی برای جوامع بشری و افزایش احتمال بیماری‌ها و عوارض آنها و کاهش توان نیروی کار و بازنشستگی را تهدید برشمرد و تصریح کرد: در دوران سالمندی بار بیماری افزایش می‌یابد و با بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، حوادث عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های تنفسی، آلزایمر و غیره همراه می‌شود.

وی اثرات افزایش سن را در سیستم قلبی و عروقی مهم دانست و علل ایجاد فشارخون بالا را شامل بیماری‌های کلیوی و غدد، مصرف برخی داروها مانند داروهای هورمونی و کورتون، مصرف برخی مواد غذایی چون مصرف غذاهای شور، پرچرب و شیرین و مصرف مواد دخانی (سیگار و قلیان و...) ذکر کرد.

فوق تخصص قلب و عروق افزود: این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است با سردرد، سر گیجه، تاری دید، حالت تهوع، استفراغ و تنگی‌نفس همراه است.

در ادامه این همایش، متخصص مغز و اعصاب با گرامیداشت هفته سلامت، به بحث حافظه و اختلالات آن (آلزایمر) پرداخت و افزود: این بیماری با روند پیری و افزایش سن بروز می‌کند و زندگی فرد و همچنین زبان عقل را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد که افراد مبتلا باید در صورت بروز آلزایمر به مداوای آن همت کنند.

عبدالرضا قریشی علل ایجاد آلزایمر را افسردگی، سوء مصرف الکل و مواد دخانی، تغذیه نامناسب، اختلالات تیروئید، سکته‌های مغزی و … برشمرد و بیماریی آلزایمر را بیماری که صرفا مغز را درگیر می‌کند و به مرور زمان ایجاد می‌شود، تعریف کرد.

در پایان مراسم، از 13 نفر از سالمندان نمونه دانشگاه به عنوان شهروندان ارشد هفته سلامت، با اهدای لوح و جوایزی از طرف دانشگاه علوم پزشکی قدردانی شد.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول