اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه جیرفت:

مردم باید به سفارش‌های دین در مورد سالمندان توجه کنند

خبرگزاری فارس: امام جمعه جیرفت گفت: : با توجه به رشد روزافزون سالمندی مردم باید به سفارش‌های دینی در این زمینه بیشتر توجه کنند و فقط از جنبه بهداشتی به سالمندی نگاه نکنند.

مردم باید به سفارش‌های دین در مورد سالمندان توجه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری ظهر امروز در همایش «سالمندی و سلامت» با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت سال 2012 میلادی را به عنوان سال سالمندی نامگذاری کرده و هفته سلامت هم در کشور ما با عنوان «سالمندی و سلامت» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دین اسلام سالمند بسیار مورد توجه است، افزود: با توجه به رشد روزافزون سالمندی مردم باید به سفارش‌های دینی در این زمینه بیشتر توجه کنند و فقط از جنبه بهداشتی به سالمندی نگاه نکنند، هر چند رعایت بهداشت در اسلام فریضه محسوب می‌شود.

عسکری تصریح کرد: اهمیت بهداشت در اسلام تا جایی است که اگر بین رعایت مسائل بهداشتی و انجام فریضه دینی تزاحم باشد، سلامتی مقدم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سلامتی به عنوان یک شرط اساسی و سرمایه نباشد، انسان نمی‌تواند عبادت و کار کند و همچنین از داشته‌های خود لذت ببرد.

امام جمعه جیرفت گفت: در دین مبین اسلام سلامتی گوهر گرانبهایی است که رعایت آن را فریضه می‌داند و بهداشت هم زمینه‌ساز سلامتی است.

عسکری ابراز داشت: امام سجاد (ع) در ضمن روایتی به حقوق سالمندان به خوبی اشاره دارد و از سالمندان به عنوان کسانی که نسبت به جامعه حق دارند، بیان می‌کند و همین که سالمند است، کافی است مورد احترام واقع شود و رابطه و خویشاوندی را مطرح نمی‌کند.

وی اذعان داشت: عنوان سالمندی خود موضوعیت دارد و سالمند باید احترام شود و اگر مسلمان بود احترام بیشتری دارد.

عسکری اظهار داشت: از آنجا که روح انسان سالمند یک روح حساس و شکننده است و در معرض آزردگی قرار دارد در آموزه‌های دینی داریم که با سالمند برخورد خصمانه نداشته باشیم، چون سالمند وقتی احساس کند، دشمن دارد و در خود توانایی مقابله را نمی‌بیند، مضطرب می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت روحی و جسمی سالمند باید سعی شود از تغذیه سالم و مناسب و همچنین بهداشت قابل قبولی برخوردار باشند و فضا به گونه‌ای باشد که دچار اضطراب نباشند و دغدغه مالی نداشته باشند که در این راستا دستگاه‌های اجرایی باید یک امنیت معیشتی برای سالمند ایجاد کنند.

عسکری گفت: با سالمند باید با احترام و ادب صحبت کنیم و رفتار محترمانه داشته باشیم با نیش زبان با آنها صحبت نکنیم و به خاطر اشتباهات و ضعف‌هایی که در گذشته داشته‌اند آنها را ملامت نکنیم که همه این موارد در روایات ما بیان شده است.

امام جمعه جیرفت افزود: سعی کنیم در برخورد با سالمندان همیشه فضایل و حسنات آنها را برجسته کنیم، آنها را تنها نگذاریم، سالمندان نیاز دارند که کسی با آنها هم صحبت باشد در غیر این صورت دچار افسردگی می‌شوند.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول