اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سازمان جهانی بهداشت برای سومین بار هشدار داد:

شوک سالمندی دنیا را گرفتار کرد/ سالمندی در اصفهان بر اریکه سرعت نشست

خبرگزاری فارس: سازمان جهانی بهداشت امسال در حالی پیام روز جهانی بهداشت را با محوریت سالمندان نام‌گذاری کرد و شعار «زندگی سالم، طول عمر بیشتر» را برای روز جهانی بهداشت برگزید که دو بار قبل از آن وضعیت سالمندان را با شعارهای «تحرک - رمز سلامت» و «سالم پیر شدن چیز دیگر است» در رأس امور بهداشتی و درمانی کارشناسان بهداشتی جهان قرار داد.

شوک سالمندی دنیا را گرفتار کرد/ سالمندی در اصفهان بر اریکه سرعت نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سالمندان که برای نخستین بار در سال 1999 مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفتند، برای بار دیگر در سال 2002 پیام سازمان جهانی بهداشت را به خود اختصاص داد و امسال برای بار سوم هشدار سالمند شدن جهان از سوی سازمان جهانی بهداشت به گوش عالمیان رسید.

در این ارتباط با سیدرضا اسحاقی، عضو کمیته طب سالمندی کشور به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است:

*‌فارس: همان طور که مستحضرید دنیا به سمت سالمند شدن در حرکت است که ایران از این امر مستثنی نیست، اما آنچه وضعیت سالمندی را در کشور نگران‌کننده کرده پدیده پیری زودرس در کشور است که خطر سالمند شدن را افزایش داده است، شما این مسئله را قبول دارید؟

- بله به طور قطع مسئله پیری زودرس را منکر نمی‌شوم، همان طور که خودتان اشاره کردید وضعیت سالمندی در حالی روند پرسرعتی به خود گرفته که بستر لازم و امکانات کافی برای این گروه افراد در نظر گرفته نشده است.

*‌فارس: با توجه به گفته خود شما که از 13 سال گذشته تاکنون اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی سالمندان در اولویت کاری مسئولان بهداشتی جهانی قرار گرفته، چه رتبه‌ای یا نمره‌ای به نحوه اجرای برنامه‌های سلامت سالمندان اصفهان می‌دهید؟

- شاید این پاسخ مرا به حس ناسیونالیستی یا حس وطن‌پرستی من ارتباط دهید، اما استان اصفهان در مقایسه با سایر شهرهای کشور پیش‌گام برنامه‌های سلامت سالمندان است و بنابراین رتبه اول را به آن می‌دهم.

برنامه‌هایی هم‌چون باغ تجربه واقع در باغ غدیر اصفهان که امسال، سومین سال اجرای آن است و راه‌اندازی کانون‌های تجربه در 17 فرهنگسرای استان و تأسیس مرکز مشاوره تخصصی ویژه سالمندان در دهه فجر سال گذشته از این جمله است.

*‌فارس: برنامه‌هایی که در هفته سلامت در نظر گرفته شده است بیشتر حالت تبلیغاتی دارد و در حد یک نماد محسوب می‌شود، اینکه این تعداد تیزرهای تبلیغاتی یا ارسال پیام‌های بهداشتی و موارد دیگر به نظر شما تا چه اندازه این نوع برنامه‌ها برای سلامتی سالمندان کارایی دارد؟

- قبول دارم که شاید آن کیفیتی که برنامه‌ها باید داشته باشد ندارد، اما برای اجرای بهتر برنامه‌های سلامت سالمندان به مشارکت بیشتر آحاد جامعه نیاز است و باید همگان برای پیاده شدن این شعار که «سالمندی و آموزش همگانی» بسیج شوند، توجه کرد.

*‌فارس: فکر نمی‌کنید به جای اینکه تنها یک هفته به صورت نمادین سالمندان را به صورت رایگان درمان کنید یا  در اولویت اول درمان قرار بگیرد، اگر این اقدام را در طول سال انجام می‌دادید یک کار نتیجه‌بخشی صورت داده بودید؟

- با توجه به اینکه هم‌اکنون 80 درصد بودجه بهداشتی جهان توسط سالمندان هزینه می‌شود، محدودیتی که در بودجه سلامت است و نداشتن نیروی متخصص سالمند و نبود زمان کافی، ارائه رایگان خدمات بهداشتی و درمانی و قرار دادن سالمندان در اولویت اول بهداشتی و درمانی را در طول سال، غیرممکن می‌سازد.

*‌فارس: وضعیت ایران را اگر با کشورهای همسایه خود مقایسه کنید، چگونه تحلیل می‌کنید؟

- ایران در مقایسه با کشورهای مشابه خود مانند مالزی، پاکستان، سنگاپور و نه افغانستان و عراق که در شرایط جنگ به سر می‌برند، در اجرای این برنامه‌ها پیشی گرفته است.

*‌فارس: ایران در چند سال دیگر سالمند می‌شود؟

- بهتر است پاسخ این سؤال را با عنوان یک مثال توضیح دهم، جمعیت سالمندان در یک کشور اروپا اگر در طول یک قرن از هفت درصد به 14 درصد می‌رسد در کشور ایران این مسیر در یک ربع قرن یعنی 25 سال باید طی شود و این در حالی است که با محدودیت منابع، تکنولوژی، نیروی آموزش‌دیده و مسئولان بیدار مواجهیم.

*‌فارس: با توجه به جوی که در ایران است، چه پیشنهادی برای اجرای بهتر برنامه‌های سلامت سالمندان دارید؟

- بهتر است که خود جامعه و افراد سالمند و مراقبان سالمندان با تغییر اعتقادات و باورهایشان، دانش و رفتارهای خود به دنبال زندگی سالم و با کیفیتی باشند.

*‌فارس: چرا روند سالمند شدن در اصفهان نسبت به کشور با سرعت بیشتری در حرکت است؟

- در دنیا روند سالمند شدن افراد با شاخص‌های توسعه و رفاه اجتماعی هم‌بستگی بسیاری دارد، به گونه‌ای که هر چه این شاخص‌ها بهتر باشد، روند پیر شدن هم سریع‌تر انجام می‌گیرد، به عنوان مثال اصفهان چون یک استان برخوردار محسوب می‌شود بنابراین سالمند شدن در اصفهان بر اریکه سرعت نشسته است.

*‌فارس: وضعیت اجرای سند ملی سالمندان به کجا رسید؟

سند ملی سالمندان به گفته یک مقام مسئول وزارت بهداشت تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود و در صورت اجرای صحیح آن به نفع سالمندان است زیرا ابعاد گوناگون و مرتبط با سالمندان در نظر گرفته شده است.

*‌فارس: و حرف آخر شما در ارتباط با سلامت سالمندان چیست؟

در حال حاضر نزدیک به 400 هزار سالمند در اصفهان داریم که در تلاش هستیم افراد را قبل از رسیدن به سن سالمندی با شیوه‌های زندگی سالم آشنا کرده و سلامتی روحی و جسمی آنها را ارتقاء دهیم.

گفت‌وگو از عاطفه قلع‌ریز

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول