اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور تغذیه و رژیم‌‌شناس در گفت‌وگو با فارس:

سالمندان رژیم غذایی را جدی بگیرند

خبرگزاری فارس: یک مشاور تغذیه و رژیم‌‌شناس با اشاره به تفاوت تغذیه سالمندان با افراد عادی بر توجه ویژه به تغذیه سالمندان تاکید کرد.

سالمندان رژیم غذایی را جدی بگیرند

سید احمد ربیعی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با اشاره به ضرورت تفاوت تغذیه سالمندان با افراد عادی این مساله را موجب سلامتی و عمر بیشتر سالمندان دانست.

وی نیاز غذایی افراد مسن به انرژی را به دلیل کاهش فعالیت بدنی در این گروه کمتر از سایر گروه‌های سنی دانست و افزود: در نتیجه این کم‌تحرکی، نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزن آنان است و به این منظور توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند.

وی ادامه داد: همچنین افراد مسن با وجود نیاز واقعی به مایعات کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و ابتلا به یبوست هستند به همین دلیل در افراد مسن مصرف روزانه 8 لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: از آنجایی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع کم‌کالری و با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تأمین شود.

ربیعی با تاکید بر محدود کردن مصرف چربی‌ها در رژیم غذایی سالمندان ادامه داد: با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد بنابراین کاهش مصرف چربی می‌تواند به پیشگیری از چاقی، عقب انداختن بروز سرطان، سختی دیواره عروق و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند.

وی درباره مقتضیات تغذیه در گروه سنی سالمندان ادامه داد: جذب کلسیم و ویتامین D را بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان‌ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی‌های استخوانی می‌شود بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و تأمین ویتامین D (استفاده از نور آفتاب) افزایش می‌یابد.

ربیعی قرارگرفتن به مدت طولانی‌تر در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تأمین ویتامین D توصیه کرد و افزود: بر این اساس توصیه می‌شود زنان بالای 50 سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بزرگسالان بالای 65 سال یک هزار تا یک هزار و 500 میلی‌گرم در روز مکمل دارویی کلسیم مصرف کنند.

ربیعی با اشاره به ضرورت استفاده از شیر تازه در همه افراد از جمله سالمندان گفت: در برخی افراد به ویژه سالمندان به علت ایجاد ناراحتی معده ناشی از مصرف شیر تازه، مصرف سایر غذاهای غنی از کلسیم از جمله ماست و پنیر همچنین شیر بدون لاکتوز که اخیراً در کشور تولید شده است به عنوان جایگزین شیر توصیه می‌شود.

وی گفت: با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند کاهش می‌یابد که گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B12  می‌باشند.

این کارشناس نیاز مردان و زنان سالمند به آهن را یکسان و به میزان هفت میلی‌گرم دانست و خاطرنشان کرد: کم‌خونی فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما در افرادی که غذاهای کم انرژی مصرف می‌کنند شایع است و در این افراد مصرف زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز و بخش‌های تیره برگ توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول