اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یک دهه آینده

20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم گفت: تا یک دهه آینده 20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند که با آموزش صحیح باید دوران سلامتی را برای این جمعیت رقم بزنیم.

20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هادی کریمی‌اصل ظهر امروز در همایش آموزشی سالمندی و حوادث و بلایا در سخنانی اظهار داشت: سالمندان را بر اساس تعاریف جهانی افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه آمار سالمندان در جهان رو به افزایش است، گفت: بین 650 تا 700 میلیون نفر سالمند در جهان زندگی می‌کنند.

معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم ‌جمعیت سالمند در ایران را پنج تا شش میلیون نفر برشمرد و بیان کرد: حدود 7.5 تا هشت درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد در یک دهه آینده جمعیت سالمند در ایران از شش میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش یافته و حدود 20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند.

کریمی‌اصل با بیان اینکه در سال 2050 حدود 30 درصد جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل خواهند داد، تصریح کرد: بر پایه محاسبات سالانه،‌ بیش از 60 درصد هزینه‌های بهداشتی درمانی صرف سالمندان می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر آموزش در ارتباط با چگونگی سالمندی سالم نداشته باشیم در سال‌های آینده شاهد سالمندانی در جامعه خواهیم بود که دچار مشکلات معلولیتی هستند و از آن رنج می‌برند.

این پزشک قمی ادامه داد: شاخصه سالمندی کاهش رشد اعضای بدن انسان است که تا چندی قبل مشغول رشد بوده است که از آن جمله می‌توان به جوارح جسمی، ‌روحی و فکری اشاره کرد.

وی دوران سالمندی را بر سه قسم برشمرد و گفت: سالمندان جوان سنین 60 تا 75 سال، ‌سالمندان پیر سن 75 تا 85 سالگی و کهنسالان سنین 85 سال به بالا را تشکیل می‌دهند.

کریمی‌اصل با بیان اینکه سالمندان در این سنین نیازهای خاصی دارند، ابراز کرد: یکی از نیازهای سالمندان نیاز پزشکی و بهداشتی است که در سنین مختلف این نیاز به صورت متفاوت حس می‌شود.

وی از دیگر نیازهای دوران سالمندی را نیازهای عاطفی و روانی دانست و تصریح کرد: این نیاز در دوران سالمندی از اساسی‌ترین نیازهایی است که همه سالمندان به آن احتیاج دارند تا احساس تنهایی نکنند.

معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم به مشکلات دوران سالمندی اشاره و ابراز کرد: بی‌تحرکی از جمله مشکلاتی است که در این دوران گریبانگیر سالمندان می‌شود.

وی به حوادث دوران سالمندی اشاره و ابراز کرد: آمارها نشان می‌دهد 25 درصد سالمندان در طول سال یک بار به زمین سقوط می‌کنند که این سقوط موجب شکستگی استخوان‌های آنان می‌شود و بیشترین علل ناتوانی را در دنیا تشکیل می‌دهد.

کریمی‌اصل ادامه داد: 75 درصد سالمندان در منزل و یا اطراف منزل به زمین سقوط می‌کنند که علل این سقوط ناشناخته است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از سقوط سالمندان می‌توان به مصرف کافی کلسیم، ‌ویتامینD،‌ فعالیت بدنی منظم به صورت روزانه 15 دقیقه و پیاده روی اشاره کرد.

این پزشک قمی به برخی از مواردی که می‌تواند از سقوط سالمندان جلوگیری کند اشاره و ابراز کرد: استفاده نکردن از دمپایی ابری، نصب میله‌هایی به عنوان دستگیره در سرویس‌های بهداشتی، ‌استفاده از نرده در کنار پله‌ها و مصرف نکردن داروهای خواب‌آور از جمله مواردی است که می‌تواند مانع سقوط سالمندان شود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول