اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

چهارمحال و بختیاری 65 هزار سالمند دارد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر افزون بر 65 هزار سالمند در این استان وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری 65 هزار سالمند دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ناصر خسروی بعدازظهر امروز در نشست شورای سالمندان این استان، اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته جمعیت سالمند جهان در سال 2050 به 700 میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بر این اساس تعداد سالمندان ایران نیز از مرز 25 میلیون نفر خواهد گذشت.

وی جمعیت سالمند این استان را 65 هزار نفر اعلام کرد و گفت: سالمندان هویت ما محسوب می‌شوند بنابراین حفظ و نگهداری از آنان علاوه بر پاداش دنیوی پاداش اخروی را نیز به همراه دارد.

خسروی ارزش و احترام به شخصیت والای سالمندان را نوعی ارزش قائل شده به شخصیت خود افراد دانست و تصریح کرد: این در حالی است که والدین باید در حضور کودکان نهایت احترام را برای سالمندان قائل شوند چراکه نوع رفتار آنان با سالمندان تعیین کننده نوع رفتار فرزندانشان در دوران سالمندی با آنان است و کودکان آنچه را در رفتار والدین مشاهده می‌کنند از آن الگو می‌پذیرند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یا بیان اینکه یکی از ملاک‌های توسعه یافتگی توجه به خانه‌های سالمندان و تامین نیازهای این قشر است، گفت: افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان خدمت می‌کنند باید عشق و علاقه وافری به این شغل داشته باشند.

وی ادامه داد: این تغییر با کاهش نیروی حیاتی و تطبیقی یعنی کاهش قابلیت انطباق فرد با تغییر شرایط ناگهانی و ناتوانی در ایجاد تعادل مجدد همراه بوده و به تدریج دگرگونی‌هایی را در ساختمان و عمل اعضای مختلف به وجود می‌آورد.

خسروی تاکید کرد: به منظور توسعه مراقبت‌های بهداشتی از سالمندان و کاهش هزینه‌ها و افزایش سهولت دسترسی همگان به خدمات موردنظر، پیشنهاد می‌شود که دامنه فعالیت موسسات خصوصی و خیریه با حفظ نظارت مرکزی گسترش یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عوارض ناشی از سالمندی و برخی از بیماری‌های خاص دوران سالمندی پدیده پیر شدن را تشدید می‌کند، گفت: در حال حاضر در جامعه سالمندان کشور بروز اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب، کاهش امید و نشاط اجتماعی را شاهد هستیم و این موضوع نشان دهنده این است که علاوه بر تامین مبانی مستقیم سلامت برای جامعه سالمندی، اگر دیگر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و کیفیتی برای جامعه سالمندی در کشور تعریف نشود، هرگونه مداخله‌ای در این عرصه ناکارآمد خواهد بود.

خسروی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که اگر مراقبت‌های ویژه برای نگهداری از سالمندان در سنین بالا انجام شود، حتی افراد بالای ۸۰ سال از زندگی مستقل برخوردار می‌شوند و با اعتماد به نفس بالا خواهند توانست از زندگی لذت ببرند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول