حمیدرضا یاری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: جهاداقتصادی در سال گذشته معنایی عام داشت اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جاری به این امر تخصصیتر پرداخته شده و دولت نیز باید فراتر از تعارفات روزمره و به دور از شعارگرایی و نصب بنر با انجام یک سری اقدامات، شاخصهای مورد نظر خود را تعیین و برنامهها را بر اساس تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مدون کند.
وی افزود: برای دستیابی به این هدف میتوان در سطح ملی به مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه صندوق توسعه و استفاده از ظرفیتهای این صندوق به منظور حمایت از تولید ملی اشاره کرد.
قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: با ارتقای فرهنگ عمومی جامعه میتوانیم دیدگاههای نامطلوب به تولید ایرانی را کمرنگتر و نگاه مردم را نسبت به تولیدکنندگان و سرمایهداران تغییر بدهیم.
وی تأکید کرد: سرمایهگذاران بومی و خارجی باید تشویق شوند تا سرمایههای خود را از بانکهای داخلی و خارجی برداشت و بودجه خود را در طرحهای داخلی استان مصرف کنند که این امر خود مستلزم رفع باریکبینیها و دیدگاههای محدودکننده وجود است.
یاری تصریح کرد: باید تولیدمحوری را شاقول سیاستگذاریهای اقتصادی کشور و استان قرار داده و در مباحث اقتصادی بخشهای خدماتی و پتروشیمی را در محاسبه رشد اقتصادی لحاظ نکنیم بلکه تنها تولید را بهعنوان شاقول اقتصادی مورد توجه قرار داده و تنها بر اساس میزان تولید اقتصادی کمیها و کاستیها را در اقتصاد شناسایی کنیم.
وی در ادامه کاهش مسیر مقررات و مجوزهای مورد نیاز تولیدکنندگان و سرمایهگذاران را از نکات مهم در حمایت از تولید داخلی عنوان و افزود: با ایجاد معافیتهای بیمهای و مالیاتی میتوانیم حمایت از تولید ملی و سرمایه داخلی را افزایش داده و سرمایهگذاران و تولیدکنندگان را نسبت به سرمایهگذاری در استان ترغیب کنیم.
قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اظهار کرد: بانکها باید برخورد بهتری با واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان داشته باشند و با بخشودگی معوقات، تولیدکنندگان را حمایت کرده و در این راستا انقلاب بانکی نوینی را ایجاد کنند.
وی بازاریابی داخلی و خارجی را در حمایت از کالاهای تولیدی بسیار مهم خواند و گفت: در مرحله نخست ادارات باید خود اقدام به خرید کالاهای داخلی کرده و رسانهها نیز وظیفه دارند تا بر روی مصرف کالاهای ملی تأکید و مردم را به مصرف کالاهای ایرانی تشویق کنند که این امر خود دارای الزاماتی است به این معنا که باید قیمت تمام شده را برای تولید داخلی کاهش و کیفیت محصولات را به منظور رقابت با کالاهای خارجی افزایش دهیم.
یاری اذعان کرد: در بازاریابی خارجی، دولت باید نظام تعرفهای که در این زمینه وجود دارد را تقلیل داده و برگزاری نمایشگاهها و تورهای تجاری به سراسر جهان و به ویژه کشورهای آسیای میانه و کشورهای همجوار، به خصوص عراق را در دستور کار خود قرار دهد چرا که ما موظف هستیم بر بیثباتی سیاستهای اقتصادی در حوزه دولت و مجلس فکر کرده و شرایطی را فراهم کنیم که تولیدکننده بتواند خود را با آن هماهنگ کند.
وی در پایان گفت: امسال در نظر داریم تا از شرکتهای تعاونی حمایت بیشتری کرده و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت روانسازی مطلوبی را در فعالیتهایشان ایجاد کنیم.
انتهای پیام/ح20/چ3000