اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از پایتخت صفویه تا بهارستان

عباسی: نماینده مجلس باید کارشناس دینی یا حقوقدان باشد

خبرگزاری فارس: کاندیدای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در قزوین معتقد است که دو نوع نیرو برای مجلس مفید بوده و کارایی دارد، نخست فردی که کارشناس دینی است و دوم فردی که حقوقدان باشد.

عباسی: نماینده مجلس باید کارشناس دینی یا حقوقدان باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام علی عباسی کاندیدای منتخب جبهه پایداری انقلاب اسلامی حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و الوند در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که پیرامون این رویداد بزرگ با وی به گفت‌وگو پرداختیم:

* فارس: علت حضور جناب‌عالی به عنوان کاندیدا در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی چیست؟

- علت حضور بنده به صورت خلاصه این است که سیاست را عین دیانت می‌دانم، حضور در انتخابات موجب تقویت نظام اسلامی و اهداف آن، تقویت راه شهدا، دلگرمی مستضعفان عالم، بی‌تفاوت نبودن نسبت به سرنوشت خود و دیگران و تحقق عدالت نسبی هم در خود استان و هم در حوزه انتخابیه و هم در کل ایران و به معنایی دیگر در کل جهان می‌شود.

با توجه به این نکات حضور یک فرد به عنوان مسلمان و کسی که می‌خواهد باری را از دوش جامعه بردارد قابل توجیه است. نکته بعدی نیز به توانایی‌های فرد بازمی‌گردد، ممکن است یک فردی بپرسد توانایی فردی که می‌خواهد به مجلس شورای اسلامی راه یابد چقدر است، دو نوع نیرو برای مجلس مفید بوده و کارایی دارد، نخست فردی که کارشناس دینی بوده و یا حقوقدان باشد. به طور خلاصه‌تر یعنی لوایحی که در مجلس تصویب می‌شود از دو جهت قابل ملاحظه است، یکی اینکه این مصوبات با احکام شرع منافات نداشته باشد و دیگر اینکه از حیث مغایرت نداشتن با قانون اساسی بررسی شود.

 

*به نظر شما چه افرادی می‌توانند نامزد انتخابات مجلس شوند؟

کسی که کاندیدا می‌شود باید نسبت به مبانی دینی و مسائلی که مربوط به شرعیت مصوبات مجلس است توانایی و اشراف کلی داشته باشد تا بتواند اظهارنظر کند و یا اینکه حقوقدان باشد که در مورد تطبیق مصوبات با قانون اساسی بتواند نظر دهد، به همین منظور ترکیبی در شورای نگهبان است و از 12 نفر تشکیل شده که شش نفر آن را حقوقدانان و شش نفر بعدی را فقهای دین اسلام تشکیل می‌دهند.

 

*لطفاً مختصری از بیوگرافی خود بفرمایید.

بنده حدود 30 سال در حوزه علمیه حضور داشتم، از همان اوایل انقلاب یعنی سال 1358 وارد حوزه علمیه شدم که ابتدا در یکی از عالی‌ترین مدارس علمیه قم از جمله مدرسه علمیه حقانی زیر نظر آیات عظام شهید بهشتی(ره) و شهید قدوسی (ره) تلمذ کردم که بعدها این مدرسه تغییر نام و مکان داد.

بعد از تحصیل در مدرسه علمیه حقانی وارد مدرسه علمیه شهیدین شدم و تا سطوح عالی حوزه همان خارج فقه که لازمه اجتهاد است نزد اساتیدی همچون آیت‌الله سیدکاظم حائری که ایشان از شاگردان آیت‌الله‌العظمی محمدباقر صدر از مراجع تقلید در عراق، که به فیض شهادت نایل شدند و نیز از درس آیات عظام آقا‌شیخ‌جواد تبریزی (ره)، عندلیب و جوادی‌آملی (حفظه‌الله) بهره بردم که این بزرگواران از اساتید درس خارج فقه بنده بودند.

با توجه به گذراندن دروس خارج فقه، فکر می‌کنم حدنصاب نمایندگی و اظهارنظر در جایگاه نمایندگی حاصل شده باشد.

 

* فارس: نحوه تبلیغات کاندیداها نسبت به دوره‌های گذشته از منظر شما چگونه بوده است؟

- هر چه از عمر انقلاب و انتخابات‌های مختلف می‌گذرد، تبلیغات و ناخالصی‌هایی به وجود می‌آید و در این مهم تعارفی نداریم، انتخابات در یک کشور اسلامی خدمت به مردم است و در حقیقت نوکری آنان می‌باشد و کسی که انتخاب می‌شود باید نوکری مردم را کند و این موضوع با انتخابات‌های دولت‌های غربی متفاوت است.

در کشورهای غربی پول، زر، زور و تزویر در انتخابات نقش اصلی را ایفا می‌کند و ما نباید در کشور ایران اسلامی، از آنان تبعیت کرده و چنین کاری را انجام دهیم و این تبلیغات ناسالم نباید در انتخابات ما تأثیر خود را بگذارد، مسائلی همچون شام دادن‌ها، هدیه دادن‌ها و پاکت دادن‌ها همیشه با نظر امام منافات داشته است.

اگر امام زنده بودند و از ایشان سئوال می‌شد که شما از این ولخرجی‌ها راضی هستید یا نه، قطعاً ایشان می‌فرمودند: راضی نیستم. نامزد نمایندگی مجلس نهم ادامه داد: بارها مقام معظم رهبری از کاندیداها خواستند که نباید به صاحبان پول و ثروت نزدیک شد، نماینده‌ای که بخواهد از این راه رأی مردم را جمع کند، وام‌دار مردم و عده زیادی از آن صاحبان پول و قدرت شده و به ناچار باید از آنها تبعیت کند و از هدف اصلی خود که همان نمایندگی مردم در مجلس است، غافل شود.

 

* فارس: ملت ایران در انتخابات‌های گذشته مجلس شاهد یک دست بودن اصولگرایان بودند ولی در انتخابات پیش روی مجلس، این یک دست بودن به ویژه در قزوین احساس نمی‌شود، آیا شما فکر نمی‌کنید اصلاح‌طلبان در قزوین از این نقطه ضعف اصولگرایان برای پیروزی خود استفاده کنند؟   

- واقعاً وحدت چیز خوب، لازم و ضروری است، با دقت در منابع دینی، اهمیت وحدت به روشنی آشکار می‌شود، وحدت ملاک و معیار می‌خواهد و باید عادلانه باشد، همه خواستار عدالت هستند تا اینکه وحدت برقرار شود.

ما وحدت باطل هم داریم یعنی یک عده‌ای با هم متحد می‌شوند تا به کسی خسارتی بزنند و حق او را ضایع کنند، عده‌ای هم متحد می‌شوند تا باطل را ترویج دهند، همه این موارد، اتحاد است ولی اتحاد مقدس نیست، زیرا ملاک صحیحی ندارد، اگر اتحادها ملاک صحیحی داشته باشند مطلوب است.

در دوره قبل انتخابات مجلس، میثاق‌نامه اصولگرایان را پذیرفتم و آنها نیز دو نفر را انتخاب کردند ولی نتیجه‌ای که حاصل شد، عادلانه نبود، که این تمکین به خاطر قبول اصول و امضای میثاق‌نامه بود.

اخلاق انتخاباتی حرف اول را می‌زند و یک نماینده نمی‌تواند میثاق‌نامه‌ای را امضا کند و بعداً بگوید میثاق‌نامه را قبول ندارم، زیرا در انتخابات مجلس هشتم بنده با کمال میل پذیرفتم ولو اینکه عادلانه نبود. به نظر بنده گروهی که می‌تواند بین اصولگرایان در استان قزوین، وحدت ایجاد کند شورای عالی حوزه‌های علمیه قزوین است.

جبهه متحد اصولگرایان برای ایجاد وحدت در میان اصولگرایان از اینجانب دعوت کردند که میثاق‌نامه این جبهه را امضا کنم و من هم از آنها فرصت خواستم تا پس از انجام نظرسنجی اقدام به امضای میثاق‌نامه کنم ولی جبهه متحد اصولگرایان به علت کمبود وقت در اعلام کاندیداهای منتخبشان، نپذیرفتند و به همین علت بنده این میثاق‌نامه را امضا نکردم.

 

* فارس: علت سکوت برخی خواص در رابطه با روشنفکری در زمینه انتخاب کاندیداهای اصلح را بیان کنید؟

این مشکل اصولگرایان استان است که از گذشته تاکنون وجود داشته، دامن بزرگان استان را هم گرفته و نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شدند و قدمی جلو نمی‌گذارند، علت اصلی این امر این است که می‌خواهند آبرو و موقعیت خود را حفظ کنند و توجیهی برای کار خود داشته باشند.

استدلال بزرگان قزوین در رابطه با سکوتشان این باشد که اگر ما از کاندیدایی حمایت کنیم، ممکن است که مردم و جبهه‌های مختلف سیاسی قبول نکنند یا اینکه امکان دارد اگر از شخصی حمایت کنیم بعداً در مجلس رأی نیاورد، که این درست نیست.

می‌توانیم استدلال این بزرگان را چنین جواب دهیم، مثلاً اگر کاندیدایی که جبهه متحد اصولگرایان از آن حمایت می‌کند پس از برگزاری انتخابات، انتخاب نشود، ممکن است باعث کسر شأن جامعه مدرسین و جامعه روحانیت حوزه علمیه قم شود، که اصلاً این طور نیست.

 

* فارس: اگر عدالت و وحدت در بین کاندیداهای اصولگرا نباشد، آیا در قطار انقلاب اسلامی خللی وارد نمی‌شود، آیا می‌توان این خلل را اصلاح کرد، برای اینکه شاهد سکوت خواص در انتخابات‌های آینده نباشیم، چه باید کرد؟

- باید شرایطی را به وجود آورد که این خواص به میدان بیایند، علت اصلی اینکه الان هم به میدان نمی‌آیند، شاید محاسبات درستی کرده باشند و بگویند چون ما آبروی استان، نظام و همچنین از ارکان نظام هستیم نباید وارد مسائل سیاسی شویم، به همین دلیل شاید ملاحظاتی داشته باشند و هم‌اکنون وارد عرصه انتخابات نشوند که این موضوع نباید موجب یأس و نا‌امیدی مردم شود.

خواص استان در آینده می‌توانند حضور خود در عرصه انتخابات را بهبود بخشند و این نیز با تلاش و کوشش خواص قابل اصلاح است.

    

* فارس: برخی شخص جنابعالی و جبهه پایداری استان قزوین را مرتبط با جریان انحرافی می‌دانند، در این مورد چه صحبتی دارید؟

- افراد زیادی که آنها را عادل می‌دانیم از این دولت حمایت کردند و در رأس آنها حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی و عده‌ای از صاحب‌نظران و گروهی از روحانیون و بزرگان هستند. حمایت‌های بنده از دولت مطلق نبوده، بلکه مشروط است، یعنی حمایت از دولت متوقف است بر ولایت‌مداری، عدالت‌محوری، خدمت به محرومین و مستضعفان و ساده‌زیستی و این موارد مؤلفه‌هایی برای حمایت از دولت است.

در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی دولت عملکرد مطلوب و قابل قبولی داشته است ولی یک جریان انحرافی هم در این دولت به وجود آمد که برای همه مشهود است این خط انحراف با دیدگاه‌های اسلام ناب و خط امام و مقام معظم رهبری و شهدا منافات دارد که به همین دلیل از آن به خط انحراف تعبیر شده است.

با ایجاد انحراف در بدنه دولت، بنده نیز با دولت فاصله گرفتم و علت اصلی تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز همین مهم بود و بزرگان نظام همچون آیات‌ عظام مصباح‌یزدی و خوشوقت هدایت جبهه پایداری را بر عهده گرفتند ولی تا زمانی که دولت پیرو حق و حقیقت باشد ما نیز از دولت حمایت می‌کنیم و تا زمانی که مقام معظم رهبری از دولت حمایت می‌کنند ما نیز به همان مقدار از این دولت پشتیبانی می‌کنیم و هر مقداری که از حق و حقیقت فاصله بگیرد ما هم از دولت فاصله می‌گیریم.

 

* فارس: شروع فعالیت‌های جبهه پایداری چگونه و با چه هدفی بود؟

هدایت کلی جبهه پایداری بر عهده آیت‌الله مصباح‌یزدی است و ایشان در جزئیات ورود ندارند.

انتهای پیام/و۱۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول