اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان خبر داد

رشد 60 درصدی میزان باسوادی استان زنجان

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: میزان باسوادی استان زنجان بیش از 60 درصد رشد داشته است.

رشد 60 درصدی میزان باسوادی استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، غفار سرداری ظهر امروز در نشست خبری با گرامیداشت هفته سوادآموزی، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) با شناختی که از مشکلات جامعه داشتند و با توجه به اهمیت بالا بردن سطح آگاهی عمومی فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را دادند.

وی با اشاره به اینکه امروز با گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، رشد قابل توجهی در زمینه سواد مشاهده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مردم نیز همکاری‌های لازم را به منظور بهبود وضعیت سواد داشته‌اند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه درصد باسوادی استان زنجان در گروه سنی 10 تا 49 سال در سرشماری سال 55 حدود 30 درصد و در سطح کشور نیز 48.8 درصد بوده است، تصریح کرد: براساس آمارهای به دست آمده از سرشماری‌های سال 90 میزان باسوادی در استان 92.6 درصد و در سطح کشور نیز 92.4 درصد اعلام شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه رشد باسوادی در استان زنجان بیش از متوسط کشوری بوده است، اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان باسوادی استان زنجان بیش از 60 درصد رشد داشته است.

غفاری با بیان اینکه درصد باسوادی آقایان در استان زنجان بالاتر از بانوان است، ادامه داد: براساس سرشماری‌های صورت گرفته در سال 90 رشد باسوادی در زنان استان 90.1 درصد و در مردان 95 درصد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه براساس سرشماری‌های سال 90 حدود 45 هزار و 598 نفر بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان زنجان زندگی می‌کنند، اذعان داشت: از این تعداد 13 هزار و 918 نفر مرد و 31 هزار و 680 نفر زن هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه 17 هزار و 218 نفر از بی‌سوادان استان زنجان در نقاط شهری زندگی می‌کنند، متذکر شد: 5 هزار و 162 نفر از این تعداد مرد و 12 هزار و 56 نفر نیز زن هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه در نقاط روستایی استان زنجان بیش از 28 هزار نفر بی‌سواد وجود دارد، ابراز داشت: 8 هزار و 756 نفر زن بی‌سواد و 19 هزار و 624 مرد بی‌سواد در این نقاط زندگی می‌کنند.

غفاری با بیان اینکه در مجموع حدود 330 هزار نفر کارنامه قبولی خود را در دوره‌های مقدماتی و تکمیلی دریافت کرده‌اند، ادامه داد: برخی از این افراد در مقاطع بالاتری ادامه تحصیل داده‌اند و اطلاعات تعدادی از آنها در دسترس اداره کل آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شناسایی اسمی افراد بی‌سواد یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سوادآموزی در استان زنجان محسوب می‌شود، بیان داشت: سرشماری‌ها فقط آمار مربوط به تعداد بی‌سوادان در مناطق مختلف را ارائه می‌کنند و اطلاعات دقیقی از آنها ارائه نمی‌دهند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه اقدامات زیادی در زمینه شناسایی افراد بی‌سواد در استان زنجان انجام شده است، اضافه کرد: با مشارکت‌های دستگاه‌های مختلف حدود 70 درصد از بی‌سوادان در استان شناسایی شده‌اند اما عدم حضور همه آنها در کلاس‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌ها است.

این مسئول با تأکید بر اینکه اگر موضوع سوادآموزی فقط به اداره کل آموزش و پرورش محول شود هرگز موفق نمی‌شویم، تصریح کرد:‌ باید برای شناختن و آوردن مخاطبان در کلاس‌ها دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز همکاری کنند.

سرداری در ادامه با اشاره به هفته سوادآموزی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این هفته، بیان داشت: حضور چهره‌های موفق سوادآموزی در صدا و سیما از جمله برنامه‌های این هفته است که در این برنامه‌ها به بیان خاطرات خود و هدف از باسوادی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه دیدار با خانواده شهدای سوادآموزی از جمله برنامه‌های هفته سوادآموزی در استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مسابقه حماسه اقتصادی در بین سوادآموزان دوره تحکیم و انتقال از کتاب اقتصاد مقاومتی نیز در استان برگزار می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه ارتقای آگاهی مخاطبان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف برگزاری مسابقه حماسه اقتصادی است، ادامه داد: از بی‌سوادان استان زنجان نیز طی هفته سوادآموزی در محل‌های برگزاری نماز جمعه در سطح استان ثبت‌نام به عمل می‌آید.

این مسئول در پایان با بیان اینکه در نماز جمعه هفته جاری و هفته آینده از بی‌سوادان برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام می‌شود، یادآور شد: به 10 درصد از افرادی که در این دوره ثبت‌نام کرده و موفق به دریافت کارنامه قبولی شوند، جوایزی اهدا می‌شود.

انتهای پیام/73006/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول