اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار قروه:

سوادآموزی لازمه پیشرفت و حق اساسی هر انسان است

فرماندار قروه گفت: سوادآموزی به عنوان حق اساسی و لازمه پیشرفت انسان در جوامع مختلف شناخته شده که تمامی گروه‌های سنی باید از فرصت‌های آموزشی برخوردار باشد.

سوادآموزی لازمه پیشرفت و حق اساسی هر انسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، محمدرسول شیخی‌زاده در نشست با کارکنان نهضت سوادآموزی که صبح امروز در فرمانداری برگزار شد، افزود: تشکیل نهضت سوادآموزی از جمله کارهای مدبرانه و حکیمانه امام راحل بود و آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت و تحولی بزرگ را در عرصه سوادآموزی در کشور پدید آورد.

وی با اشاره به بسیج همگانی برای از بین بردن بی‌سوادی در جامعه اسلامی، افزود: همه مردم ایران پس از انقلاب اسلامی عزم خود را جزم کردند تا بی‌سوادی را که در سرتاسر کشورمان ریشه دوانده بود، قطع کنند و به جای آن نهال‌های سرسبز و با طراوت دانش بکارند.

به گفته فرماندار قروه، این امر با برنامه‌ریزی‌های دقیق و بردبارانه از سوی کارکنان نهضت سوادآموزی و آموزشیاران زحمتکش این نهاد صورت پذیرفت و توانست امروز کشور ما را در دنیا به کشوری باسواد تبدیل کند.

شیخی‌زاده از سوادآموزان و زحمت‌کشان نهضت سوادآموزی به عنوان مجاهدانی خستگی‌ناپذیر نام برد و گفت: این عزیزان با سلاح دانش و توشه ایمان و بردباری به میدان مبارزه با جهل و بی‌سوادی قدم گذاشته و منویات امام راحل را مبنی بر تبدیل ایران به مدرسه محقق کردند.

وی نیاز به سوادآموزی را نیاز مطلق به توانایی خواندن و نوشتن ندانست و افزود: در کنار توانایی خواندن و نوشتن و نیز مهارت‌های حرفه‌ای، مهمترین عامل رشد و توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، ارتقای شاخص سوادآموزی است.

به گفته فرماندار قروه، امروز ایده‌آل‌های رشد و توسعه یک کشور، بیانگر این واقعیت است که برای رسیدن به توسعه پایدار، باید بسیار فراتر از کسب مهارت‌های سواد خواندن و نوشتن پیش رفت.

وی با تاکید بر اینکه ارائه آمار کسانی که موفق به دریافت مدرک سوادآموزی شده‌اند، کافی نیست، گفت: آنچه کارساز است، درصد آمار کسانی است که با دریافت مدرک قبولی، در شرایط اطراف خود تغییری ایجاد می‌کنند، وضعیت خود و خانواده را بهبود می‌بخشند و در راه اعتلای شرایط شغلی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گام برمی‌دارند.

وی این عوامل را شرط اصلی توسعه‌یافتگی برشمرد و افزود: در غیر این صورت، رسیدن به مرزهای توسعه‌یافتگی در حد شعار باقی می‌ماند.

شیخی‌زاده با اشاره به اهداف سوادآموزی از دیدگاه امام راحل، تصریح کرد: اهداف کوتاه مدت مدنظر امام خمینی(ره) شامل آموزش همگانی خواندن و نوشتن به عنوان فریضه‌ای الهی و رفع محرومیت‌زدایی از قشر بی‌سواد جامعه و اهداف بلندمدت مبتنی بر ارتقای آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های گوناگون و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگی مستقل است و به استقلال فرهنگی و علمی کشور بود که امروز بخش عظیمی از آن تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سوادآموزی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای مردم کشورهای در حال رشد و از جمله کشور ماست و باید از اولویت اساسی برخوردار باشد.

شیخی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر 126 روستای این شهرستان دارای سکنه هستند، گفت: 90 دهیاری و 117 شورای اسلامی روستا در این روستاها وجود دارد که ظرفیت مطلوبی برای ترویج سوادآموزی در این مناطق به شمار می‌روند.

وی این ظرفیت را برای تهیه آمار واقعی بی‌سوادان و نیز راستی‌آزمایی در زمینه سطح سواد روستاییان اعلام کرد.

انتهای پیام/79009/ب30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول