اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رییس نهضت سوادآموزی بیجار خبر داد

رشد بالای 91 درصدی باسوادی در بیجار

رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان بیجار از رشد بالای 91 درصدی باسوادی در این شهرستان خبر داد و گفت: 8.73 درصد از جمعیت بیجار در گروه سنی زیر 50 سال بی‌سواد هستند.

رشد بالای 91 درصدی باسوادی در بیجار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، علی‌اوسط الماسی بعدازظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران بیجار که در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش برگزار شد ضمن گرامیداشت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد‌آموزی به فرمان امام(ره) اظهار کرد: آمار درصد بی‌سوادی قبل از انقلاب شهرستان بیجار 70.3 بوده است که این میزان امروزه و طبق سرشماری سال 1390 به 8.73 رسیده است.

وی افزود: طبق سرشماری مرکز آمار ایران و اطلاعات مندرج، در حال حاضر درصد باسوادی افراد زیر 50 سال به 91.27 درصد است.

الماسی شاخصه‌های توسعه و پیشرفت هر کشور را میزان درصد باسوادی آن جامعه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رشد با سوادی در استان کردستان و همچنین شهرستان بیجار قابل توجه است.

وی گفت: کاهش درصد بی‌سوادی در شهرستان و افزایش نسبی 91 درصدی باسوادان، تحقق یافتن اهداف و آرمان‌های امام و تأکیدات مقام معظم رهبری در این راستا، ارتقاء و رشد آگاهی‌های اجتماعی، سیاسی، دینی، فرهنگی و اقتصادی به منظور شرکت در انتخابات و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و سرنوشت خود، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و شغلی از اهم دستاوردهای نهضت سوادآموزی در شهرستان بیجار است.

الماسی اضافه کرد: زیرپوشش بودن کودکان لازم‌التعلیم در مناطق روستایی صعب‌العبور، مسدود نمودن مبادی ورودی به بی‌سوادی (به گونه‌ای که امروزه همگان راغب به داشتن فرزندی باسواد هستند) در این شهرستان، نشر فرهنگ اسلامی و آموزش دین، احکام، قرآن در سطح جامعه از دیگر دستاوردهای مهم نهضت سوادآموزی در این شهرستان است.

دستیابی 12 نفر از سوادآموزان به مدارک دانشگاهی

رئیس نهضت سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش بیجار در ادامه سخنان خود از دستیابی 12 نفر از سوادآموزان به مدارک دانشگاهی در شهرستان بیجار خبر داد.

الماسی به صفر رساندن درصد بی‌سوادی در گروه سنی زیر 50 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه را ماموریت جدید آموزش و پرورش در این شهرستان عنوان کرد.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای تحقق اقدامات مورد نظر، اصلاح روش ارزشیابی بزرگسالان از توصیفی به کمّی، واگذاری فعالیت‌های سوادآموزی به قیمت تمام‌شده و فرد به فرد در قالب طرح واگذاری و هماهنگی با دستگاه‌های مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری در رابطه با نحوه همکاری آنان در خصوص سوادآموزی اشاره کرد.

73.8 درصد آمار بی‌سوادی در بیجار

به گفته این مسئول، عدم استقبال بعضی از بی‌سوادان، نبود ساز و کار تشویقی و یا الزام‌آور برای شرکت بی‌سوادان در کلاس‌ها، پراکندگی بی‌سوادان باقیمانده در مناطق روستایی، عدم امکان تشکیل کلاس درس در بعضی مناطق سخت و صعب‌العبور و عدم مشارکت برخی دستگاه‌ها در زمینه کمک‌های اعتباری از عوامل وجود وجود آمار بی‌سوادی در این شهرستان است.

وی اذعان کرد: طبق سرشماری سال 1390، میزان بی‌سوادی افراد گروه سنی 49-10 سال شهرستان بیجار 6 هزار و 709 نفر است که از این تعداد 4 هزار و 550 نفر در روستا و 2 هزار و 159 نفر در شهر زندگی می‌کنند.

الماسی در ادامه به برنامه‌های هفته سوادآموزی در شهرستان بیجار اشاره و تصریح کرد: دیدار با امام جمعه، دیدار با خانواده شهدا و غبارروبی مزار مطهر شهدا و تقدیر از فعالان عرصه سوادآموزی از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.

رئیس نهضت سوادآموزی بیجار بر نقش تاثیرگذار شخصیت‌های مذهبی، ائمه جمعه و جماعت و بزرگان علمی، اساتید و رسانه‌ها در اجرای برنامه‌های سوادآموزی تاکید کرد.

الماسی در پایان با دعوت از تمامی همشهریان برای تشویق کم‌سوادان و بی‌سوادان برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی، از آمادگی تمامی مدارس شهر و روستا و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی برای ثبت‌نام از مخاطبان سوادآموزی خبر داد.

انتهای پیام/79015/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول