اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سوادآموزی گیلان خبر داد

وجود 80 هزار بی‌سواد در گیلان

معاون سوادآموزی گیلان از وجود 80 هزار بی‌سواد در این استان خبر داد و گفت: در سه سال گذشته 38 هزار نفر از این افراد زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

وجود 80 هزار بی‌سواد در گیلان

محمد امیری امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آخرین وضعیت بی‌سواد و سوادآموزی گیلان اظهار کرد: طبق آمار سال 90 بین سنین 10 تا 49 سال 75 هزار نفر بی‌سواد هستند که 6 هزار نفر به صورت اظهار نشده است یعنی مشخص نیست سواد آنها چیست.

بی‌میلی افراد بی‌سواد در یادگیری سواد

وی با بیان اینکه در مجموع 80 هزار نفر در گیلان بی‌سواد هستند، افزود: از سال 90 تاکنون 38 هزار نفر از این افراد زیرپوشش سوادآموزی گیلان قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی گیلان ادامه داد: تکلیف داریم تا پایان سال 94 یعنی برنامه پنجم توسعه تمام افراد بی‌سواد مذکور را زیرپوشش سوادآموزی قرار دهیم مشروط بر اینکه میل و رغبت آموزش سواد را داشته باشند.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل کندی در باسواد کردن افراد بی‌سواد را بی‌رغبتی آنها نسبت به آموختن سواد ذکر کرد و گفت: تمام متولیان آموزش و پرورش باید از تولید بی‌سوادی جلوگیری کنند.

امیری با تصریح بر اینکه هیچ کودکی بین 6 تا 11 سال نباید بی‌سواد بماند و یا ترک تحصیل کند، خاطرنشان کرد: باید سطح ورودی بی‌سوادی بسته شود.

*برگزاری همایش سوادآموزی در گیلان

وی از برگزاری همایش سوادآموزی در 5 دی جاری خبر داد و یادآور شد: این برنامه به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی برگزار می‌شود.

معاون سوادآموزی گیلان درباره باسوادی این استان متذکر شد: انزلی کمترین بی‌سواد و رشت، تالش، شفت و ماسال دارای بیشترین باسواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم گیلان از نظر درصد باسوادی جزو هفت استان نخست کشور هستند و همین مسئله کار را سخت‌تر کرده است.

امیری با اشاره به اینکه اگر رغبت و تشویق برای افراد بی‌سواد زیاد و از بی سوادی خودداری شود، میزان باسوادی بیشتر می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه در کشورهای پیشرفته محدودیت‌هایی برای افراد بی‌سواد در نظر گرفته می‌شود، افزود: این محدودیت‌ها در کشور ما وجود ندارد.

معاون سوادآموزی گیلان میزان باسوادی گیلان را 98 درصد عنوان کرد و یادآور شد: برخی عوارض‌های اجتماعی مانند معلولیت‌های شدید جسمی مانند از آموزش می‌شود و اینگونه افراد آموزش‌پذیر نیستند.

وی برگزاری جشن پایان بی‌سوادی را امری بعید دانست و تصریح کرد: در تمام دنیا «آموزش فرصت دوم» دارند که می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

امیری میزان باسوادی شهرهای گیلان را بیشتر از روستاها و در بین مردان بیشتر از زنان ذکر کرد و متذکر شد: این تبعیض را باید به مرحله برابری برسانیم.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول