اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ‌خاتمی در جمع مردم زنجان:

‌روشنفکرانی که بر طبل جدایی دین از سیاست می‎زنند ‌یا کج‌فهمند یا بیمار

‌عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روشنفکرانی که بر طبل جدایی دین از سیاست می‎زنند‌ یا بیمارند یا کج‌فهم، گفت: باید نسبت به ترویج و گسترش معارف الهی در جامعه تلاش شود.

‌روشنفکرانی که بر طبل جدایی دین از سیاست می‎زنند ‌یا کج‌فهمند یا بیمار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‎الله سیداحمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در جمع مردم زنجان، اظهار داشت: عزاداری مردم زنجان در ایام محرم دارای نظم بسیار بالایی است.

وی به حضور گسترده مردم زنجان در عزاداری‎ها اشاره کرد و افزود: نظم و حضور گسترده مردم زنجان در عزاداری سرور و سالار شهیدان موجب خلق الگوی جدیدی در کشور شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بعد از عزاداری مردم زنجان سایر استان‎ها نیز از این سبک الگوگیری کردند، یادآور شد: مردم زنجان تبدیل به یک الگوی مناسب در عزاداری‎های کشور شده‌اند.

وی جرقه‎های اولیه انقلاب اسلامی در کشور را یادآور شد و تاکید کرد: نخستین حرکت‎های مردم ایران ‌علیه رژیم طاغوت با الگوگیری از عزاداری امام حسین(ع) بود است.

‌خاتمی توجه مردم و مسئولان زنجان به معارف الهی را ستودنی عنوان کرد و اظهار داشت: توجه مردم و مسئولان زنجانی به معارف و عزاداری‎های ماه مبارک رمضان قابل توجه است.

امام جمعه موقت تهران به نقش هیئت مذهبی در عزاداری‎ها اشاره کرد و گفت: هیئت‌های مذهبی در سطح کشور برای توسعه معارف اسلامی نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند.

وی هیئت مذهبی را دارای چهار رکن مهم برشمرد و تاکید کرد: مردم، مدیران هیئت، خطیب و گوینده و همچنین مادحین چهار رکن مهم و اساسی در هیئت مذهبی محسوب می‎شوند.

‌خاتمی به نقش مردم در هیئت مذهبی اشاره کرد و یادآور شد: مردم نقش کلیدی و مهمی در هیئت مذهبی برعهده دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید به حضور جوانان در هیئت مذهبی توجه بیشتری صورت گیرد، افزود: همه خدمات هیات مذهبی برای مردم و به ویژه جوانان بکارگیری شود.

وی نقش مدیران هیئت مذهبی را مهم دانست و گفت: مدیران هیئت مذهبی باید امور فرهنگی برای مردم و به ویژه جوانان را به شکل شایسته‎ای ساماندهی کنند.

‌خاتمی با تاکید بر نگاه فرهنگی بر فعالیت‌ هیئت مذهبی، خاطرنشان کرد: مدیران هیئت مذهبی باید دارای بینش فرهنگی باشند.

امام جمعه موقت تهران شایستگی اخلاقی و شخصیتی اعضای هیئت امناء را مورد تاکید قرار داد و گفت: اعضای هیئت امناء باید نگاه معنوی و بدون پاسداشت مادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعضای هیئت امنا نباید به دنبال کاسبی در مجالس عزاداری باشند، تاکید کرد: هیات مذهبی برای سالار شهیدان است و باید حرمت این نام حفظ شود.

‌خاتمی فعالیت همه اعضای هیئت امناء را برای امام حسین(ع) عنوان کرد و یادآور شد: باید از رقابت‎های آلوده در هیئت‌ها مذهبی جلوگیری کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خطیب و گوینده را یکی از مهم‌ترین رکن‎های هیئت‌های مذهبی دانست و ادامه داد: خطیب و گوینده باید خطبه‎های دینی و ارزشی برای مردم ارائه دهد.

وی با بیان اینکه همه باید نسبت به دین و معارف الهی حساس باشند، گفت: علاوه بر خطیب در هیئت‌های مذهبی عموم مردم نیز باید نسبت به ترویج و گسترش معارف الهی در جامعه تلاش کنند.

‌خاتمی به نظریه‎های برخی روشنفکران در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: روشنفکرانی که بر طبل جدایی دین از سیاست می‎زنند به دو گروه تقسیم می‎شوند.

خطیب جمعه تهران به گروه اول روشنفکران اشاره کرد و یادآور شد: این گروه، روشنفکران بیمار هستند که نگران گسترش معارف دینی در جامعه هستند.

وی گروه دوم را روشنفکرانی عنوان کرد که کج‌فهم هستند و ادامه داد: این دو گروه همانند دو لبه قیچی هستند که دین خدا را مورد هدف قرار می‎دهند.

‌خاتمی مداحان را یکی از مهم‎ترین رکن‎های هیئت‌های مذهبی برشمرد و تاکید کرد: امروز مادحین تجلی هنر دینی هستند.

خطیب جمعه تهران احساس مسئولیت مادحین در زمینه اخلاق را مورد تاکید قرار داد و گفت: مادحین باید نسبت به ترویج اخلاق در بین عزاداران و مردم تلاش کنند.

وی ارائه نوآوری در عزاداری‎ها را قابل قبول دانست و گفت: در این نوآوری‎ها نباید سبک‎های مبتنی بر انحراف و لهو استفاده شود.

‌خاتمی با بیان اینکه در سال‎های اخیر شاهد تحولی مناسب در سبک مداحی‎ها هستیم، خاطرنشان کرد: این سبک‎ها مناسب است اما باید به سبک‎های غیر مناسب در این زمینه حساس بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری سبک‎های قدیمی در بخش مداحی‎ها را یادآور شد و اظهار داشت: استقبال از سبک‎های قدیمی در میان مردم بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/73007/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول