اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از غنی‌سازی اوقات فراغت در زنجان

غنی‌سازی اوقات فراغت با طعم گس تابستان

غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان از برنامه‌های همه دستگاه‌های اجرایی است، اما به راستی کدام سازمان متولی این برنامه تابستان است.

غنی‌سازی اوقات فراغت با طعم گس تابستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با آغاز فصل تابستان متولیان متعدد غنی‌سازی اوقات فراغت دست به کار می‌شوند تا شاید بتوانند با برنامه‌ریزی‌های جدی و کارشناسی شده، اوقاتی سازنده برای قشر گسترده جامعه طراحی کنند.

تابستان از راه رسید، این فصل داغ برای قریب به اتفاق ایرانی‌ها هنگامه گردش، مسافرت و تعطیلات تابستانی است، به ویژه آن دسته از خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند، اما باید دید مسئولان غنی‌سازی اوقات فراغت در این زمینه چه برنامه‌هایی دارند.

غنی‌سازی اوقات فراغت عبارتی است که در دو سه دهه گذشته آن قدر تکرار شده و مسئولان مرتبط و غیر مرتبط درباره آن اظهار نظر کرده‌اند و برنامه داده‌اند که دیگر به واژه‌ای آشنا برای همه ما تبدیل شده است، این عبارت در نیمه دوم خرداد رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و تب صحبت پیرامون آن بالا می‌رود و گستره آن از نمایشگاه‌های دستاوردهای غنی‌سازی اوقات فراغت در گوشه و کنار استان و کشور تا قدردانی از دست‌اندرکاران این غنی‌سازی می‌رسد،غنی‌سازی اوقات فراغت با آغاز فصل تابستان پرمعنا‌تر شده و هر یک از دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند، برنامه‌ریزی لازم را برای پر کردن اوقات فراغت قشرهای مختلف جامعه ارائه دهند.

اگر چه غنی‌سازی اوقات فراغت بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، آموزه‌های دینی، قرآن، فعالیت‌های جمعی و گروهی و بسیاری از واژه‌های دیگر را شامل می‌شود، اما باید دید کدام دستگاه اجرایی متولی واقعی غنی‌سازی اوقات فراغت است و در این میان نقش کدام یک از سازمان‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت بیشتر است، اگر چه همه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اجرایی خود را مطلوب می‌دانند.

غنی‌سازی اوقات فراغت نباید تنها محدود به فصل تابستان شده و فقط قشرهای خاصی مورد توجه سازمان‌ها باشند، هر یک از اعضای جامعه زنان، مردان، نوجوانان، جوانان، کودکان و اقشار مختلف دیگر نیازمند غنی‌سازی اوقات فراغت هستند و نقش دستگاه‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت برجسته است.

در این گزارش به سراغ چند متولی غنی‌سازی اوقات فراغت رفته و برنامه‌های آنان را در فصل تابستان جویا می‌شویم.

*ورزش صبحگاهی

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری زنجان معتقد است، شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم را در خصوص غنی‌سازی اوقات فراغت انجام داده و اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری ورزش صبحگاهی در ایام تابستان برای عموم مردم کرده است.

ناصر سلطان‌‌محمدی ادامه داد: ورزش صبحگاهی با حضور مربیان مورد تأیید اداره کل ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

وی از برگزاری ورزش صبحگاهی در پارک‌های ملت، بانوان، رجایی و بلوار آزادی خبر داد و افزود: حضور برای عموم آزاد است.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری زنجان ساعت برگزاری ورزش صبحگاهی را شش تا هشت صبح اعلام کرد و گفت: ورزش عصرگاهی در پارک‌های بانوان، رجایی، ملت و بلوار آزادی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی خاص در ایام تابستان برای بانوان خبر داد و گفت: این کلاس‌های آموزشی در پارک بانوان برگزار می‌شود.

وی آشپزی، نگهداری از گل‌های آپارتمانی و پرورش قارچ را از جمله دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده برای برگزاری در پارک بانوان اعلام کرد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهردار زنجان با اشاره به انعقاد تفاهم  همکاری بین شهرداری و حوزه علمیه تصریح کرد: میز پاسخ به سئوالات شرعی در پارک بانوان دایر می‌شود.

وی تصریح کرد: کلاس‌های نقاشی و جشن‌های اعیاد مذهبی و ملی هم از دیگر برنامه‌های طراحی شده توسط شهرداری زنجان است که متناسب با ایام برگزار می‌شود.

سلطان‌محمدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اعتیاد و عفاف و حجاب در پارک بانوان خبر داد و گفت: همزمان با دهه کرامت هم نمایشگاهی در این پارک برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهردار زنجان به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارکنان شهرداری زنجان در ایام تعطیلات اشاره کرد و یادآور شد که دوره‌های آموزشی کلاس‌های ورزشی کاراته، تکواندو، بسکتبال، بدمینتون و فوتسال است.

*طرح نشاط معنوی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز از برگزاری طرح نشاط معنوی برای بیش از 2 هزار و 500 دانش‌آموز زنجانی خبر داد و افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به منظور ارتقای سطح بصیرت و آگاهی دانش‌آموزان اقدام به اجرای طرح نشاط معنوی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه از ظرفیت مطلوبی برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی برخوردارند، گفت: باید با اجرای مستمر برنامه‌های فرهنگی از ظرفیت بقاع در جذب نوجوانان استفاده کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه باید با اجرای برنامه‌های مختلف در تبدیل بقاع به قطب فرهنگی استفاده کرد، افزود: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری تبدیل بقاع به قطب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سالانه بیش از 50 برنامه فرهنگی در بقاع متبرکه استان اجرایی می‌شود، یادآور شد: طرح نشاط معنوی در قالب برنامه کتابی با عنوان نردبان‌ها و پرتگاه‌های زندگی به دانش‌آموزان آموزش ارائه می‌شود.

وی بصیرت‌افزایی و تعمیق باورهای دینی دانش‌آموزان را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: از ظرفیت‌های مساجد استان برای اجرای این طرح استفاده می‌شود.

*دوره‌های آموزشی قرآنی

مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت استان زنجان با اشاره به برگزاری 35 دوره آموزشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت در زنجان،گفت: نام‌نویسی برای حضور در کلاس‌های آموزشی فرهنگسرای قرآن و عترت استان زنجان آغاز شده است.

حجت‌الاسلام مهدی باقری با اشاره به برگزاری برنامه‌های آموزشی در زمینه‌های دینی، قرآنی، هنری، علمی و ورزشی گفت: علاقه‌مندان تا دهه نخست تیرماه سال‌جاری می‌توانند برای ثبت‌نام در این دوره‌ها، به فرهنگسرای قرآن و عترت مراجعه کنند.

* 44 پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت فنی و حرفه‌ای

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در قالب 44 پایگاه برگزار می‌شود، افزود: 24 پایگاه شهری و 20 پایگاه روستایی است.

وی ادامه داد: در طول تابستان تیم‌های سیار برای ارائه خدمات آموزشی به روستاهای استان زنجان اعزام می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های اوقات فراغت در مراکز همه شهرستان‌های استان زنجان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مدت زمان برگزاری دوره‌های مختلف با توجه به رشته مورد نظر متفاوت است، گفت: مدت زمان آموزش کارآموزان نیز تفاوت دارد.

*سازمان تبلیغات فعال در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز از برگزاری طرح‌های اوقات فراغت برای حدود 150 هزار نفر در طول سال خبر داد و گفت: در تابستان نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح‌های اوقات فراغت انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام علی دشتکی یادآور شد: تقویت مهارت‌های تخصصی و اجتماعی در بین مردم به ویژه در جمع جوانان از اولویت‌های برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اجتماعی به صورت غیر مستقیم در استان آموزش داده می‌شود، افزود: 50 هسته فرهنگی در طول فصل تابستان در استان زنجان غنی‌سازی اوقات فراغت را برعهده دارند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: این هسته‌ها توسط جوانان 15 تا 25 ساله تشکیل و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک روحانی به عنوان مشاور هسته‌های فرهنگی در کنار جوانان در استان زنجان فعالیت می‌کند، تصریح کرد: از ظرفیت مبلغان و تشکل‌های دینی در برنامه‌های اوقات فراغت نیز استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام دشتکی در پاسخ به سئوالی که آیا سازمان تبلیغات اسلامی را متولی برنامه‌های اوقات فراغت می‌دانید، گفت: تنوع در برنامه‌های فرهنگی موجب افزایش مخاطبین می‌شود و درست نیست که تعدد و تنوع برنامه‌ها به محتوای آسیبی وارد کند.

وی توجه به کیفیت را از اصول سازمان تبلیغات در اجرای برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: باید از سطحی‌نگری در این زمینه پرهیز شود.

وی گفت: برنامه‌های اوقات فراغت در طول سال به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل اوقات فراغت در خانه‌ها، در مساجد، هیئت‌های مذهبی و فضای مجازی است.

*جذب افراد به مساجد در قالب غنی‌سازی اوقات فراغت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان غنی‌سازی اوقات فراغت را مهم می‌داند و معتقد است، برای غنی‌سازی اوقات فراغت همه اقشار جامعه به ویژه هنرمندان باید اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه کانون‌های مساجد در سطح جامعه افزود: ‌توجه به مقوله فرهنگ دینی این ضرورت را ایجاد می‌‌کند که کانون‌های فرهنگی هنری در جوار مساجد ایجاد شود.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه مسجد همواره در طول تاریخ پایگاهی برای تربیت و رشد انسان‌ها بوده است، افزود: با توجه به اینکه جامعه ما جامعه‌ای جوان است بنابراین این کانون‌ها می‌توانند برای جوانان بسیار سازنده و مفید باشند.

وی فلسفه وجودی ایجاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن دانست و ادامه داد: با وجود چنین مراکزی می‌‌توان جوانان جامعه را در برابر ترفند‌ها و تهاجمات فرهنگی دشمن بیمه کرد.

این مقام مسئول، با بیان اینکه نقش کانون‌های مساجد در پیشبرد اهداف دینی فرهنگی نظام اسلامی و مقابله با هجمه فرهنگی دشمن بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: مسئولان باید بیش از پیش از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که نماد بارز مدیریت بسیجی و اسلامی هستند، حمایت کنند.

وی اظهار داشت: کانون‏های فرهنگی، هنری مساجد استان زنجان تشکلی پویا، فعال و سازمان یافته با پشتوانه فکری بالا به شمار می‌روند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به طرح اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی بهینه اوقات فراغت یک شاخص مناسب برای ارتقای سلامت جسمی و روانی و استحکام ساختار تربیتی جامعه است.

وی تأکید کرد: بهره‌برداری شایسته از اوقات فراغت، جامعه را به سوی سازندگی اخلاقی، شکوفایی استعدادها، خلاقیت و توسعه فکری رهنمون می‌کند.

سهندی تصریح کرد: اوقات فراغت فرصتی مغتنم به منظور فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به برنامه‌های کانون‌های فرهنگی مساجد بوده که این امر با برنامه‌ریزی جامع و دقیق، استفاده از تمام ظرفیت‌ها، تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها و اهتمام نسبت به اجرای فعالیت‌های شادی‌آفرین و نشاط‌آور در پرتو آموزه‌های دینی محقق می‌شود.

*اجرای طرح 1447 در تابستان

همچنین مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان گفت: طرح 1447، طرح سفیران آسمانی ویژه مکبرین و ائمه جماعات نیز در استان اجرا می‌شود.

مرتضی مقدمی ادامه داد: اوقات فراغت فرصتی مغتنم به منظور فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به برنامه‌های کانون‌های فرهنگی مساجد است.

وی با بیان اینکه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با برنامه‌ریزی جامع و دقیق، استفاده از همه ظرفیت‌ها اجرا می‌شود، افزود: تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها و اهتمام نسبت به اجرای فعالیت‌های شادی‌آفرین و نشاط‌آور در پرتو آموزه‌های دینی محقق می‌شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان با اشاره به جایگاه مساجد از صدر اسلام تاکنون، فرموده‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسجد تراز اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ستاد عالی کانون‌های مساجد به منظور ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد شده است.

وی با اشاره به آیات و احادیث اهل بیت(ع) در خصوص جایگاه مساجد ادامه داد: کانون‌های مساجد به منظور مقابله با هجمه نرم دشمن تاسیس شده‌اند.

مقدمی به جایگاه اعضای کانون‌های مساجد در جنگ نرم اشاره کرد و اظهار داشت: این جوانان باید به سلاح بصیرت و هوشیاری مجهز شوند تا بتوانند در مقابل دشمنان انقلاب و توطئه‌های نرم آنان ایستادگی کنند.

وی به برنامه‌های اوقات فراغت در کانون‌ها اشاره کرد و افزود: در همین راستا طرح تلاوت نور در کانون‌های مساجد استان زنجان تقویت خواهد شد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان یادآور شد: این نهاد توسعه کتابخانه‌های مخزن‌دار، ارسال تجهیزات به کانون‌ها و بیمه کتابداران و مدیران کانون‌ها را در دستور کار خود دارد.

وی به برنامه‌های اندیشه‌های آسمانی و اعزام اعضای فعال کانون‌های به مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: طرح 1447، طرح سفیران آسمانی ویژه مکبرین و ائمه جماعات نیز در استان اجرا می‌شود.

یادآور می‌شود، اگر چه در این گزارش به فعالیت برخی از سازمان‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت استان زنجان اشاره شد اما توافق همه دستگاه‌های اجرایی در متولی بودن برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت ستودنی است، باید گفت، هر یک از دستگاه‌های اجرایی ادعای برگزاری مطلوب‌تر برنامه‌های تابستانی را داشته و باید در این میان قضاوت را به اهل فن واگذار کرد که کدام ارگان و سازمانی متولی واقعی غنی‌سازی اوقات فراغت است و آیا داشتن چندین متولی برای برنامه‌های تابستانی موجب افزایش کارآیی آن شده یا به کاهش کارآیی برنامه‌ها انجامیده است، همچنین باید در نظر داشت، غنی‌سازی اوقات فراغت توسط دستگاه‌های متعدد می‌تواند اثرگذار باشد.

خبرگزاری فارس امیدوار است این گزارش تلنگری هر چند کوچک برای برنامه‌ریزان غنی‌سازی اوقات فراغت باشد که چند متولی بودن، موجب فراموش شدن مسئول اصلی برنامه‌های غنی‌سازی می‌شود.

باید برنامه‌های آموزش و پرورش، بسیج، ورزش و جوانان، مراکز قرآنی و پژوهشی، دانشگاه‌ها، استانداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دارالقرآن، آموزشگاه‌های خصوصی، مراکز فرهنگی نیز هرکدام خود را متولی غنی‌سازی اوقات فراغت می‌دانند به لیست سازمان‌های متولی غنی‌سازی اوقات فراغت اضافه کرد.

غنی‌سازی اوقات فراغت مقوله‌ای بس عظیم است که باید به آن به نحو مطلوبی توجه شود تا خروجی آن نه تکرار باشد نه سردرگمی افراد جامعه، اگر چه برنامه‌های سازمان‌های مختلف برای غنی‌سازی اوقات فراغت قابل ملاحظه است، اما باید دید چند متولی بودن این موضوع به کیفیت این برنامه‌ها می‌افزاید یا موجب کاهش آن می‌شود.

=============

گزارش از: ملکناز نجفی

=============

انتهای پیام/73003/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول