اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نادیده گرفته شدن معلولان در جامعه

نگاه اقلیتی به جامعه معلولین اصلاح شود/فضای شهری باید برای معلولان مناسب‌سازی شود

قانون حمایت از معلولین که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، هیچگاه به شکل مناسبی عملی نشده است.

نگاه اقلیتی به جامعه معلولین اصلاح شود/فضای شهری باید برای معلولان مناسب‌سازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قانون حمایت از معلولین که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، هیچگاه عملی نشده است و به هیچ وجه هیچ کدام از نهادهای مسئول به آن توجه نکرده‌اند.

در بخشی از قانون حمایت معلولین آمده است که نهادهای مربوط باید به موضوع مناسب‌سازی معابر و راه‌های ویژه معلولین توجه کنند اما متاسفانه حتی در مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع مغفول مانده است.

موضوع مناسب‏سازی معابر شهری در زنجان بحث مغفولی است که توجه شایانی به آن نشده است. فرصتی پیش آمده است تا نگاهی به مشکلات جامعه معلولین در شهر زنجان داشته باشیم.

با وجود گذشت حدود هشت سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که در ماده 2 این قانون موضوع مناسب‏‏سازی را با اهمیت زیادی مورد تاکید قرار داده و ارگان‏ها و سازمان‏های دولتی، شهرداری‏ها را موظف به مناسب‏سازی ساختمان‏های اداری، عمومی و معابر شهری نموده که افراد دارای معلولیت قادر باشند همانند دیگر اقشار جامعه در این اماکن و معابر تردد نمایند.

یکی از وظایف مدیران شهری فراهم‌سازی شرایط لازم برای رفع نیاز‏های گروه‏های خاص در جامعه است. زنان، کودکان، سالمندان و معلولین از جمله گروه‏های خاص در جامعه هستند.

امکان استفاده عادلانه از فضا باید برای همه میسر باشد. شاید از لحاظ جمعیتی معلولین از اقشار اقلیتی در جامعه محسوب شوند اما در کشور ما به خاطر بروز جنگ و شرایط هشت سال دفاع مقدس این شرایط متفاوت است و بخش بزرگی از جامعه معلول کشور را جانبازان تشکیل می‏دهند.

جانبازان هشت سال دفاع مقدس بر دوش همه مردم ایران حق بزرگی دارند و جزو معلولین جامعه به شمار می‌آیند، از این‏رو ضرورت توجه به مسئله مناسب‏سازی فضاهای شهری بیش از بیش در کشور ما اهمیت می‌یابد.

همواره توجه به جامعه معلولین در کشور ما مورد تاکید قانون‏گذاران و دولت بوده است و تلاش‏هایی برای مناسب‏سازی فضاهای شهری برای معلولین صورت گرفته است که متاسفانه نتیجه عملی مناسبی نداشته است.

تفکر قالب در جامعه بر اقلیت بودن گروه معلولین است در حالی که در جامعه ما اینگونه نیست و باید این نگاه اصلاح شود. اگر تفکر جامعه توجه به اکثریت گروه‏های جامعه است معلولین نیز باید در اولویت توجه قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با تاکید بر توجه به تعریف مناسب از مناسب‌سازی فضاهای شهری، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعریف مناسبی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای گروه‏های خاص وجود نداشته و نگاه ما به این موضوع صرفاً کالبدی بوده است.

وی ادامه داد:  نوع نگاه معطوف به فرم فیزیکی فضاهای شهری است که در واقع نگاه خوب و کاملی نیست. مسئله مهم‏تر مناسب‏سازی فضاهای شهری به لحاظ معنایی و مفهومی است.

عضو هیئت مدیره جامعه معلولین استان زنجان ضمن تاکید بر توجه مدیران شهری بر نیازهای جامعه معلولین، گفت: متاسفانه نیازها و شرایط فیزیکی جامعه معلولین در سطح شهر مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

نادر ایمانی، پیاده‏روها و مبلمان شهری در سطح شهر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: استانداردهای لازم در فضاهای طراحی شده ادارات، فضاهای مسکونی و شهری دیده نشده است.

ایمانی مناسب‌سازی کیوسک‏های تلفن، رمپ‏های ورودی ساختمان‏ها، دسترسی مناسب، مبلمان اداره و شهر را برای معلولین ضروری عنوان کرد و یادآور شد: نیازها و محدودیت‏های معلولین در این بخش‏ها نیازمند توجه جدی مسئولین است.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی زنجان در مورد سیاست‏گذاری این اداره کل برای مناسب‏سازی فضاهای شهری برای معلولین، خاطرنشان کرد: مناسب‏سازی فضاهای شهری زنجان در طرح‏های تفصیلی و جامع شهر زنجان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محور داوود قلی-دلجویی برای معلولین مناسب‏سازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: برنامه‏های لازم برای مناسب‏سازی فضاهای شهری زنجان برای معلولین در نظر گرفته می‏شود.

بی‌شک بسیاری از مواقع شاهد مشکلات متعدد معلولین در سطح شهر برای تردد و استفاده از امکانات شهری بوده‏ایم و بسیاری از طراحی‏های صورت گرفته در سطح شهر بدون توجه به نیازهای جامعه معلولین صورت گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه در حال حاضر معلولین قادر به حضور و فعالیت آزادانه در سطح شهر نیستند، اظهار داشت: مناسب‏سازی فضاها در یک منطقه و محل خاص راهگشای مشکل گروه‏های خاص از جمله معلولین نیست.

وی ادامه داد: اقدامات کالبدی در سطح شهر مانند ایجاد یک رمپ مشکل معلولین را حل نمی‌کند چراکه مناسب‌سازی معابر و پیاده‏روها برای گروه‏های خاص باید در قالب شبکه پوششی در شهر انجام شود.

شکوهی تاکید کرد:  انجام فعالیت‏های کالبدی نباید منحصر به محدوده‏های خاصی از شهر باشد و باید از بدو خروج معلول از خانه تا مقصد هدف او مدّنظر قرار گیرد.

کارشناس مناسب‏سازی فضاهای شهری اداره بهزیستی شهرستان زنجان با بیان اینکه مسئولین باید نسبت به استانداردسازی فضاهای ادرای و شهری اهتمام ورزند، افزود: در کنوانسیون دفاع از حقوق معلولین شیب رمپ 3 درصد عنوان شده است و این در حالی است که این موضوع در ساختمان‏های ادرای رعایت نمی‏شود.

حسین کابلی، توجه مسئولین به مناسب‏سازی ارتفاع دستگاه‏های خود‏پرداز را برای معلولین خواستار شد و تاکید کرد: نصب دستگاه‏های خودپرداز توسط بانک‏های عامل بدون در نظر گرفتن محدودیت‏های معلولین صورت می‏گیرد.

معاون برنامه‏ریزی فرماندار زنجان نیز در مورد توجه مدیران شهرستان زنجان نسبت به مشکلات معلولین، خاطرنشان کرد: در طی سال 91 و در سال‌جاری کمیته مناسب‏سازی فضاهای شهری در شهرستان تشکیل شده و نسبت به مشکلات جامعه معلولین جلسات مستمری برگزار شده است.

وی با بیان اینکه وظایف مسئولین برای توجه به نیازها و محدودیت‏های جامعه معلولین ابلاغ شده است، افزود: به عنوان مثال مشکل استفاده از دستگاه خود‏پرداز برای معلولین به بانک‏های عامل ابلاغ شده است.

براتی از مصوبات مناسب برای معلولین در جلسات کمیته مناسب‏سازی فضاهای شهری خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساحتمان، شهرداری زنجان و اداره راه و شهرسازی نسبت به طراحی و اجرای استانداردهای تعریف شده ساختمانی و شهری متعهد شده‏اند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه شهرداری زنجان برای مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولین برنامه‏ریزی لازم را انجام داده است، افزود: برای طراحی مبلمان شهری مناسب برای معلولین اعتبارات لازم پیش‏بینی شده است.

وی صدور پروانه ساختمانی را در گرو رعایت استانداردهای لازم برای استفاده معلولین عنوان کرد و گفت: نسبت به نیازهای جامعه معلولین تلاش می‏شود.

در حال حاضر کاستی‏های زیادی در ساختمان‏ها و فضاهای شهری زنجان برای استفاده معلولین وجود دارد و دستگاه‏های مسئول باید اهتمام بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشد و باید بستری عادلانه برای حضور معلولین در فضاهای شهری فراهم شود.

مسئولین باید نگاه مردم به معلول به عنوان نماینده یک گروه خاص را اصلاح کنند و توجه کالبدی و معنایی به فضاهای شهری توسط مسئولین باید تغییر کند، همچنین جدیت بیشتری نسبت به این موضوع به وجود آید.

مسئولین برای برطرف کردن مشکلات معلولین باید نسبت به مناسب‏سازی منطقه‏ای در قالب توجه به پوشش سراسری شهر اقدام کنند.

در هر دو بخش کالبدی و معنایی در شهر زنجان کمبود وجود دارد سازگاری فضاهای شهری در پیاده‌روها،سواره‌روها و در حمل و نقل عمومی دارای کاستی‌های زیادی است که نیاز به کار علمی و پژوهشی دارد.

برای برون‌رفت از مشکلات موجود تعامل بین ارگان‌ها و همکاری با مراکز علمی بسیار راه‏گشا است و بدون کار پژوهشی نمی‏توان دورنمای مثبتی برای پیشرفت در این حوزه انتظار داشت؛ همچنین مسیر‏های ارتباطی و حمل و نقل عمومی نیز مشکلات زیادی دارند و باید برنامه‏ریزی مناسبی برای آن صورت گیرد.

هر کدام از گروه‌ها به صورت ویژه نیاز به توجه دارند اما باید در کنار نگاه مستقل در کنار یکدیگر دیده شوند.

توجه به ایجاد راهنماهای حسی برای نابینایان از جمله مواردی است که باید در فضاهای شهری دیده شود به همین دلیل تاکید بر یکپارچه‌سازی فضاهای شهری مشخصی می‏شود.

گزارش از احمد اسدی

انتهای پیام/73007/خ30/ف4004
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول