اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معلولان را نادیده نگیریم و به آنها بها دهیم

معلول هم عضوی از این جامعه محسوب می‌شود که چه بسا بسیار توانمندتر از انسانهای سالم است پس معلولان را نادیده نگیریم و به آنها بها دهیم.

معلولان را نادیده نگیریم و به آنها بها دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، معلولان از جمله قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند که با نادیده گرفتن خواسته‌ها و نیازهایشان علاوه بر اینکه معلولیت آنان را به رخشان می‌کشیم بلکه حضور آنان را نیز نادیده می‌گیریم که این خود جفایی بزرگ در حق این قشر از جامعه است.

نبود اشتغال مناسب، عدم درآمدزایی برای امرار معاش، زمینه‌های نامناسب برای حضور آنان در اجتماع و چشم‌هایی که متأسفانه در برخی موارد تنها نگاه‌شان آزاری برای معلولان است دردی است که در جامعه معلولان به خوبی حس می‌شود.

سینا مختاری معلول ساکن در کرج که سال‌ها با معلولیت خود دست و پنجه نرم می‌کند در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: متأسفانه معلولان در جامعه از کمترین امکانات بهره‌مند هستند و توجهی به این قشر از جامعه نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر چند که مناسبت‌های مختلف از جمله روز معلول از ما بسیار صحبت می‌شود اما هرگز به این وعده‌های داده شده عمل نمی‌شود و ما معلولان و مشکلات ما باز هم در پرده‌ای از ابهام باقی خواهیم ماند.

مختاری خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن ما سبب دو برابر شدن مشکلات ما شده است چراکه نمی‌توانیم در جامعه حضوری پررنگ داشته باشیم.

فاطمه دزفولی نیز در این باره می‌گوید: بسیاری از معلولان دارای توانمندی‌های بسیاری هستند که در صورت توجه به آنان می‌توانند بدرخشند و خود و استعدادهایشان را نشان دهند.

وی افزود: اما متأسفانه با نادیده گرفتن استعدادهای ما،‌ این قشر از جامعه را به انزوا کشیده‌اند و برای خواسته‌های به حق ما ارزشی قائل نمی‌شوند.

دزفولی که از چشم دچار معلولیت است ادامه داد: تردد ما در خیابانهای این کلانشهر با مشکلات بسیاری مواجه است و هرگز حاضر نیستم در برخی از ساعات از منزل خارج شوم متأسفانه برای تردد هیچ مناسب‌سازی انجام نشده است.

وی ادامه داد: حضور ما در جامعه و استفاده از استعدادهای ما می‌تواند نقش بسزایی در شاداب‌سازی روحیه این قشر از جامعه داشته باشد و علاوه بر شاد شدن می‌تواند زمینه‌های کسب درآمد را نیز برای ما فراهم کند.

*طرح‌های مناسب‌سازی معابر در کرج اجرایی شد

شهردار کرج نیز در این باره از اجرای طرح‌های مناسب‌سازی معابر در کرج خبر داد و گفت: به منظور ارائه خدمات هیچ یک از طرح‌های مناسب‌سازی معابر نباید معوق بماند.

سیدعلی آقازاده‌ افزود: در این راستا اجرای موفق این طرح‌ها نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی با تأکید بر اینکه بحث مناسب‌سازی معابر را باید جدی بگیریم، گفت: مناسب‌سازی محیط شهری با هدف فراهم آوردن شرایط ایده‌آل و استاندارد برای زندگی شهروندی در قالب اجرای یک طرح عمرانی زیرساختی در دستور کار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد که با توجه به نقش و جایگاهی که اجرای این طرح دارد، به صورت یک طرح قانونی استاندارد و لازم‌الاجرا برای همه معابر قابل تردد مطرح می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه، درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه شهری را افراد معلول و جانباز تشکیل می‌دهند، افزود: در نظر گرفتن شرایط تردد این قشر، ضرورت اجرای طرح مناسب‌سازی معابر شهری را دو چندان می‌کند.

آقازاده در توضیح ضرورت اجرای این طرح عمرانی زیرساختی، به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه و به استناد بند (ج) ماده 193 برنامه سوم توسعه کشور که در سال 1379 آیین نامه اجرایی آن به تصویب هیئت وزیران رسید و با توجه به اینکه قانون در مورد مناسب‌سازی محیط شهری و اماکن دولتی صراحت دارد، اجرای این طرح از سوی متولیان امر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با تاکید بر رفع موانع و چالش‌های احتمالی درباره اجرای بهینه و کارآمد طرح مناسب‌سازی محیط شهری، بیان کرد: برای ایجاد بسترهای استاندار در زمینه ساختارهای شهری باید، به طرح‌هایی که خروجی آن موجب فراهم آوردن ساختارهای ایده‌آل و قابل قبول شهری می‌شود، پرداخت.

آقازاده با اشاره به اهداف کلان مدیریت شهری کرج در رابطه با ایجاد بهترین فضاهای تردد شهری، عنوان کرد: تحقق این مهم از رویکردهایی است که این مجموعه در خصوص آن سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کرده است و تاکید فراوانی نیز بر جدیت مدیران و مسئولین متولی در مسیر اجرایی شدن این سیاست‌ها، دارد.

*اجرای طرح مناسب‌سازی فرهنگ‌سازی شود

شهردار کرج در ادامه تاکید کرد: تحقق اهداف مورد نظر در راستای اجرای طرح‌های مربوط به مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری، نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده دارد، به نوعی باید، اجرای طرح‌های مناسب‌سازی شهری یک فرهنگ قلمداد شود.

آقازاده، ایجاد تناسب در محیط شهری را مهم ارزیابی کرد و گفت: ابزارها و عناصر سازنده ساختارهای شهری باید نیاز عمومی شهروندان را به لحاظ فراهم آوردن زمینه‌های مساعد برای عبور و مرور عموم شهروندان اعم از پیر و جوان، کودک و بزرگسال و ... تامین کنند.

در ادامه همچنین معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان البرز نیز بر توجه بیشتر به این قشر و مناسب‌سازی معابر تأکید کرد و گفت: هر سال کارگاه آموزشی مناسب‌سازی معابر در این استان با حضور اساتیدی از کشور ژاپن تشکیل میشود که متأسفانه در بحث آموزش و کارگاه‌های مختلف از لحاظ تامین بودجه دچار مشکل هستیم که نیازمند حمایت مسئولان می‌باشیم.

شیوا اکبری تصریح کرد: 30 درصد از معابر پیاده استان البرز هر ساله باید برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز اظهار داشت: در سال گذشته کارگاه آموزشی مناسب‌سازی معابر برگزار شد که یک خیابان به عنوان نمونه انتخاب شد و طی بازرسی‌هایی که امسال از این خیابان داشتیم متاسفانه هنوز کاری صورت نگرفته است.

نبودن شرایط کافی اشتغال، عدم مناسب شدن فضای شهری برای ترد معلولان، کافی نبودن بودجه بهزیستی، عدم توجه مسئولان ذیربط شهرستان کرج به مشکلات معلولان و گوش نکردن به درد دل آنان، مستمری پایین و نگاه ترحم و تحقیرآمیز غلط جامعه به معلولان در نتیجه عدم فرهنگ‌سازی مناسب از مواردی بود که معلولان به عنوان مهم‌ترین مشکلات خود نام بردند.

رفع مشکلات معلولان در جامعه گوش شنوای مسئولان و کمی احترام به این قشر را می‌پذیرد.

انتهای پیام/2302/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول