اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از پرداخت بهای قلعه الموت تا قلعه خوفناک نویزرشاه

حسن صباح در سال 482 هجری قمری، قلعه الموت را تصرف و بهای آن را که معادل یک یا سه هزار دینار طلا بود به حاکم رانده شده آن پرداخت کرد.

از پرداخت بهای قلعه الموت تا قلعه خوفناک نویزرشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، قلعه الموت در شمال‌غربی استان قزوین و در نزدیکی روستای گازرخان قرار دارد که در مورد سال ساخت قلعه بین مورخان اختلاف نظر است اما باید آن را متعلق به اوایل دوره اسلامی دانست.

شهرت قلعه الموت به خاطر حسن صباح مروج مذهب اسماعیلیه در دوره سلجوقی است.

لازم است بگوییم، حسن صباح پس از رانده شدن از دربار ملک‌شاه سلجوقی برای فراگیری اصول مذهب اسماعیلیه نزد فاطمیان مصر رفت و در مدت کوتاهی به داعی کبیر ملقب شد.

حسن صباح پس از بازگشت از مصر، سراسر ایران را برای پیدا کردن مقری برای فعالیت‌های خود زیر پا گذاشت و در نهایت منطقه الموت را به عنوان مکانی برای فعالیت‌های خود انتخاب کرد.

قلعه الموت در سال 654 هجری قمری به تصرف هلاکوخان مغول در آمد که با تصرف این قلعه و به آتش کشیده شدن کتابخانه نفیس آن، این قلعه از رونق افتاد و به زندان و تبعیدگاه تبدیل شد.

به دلیل حوادث طبیعی و غیرطبیعی، آثار بر جای مانده از این قلعه بسیار اندک است.

با وجود اینکه کماکان سازمان میراث فرهنگی کشور برای رسیدن به اطلاعات بیشتر درباره این قلعه تاریخی به حفاری علمی در این منطقه مشغول است ولی این قلعه هر ساله پذیرای میهمانان ایرانی و خارجی است.

قلعه لمبسر، قلعه‌ای مشهور در دوره اسماعیلیه

قلعه لمبسر در بخش رودبار شهرستان در شمال شرقی شهر رازمیان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین قلعه‌های اسماعیلیه در عصر سلجوقی به شمار می‌آید که به دلیل موقعیت خاص خود در دوره تسلط اسماعیلیه اهمیت و شهرت بسیار پیدا کرد و پس از قلعه الموت، مهم‌ترین قلعه آن دوره به شمار می‌رفت.

قلعه لمبسر بالای کوه وسیع و مسطحی قرار دارد و به دلیل وجود رودهای اطراف در دامنه غربی، شرقی و جنوبی از سایر رشته کوه‌های اطراف جدا مانده است.

در کتاب راهنمای گردشگری استان قزوین در خصوص قلعه لمبسر آمده است که این قلعه ابعادی در حدود 480 متر در سمت شمال جنوبی و 190 متر در سمت شرقی غربی دارد که در قسمتی از سمت شرقی آن دیواری عظیم به ارتفاع 10 متر قرار گرفته و هم‌اکنون بخش‌هایی از بازوی آن باقی مانده است.

آب قلعه لمبسر از نینه‌رود که در فاصله دو فرسنگی آن قرار دارد، تأمین و از سوی آبراهه‌ای که در دل سنگ حفر شده بود در چند آب انبار ذخیره می‌شده است.

لازم به ذکر است، در حال حاضر از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور حفاری‌های علمی در قلعه لمبسر صورت می‌گیرد.

قلعه نویزرشاه، قلعه‌ای مستحکم و تسخیرناپذیر در الموت

قلعه نویزرشاه در شرق شترخان و در شمال روستای گرمارود بر فراز کوهی بلند که دیواره‌های صخره مزبور به طور عمودی به سوی دره‌های اطراف پایین می‌رود، واقع شده است.

جالب است بدانید، بلندترین نقطه قلعه نویزرشاه دو هزار متر از دریا ارتفاع دارد و بسیار خوفناک به نظر می‌رسد که از دیوار قلعه هنوز قسمتی پابرجاست و در بالای یکی از دو دیوار قلعه روزنه‌ای قرار دارد.

از بناهای آن چند اتاق و ساختمان بزرگ هنوز باقی مانده است که روی هم رفته قلعه گفته شده با توجه به وضع طبیعی آن از جمله قلعه‌های مستحکم و تسخیرناپذیر منطقه به شمار می‌رود.

قلعه شمس‌کلایه با غارهایی تودرتو

در بالای قلعه شمس‌کلایه، در صخره کوه، غارهایی تودرتو وجود دارد که آثار ساختمان در داخل آن مشاهده می‌شود که راه یافتن به داخل این غارها بدون طناب و نردبان کاری غیرممکن است.

غارهای شمس‌کلایه و آثار ساختمانی آن را محل قلعه معروف میمون‌دژ تشخیص داده‌اند که قلعه میمون‌دژ پس از حمله هلاکوخان در زمان رکن‌الدین خورشاه به تصرف لشگر مغول درآمد.

از دیگر قلعه‌های منطقه الموت می‌توان به قلعه شیرکوه، قلادوش، کوشکدر، ایلان، جولاده، بازرگاه، تیان‌دشت و سفید اشاره کرد.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول