اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان/10

نائین نگین گردشگری کویر مرکزی ایران/ زیباترین مسجد در شهر آب انبارها

نائین را می‌توان نگین گردشگری کویر مرکزی ایران نام نهاد، جایی که زیباترین مسجد اموی را در خود جای داده و به شهر آب انبارها معروف است.

نائین نگین گردشگری کویر مرکزی ایران/ زیباترین مسجد در شهر آب انبارها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهرستان نائین نگین گردشگری کویر مرکزی ایران با جاذبه‌های زیبایی همچون سراب‌های بیابان ریگ جن و قلعه‌های باستانی‌اش یکی از ولایت‌های اصلی استان کوره یا فارس قدیم در ایران باستان بوده است.

حکومت سلطان محمد خدابنده والجایتو ابوسعید و غازان خان در نائین آثار با ارزشی از معماری پدید آورده است که مسجد بابا عبدالله و امامزاده سلطان سید علی و مناره مسجد جامع از این جمله است.

آثار برجسته‌ای همچون مسجد جامع نائین و نارین قلعه که مربوط به قبل از اسلام است، بازار قدیمی، معماری روستاهایی همچون مصر و کرمه و چوپانان، بادگیرهای زیبا، خانه‌های تاریخی با ارزشی مانند خانه پیرنیا و چشمه‌های آب گرم نائین از دیگر دیدنی‌های این شهرستان تاریخی است.

زیباترین مسجد اموی ایران در شهر آب انبارها

به گزارش فارس، مسجد جامع نائین جز و با ارزش‌ترین آثار اسلامی است که به دستور عمر بن عبدالعزیز بر روی شالوده‌ای از زمان امویان بنا شده و به واسطه گچ‌بری های زیبای محراب و خطوط کوفی مشجری و هندسه کاری‌های زیبا در قسمت محراب ارزش میراثی یافته است.

همچنین این مسجد منبری زیبا با کتیبه‌ای متعلق به قرن هشتم دارد که با گره چینی، منبت، تکنیک کام و زبانه تزئین شده و تمام قسمت‌هایش با نقوش گیاهی و هندسی آراسته شده است.

شبستان زیر زمینی یا سرداب این اثر با تکنیک کند حفاری شده که سنگ‌های شفاف مرمر برای انتقال نور و گرم شدن زیر زمین در آن استفاده شده و گرم بودن در زمستان و خنکی تابستان را سبب می‌شود.

سر در بسیار زیبا متعلق به قرن 8 و مناره بی‌نظیر هشت ضلعی در قاعده و استوانه در قسمت تحتانی و فوقانی با ارتفاع 28 متر از جاذبه‌های دیگر این مسجد تاریخی است که گنبد زیبا و ستون‌های متعدد شبستان‌ها بر زیبایی این اثر می‌افزاید.

آب انبارهای نائین در منطقه‌ای کویری دیگر جاذبه این شهر است که به واسطه فراوانی آنها (200 فقره) می‌توان این شهر را شهر آب انبارها نامید.

موزه مردم شناسی کویر مرکزی

موزه مردم شناسی کویر و خانه تاریخی پیر نیا اثر دیگری است که با تغییر کاربری در دوران جدید بازدید کننده بسیاری را به خود جذب کرده و الگوی خانه‌های میراثی منطقه کویر مرکزی ایران محسوب می‌شود.

این خانه صفوی با دالان‌ها و شاه نشین و غلام گرد و نشیمن، گودال باغچه، باغ و هشتی‌ها از بیرونی و اندرونی تشکیل شده و برای کاربری‌های مختلفی از آن استفاده‌ می‌شده است.

این خانه منزل حاکم نائین بوده است که در دوره قاجار به خاندان پیر نیا رسیده  و میرزا احمد خان پیرنیا حاکم نائین در آن زندگی می‌کرده است، نقاشی‌های زیبا و گچ‌بری های کم نظیر این خانه، کتیبه‌هایی که با عظمت و اقتدار داستان‌های عاشقانه  و زیبایی‌های زاید الوصف دیگر را به تصویر کشیده ارزشی برابر چند موزه به این اثر تاریخی شگفت انگیز بخشیده است.

در این موزه مردم شناسی آثاری همچون اشیاء و لوازم زندگی مردم کویر، ادوات کشاورزی، پوشاک، وسایل نظامی، هنرهای دستی، آداب و رسوم و اعتقادات این مردم خدا باور و حماسه ساز به تصویر کشیده و در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

آسیاب باستانی ریگاره شاهکار معماری هنری ایران

پس از گشتی در آثار تاریخی نائین باید سری به یک اثر باستانی تمدن ساز بزنیم که نمونه‌ای از رشد مهندسی و شاهکار معماری هنری مردمان کویر است و آن آسیاب باستانی ریگاره نام دارد.

به گزارش فارس این آسیاب باستانی عجیب در محمدیه نائین با تکنیک کند و با وسعت زیاد به طول 150 متر و عمق 30 متر در دل زمین به وجود آمده و سنگ‌های بزرگ این آسیاب به وسیله قنات قدیمی کیخسرو در عمق 18 متری در زیر زمین آسیاب را هدایت و با فشار زیاد آب را بر چرخ‌های آسیاب می‌ریختند.

ورودی اصلی آسیاب در عمق سه متری زیرزمین احداث و آب پس از اوج گرفتن در دالانی 60 متری با شیب تند به مرکز اصلی آسیاب هدایت می‌شده که با ارتفاع متغیر 2 تا 4 متر آب را به 25 متر زیر زمین در محوطه اصلی آسیاب می‌فرستاده که اصطبل و اتاق‌هایی هم در آنجا قرار داشته و نیز سکوهای مخصوص چهار پایان و اتاق‌های آرد و جو و گندم در این مکان موجود است.

گفته‌ می‌شود این آسیاب از زمان کیخسرو باقی مانده و بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

جاذبه‌های کویر مصر و قلعه باستانی بیاضه

در منطقه نائین دو روستای دیدنی مصر و گرمه هست که نباید دید مسافران و گردشگران مخفی بماند، چرا که جاذبه‌های مسحور کننده این مکان‌ها در دل کویر سال‌هاست که ذهن جهانگردان را مشغول کرده است.

این دو روستا با چشم اندازه‌ای جالب ریگ‌های روان، سراب‌های زیبا، نخلستان‌های سرسبز، شب‌های پر ستاره کویر و همراه با صنایع دستی همچون حصیر بافی و سبد بافی در 30 کیلومتری شهر خور قرار دارند.

حسینیه‌های هفت 7گانه باب المسجد، نوآباد، کلوان، سرای ن، کوی سنگ، چهل دختران وپنجاهه نیز از ابنیه تاریخی مذهبی و جلوه‌های دینی گردشگری نائین به شمار می‌رود و مسجد تاریخی بابا عبدالله با گنبد ایلخانی و دو ایوان همراه با کتیبه‌ای به جا مانده از سال 700 هجری نیز یکی از آثار بدیع این شهرستان است.

قلعه بیاضه

قلعه بیاضه نیز دیگر اثر باستانی این منطقه با بنایی چند ضلعی و بلند است که در قدیم 5 طبقه بوده و اکنون 3 طبقه‌ آن باقی مانده است.

این قلعه را از آثار دوره ساسانی می‌دانند، در قدیم در دور این قلعه آب قنات در جریان بوده و سطح بیرونی بنا با پنجره‌های کوچک برای تیراندازان آماده شده که از نمونه قلعه‌های جنگی برگزیده ایرانی به شمار می‌رود.

تمام قسمت‌های این بنا از خشت ساخته شده و دالان‌های متعدد و پیچ در پیچش با سیلوها و اتاق‌های متعدد می‌توانسته صدها نفر را برای مدت طولانی در این مکان محفوظ داشته و از گزند دشمن و سیل و توفان دور کند.

بافت تاریخی انارک، کارگاه‌های عبا بافی، مسجد جامع محمدیه، نیز کاروانسرای نیستانک، مسجد بافران، نارنج قلعه و خانه فاطمی دیگر بناهای ثبت ملی نائین است که بر روی مسافران نوروزی با شکوه تاریخی خود لبخند می‌زنند.

گزارش از مهدی رفائی

انتهای پیام/2301/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول