اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طلوع فجز / 244

روایت انقلاب بر روی پرده هنر

خبرگزاری فارس: کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از پرده‌خوانی انقلاب برای نخستین بار در فضای باز همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران خبر داد.

روایت انقلاب بر روی پرده هنر

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، امیرحسین شفیعی همزمان با هشتمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر با عنوان «انقلاب اسلامی، ایثار و شهادت» در نشست خبری دهمین همایش نمایش شهرستان ورامین، از پرده خوانی انقلاب در روز 22 بهمن توسط محسن میرزا علی یکی از مطرح‌ترین پرده‌خوان‌های کشور، برای نخستین بار در ورامین و در فضای باز خبر داد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: به عنوان یک مسئول بر خود لازم می‌دانم که نگاه کلی به همه جوانب فرهنگی و هنری داشته باشم تا از رشد کاریکاتور گونه فرهنگ و هنر در شهرستان جلوگیری کنیم؛ باید به هنر، زوایا، شاخه‌ها و گرایش‌های هنری در شهرستان‌ها پرداخته شود و به آن‌ها عادلانه نگاه کنیم.

60 اجرا در حوزه تعزیه/ انجمن تعزیه شکل گرفت

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین تصریح کرد: مجموعاً حدود 60 اجرا در حوزه تعزیه داشته‌ایم. در سال جاری گروه‌های تعزیه در شهرستان مراسمی را اجرا کرده‌اند.

کاظمی افزود: این انجمن به طور رسمی مجمع عمومی برگزار کرد و انجمن تعزیه شکل گرفت و دفتر انجمن ان‌شاءالله در پایان همین دوره از همایش نمایش رونمایی می‌شود و فعالیت انجمن به شکل رسمی در فضای فرهنگسرا شروع خواهد شد.

وی در ادامه افزود: عده‌ای زمانی که قصد داشتم این مسئولیت را عهده دار شوم گفتند تا به حال یک تئاتری مسئول نبوده و به تئاتر پرداخته نشده است، اما اکنون یک فرد تئاتری مسئول شده و همه نظرش در ارتباط با تئاتر است.

این مسئول بیان داشت: هر چه پیش می‌رفتیم اهالی تئاتر بیشتر گله مند بودند و تاکید داشتند به همه حوزه‌ها بیشتر از تئاتر توجه می کنید و با توجه به اینکه خودتان نیز جزو افراد تئاتر هستید، چرا این اتفاقات در شهرستان نیفتاده است؟ البته تابستان در ورامین بودجه ای را صرف کردیم تا سالن را تعمیر و تجهیز کنیم، بودجه بسیارخوبی صرف شد و نور و صدای سالن را زنده کردیم تا یک مقدار آبرومند شود و به همین خاطر اجراهای عمومیمان کم شد، ولی با این حال چند اجرای عمومی برگزار شد.

به تئاتر تخصصی نگاه کردیم

کاظمی ادامه داد: اکنون در دهمین همایش نمایش اعضای اجرایی کار می‌کنند که خودشان صاحب سبک شده‌اند و تفکر جدیدی را در حوزه تئاتر شهرستان آورده اند که این قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: بنده اگر چه تئاتری هستم، ولی نباید تنها سکاندار این کشتی عظیم در شهرستان باشم و از بنده بهتر، داناتر، عالم تر و استادتر هستند که اینجا رشد کرده اند و خاک صحنه شهرستان ورامین را خورده اند و در محرومیت هنر و فرهنگ این شهرستان بزرگ شده اند، اما اکنون برای خودشان حرفی برای گفتن دارند و جزو سرامدان تئاتر کشور هستند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین اضافه کرد: باید با این افراد همفکری شود و بازی را باید به دست همین افراد داد و ما نیز به عنوان یک خادم کنار آنها کار کنیم، لذا شورای تخصصی تئاتر را ایجاد کردیم و قرار شد این گونه نباشد که من کاظمی تنها بنشینم برای یک جریان فرهنگی بزرگ به نام تئاتر تصمیم بگیرم و از پیشکسوتان تئاتر، جوانان و فعالان تئاتر دعوت کردیم و یک تعدادی حدوداً 9 نفر دور هم نشستیم و اکنون تصمیمات اساسی را همین شورای تخصصی تئاتر در حوزه تئاتر می گیرند.

نگاهمان روی جوان‌ها چرخید چون اکنون باید دیگر این اتفاق به دست جوان‌ها رقم بخورد

وی اظهار داشت: برنامه دهمین همایش نمایش نیز ابتدا در شورای تخصصی تئاتر کلید خورد و بعد انگیزه ای ایجاد شد که انجمن نمایش شهرستان در این حوزه فعال شود، لذا دهمین همایش نمایش شروع به کار کند و برای اینکه این کار را شروع کنیم رئیس انجمن همایش را در حوزه شورای تخصصی تئاتر به شکل انتخاباتی برگزیدیم و آقای رودگر با توجه به زحمات زیادی که در عرصه تئاتر شهرستان کشیده بودند به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایش شهرستان استعفا دادند و قرار بر این شد که فرد دیگری جایگزین شود که نگاهمان روی جوانها چرخید، زیرا اکنون باید دیگر این اتفاق به دست جوانها رقم بخورد.

کاظمی افزود: ولی مجدداً انتصابی عمل نکردیم، احترامی برای خانواده تئاتر قائل شدیم و برای شورای تخصصی یک فراخوان دادیم و رأی گیری صورت گرفت و امیرحسین شفیعی به عنوان رئیس انجمن نمایش هنرهای نمایش شهرستان رأی آورد و انتخاب شد که اکنون مراحل اداریش را طی می کند که این انتقال وضعیت نیز در همین همایش صورت خواهد گرفت و آقای رودگر ضمن اینکه تجلیلی از ایشان به عمل خواهد آمد، انجام وظیفه را به عهده امیرحسین شفیعی خواهند گذاشت.

شعار همایش نمایش «تئاتر برای همه است»

وی عنوان کرد: کارهای زیادی به این جشنواره ورود پیدا کرده است، در جشنواره و فراخوانی که امیرحسین شفیعی دادند و هدف و شعار دهمین جشنواره تئاتر "تئاتر برای همه است" بوده است؛ عنوان کردیم که هر کسی با هر تفکر، انگیزه و هر سن و سالی است، شرکت کند و حتی شاخه تئاتر دانش آموزی را ایجاد کرده‌ایم و به آموزش و پرورش گفتیم در همین قالب قسمتی از جشنواره را عهده دار باشد و گروههای تئاتری را در این جشنواره ورود دهد و تئاتر هنرجویان را ایجاد کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: قبلاً در همایش‌ها یک تعدادی به عنوان برترینهای جشنواره و مسابقه انتخاب می شدند، می آمدند، برنامه اجرا می کردند و نتایج اعلام می شد.

وی اظهار داشت: در این همایش تئاتر هنرجویی را ایجاد کرده ایم، تئاتر هنرجویی همان تئاتری است که استادان به بچه‌ها تدریس می‌کنند و به آنها گفته‌ایم در قالب تدریس استاد در کلاس یک کار تولید و در جشنواره اجرا شود و همچنین بچه‌های در سن پایین مانند نوجوانان و دانش‌آموزان راهنمایی اکنون کار بسیار قوی را ارائه کرده اند و انشاءالله وقتی به اجرای عموم در بیاید، مردم شاهد این ماجرا خواهند بود و قضاوت خواهند کرد که واقعاً در حوزه تئاتر چه زحمت‌هایی پیشکسوتان تئاتر و استادان تئاتر می‌کشند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین اضافه کرد: به هر حال بودجه ای را برای این ماجرا اختصاص داده ایم، اما این بودجه کفاف یک همایش را نمی‌دهد، یعنی اداره فرهنگ و ارشاد بودجه ای را تقبل کرده و آمده که از گروه‌های تئاتری حمایت کند و هر اتفاقی که از ناحیه هنرمندان در این همایش می افتد، همت عالی است و خود هنرمندان آمده‌اند، پیشنهاد این همایش را داده اند و هر کاری که بود، انجام دادند.

بعضی مؤسسات مردم نهاد پیش‌قدم شدند و حمایت کردند

این مسئول افزود: بعضی مؤسسات مردم نهاد پیشقدم شدند و حمایت کردند و هر کسی در هر حوزه‌ای به این همایش ورود پیدا کرد، بدون هیچ گونه چشم داشتی آمد و حق الزحمه‌ای طلب نکرد و همه بچه‌ها با عشق و علاقه ای که دارند، آمده‌اند که این اتفاق شیرین و فرهنگی در شهرستان بیافتد.

وی در پایان عنوان داشت: از همه این بزرگواران تشکر می‌کنم و امیدواریم دهمین همایش نمایش که با همت خود بچه های تئاتری اجرا می شود به نحو مطلوبی مورد توجه مردم نجیب شهرستان ورامین قرار بگیرد.

مراسم افتتاحیه دهمین همایش نمایش ورامین بعد از شش سال توقف در 21 بهمن

دبیر دهمین همایش نمایش شهرستان ورامین نیز در این مراسم گفت: مراسم افتتاحیه دهمین همایش نمایش شهرستان ورامین بعد از شش سال توقف در21 بهمن در سالن آمفی تئاتر رازی برگزار می‌شود و در 30 بهمن 1391 اختتامیه آن است که با حضور یکی از مقامات عالی وزارتخانه انجام شود.

امیرحسین شفیعی افزود: در مجموع 28 نمایش در دهمین همایش نمایش شهرستان ورامین اجرا خواهد شد و 12 اثر اگر بودجه برسد در بخش مسابقه، دو اثر در بخش ویژه، دو اثر خارج از مسابقه، پنج اثر از هنرجویان تئاتر شهرستان ورامین که در کلاس‌های بازیگری مختلف شرکت کردند و کارهای کارگاهی نیز تولید کرده اند، اجرا خواهد شد.

«پرده خوانی انقلاب» 22 بهمن ساعت 9 صبح در میدان امام (ره) ورامین

وی بیان کرد: دو اثر به عنوان نمایش منتخب بخش دانش‌آموزی که برای یکی از مدرسه پیشواست و دیگری یک مدرسه از مدرسه شاهد ورامین در جشنواره اجرا خواهد شد و پنج اثر خیابانی اجرا می شود که دو اثر، مهمان از تهران هستند که یکی از این آثار «پرده‌خوانی انقلاب» که 22 بهمن ساعت 9 صبح در میدان اصلی شهر، میدان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

این مسئول ادامه داد: اجرای این بخش خیابانی که شاید در کشور کم نظیر باشد با حمایت بخشداری مرکزی شهرستان ورامین انجام می شود.

وی افزود: اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم تقریباً هنرمندانی از پیشوا، قرچک و ورامین شرکت کرده‌اند، ولی معمولاً مرکزیت تئاتر در بین این شهرستان‌ها ورامین بوده و همیشه در ورامین فعالیتش انجام شده است.

وی تصریح کرد: مسن‌ترین هنرمندی که در این جشنواره شرکت کرده،عزت‌الله قمی است با کارگردانی نمایش «مردی برای تمام فصول» و آرزو حلاجی برای نمایش «علامت سئوال»، جوان‌ترین کارگردان این همایش است که در این 28 اثر حضور دارند.

250 هنرمند مستقل در برگزاری همایش مشارکت دارند

شفیعی اضافه کرد: حدود 250 هنرمند مستقل در برگزاری همایش مشارکت دارند و به عنوان بازیگر، نویسنده، طراح صحنه یا کارگردان که یک رقم بسیار بالایی برای شهرستان کوچکی مانند ورامین است.

وی یادآور شد: در ایام برگزاری همایش، خانه نمایش مرحوم استاد حسن وزیری را افتتاح خواهیم کرد که قبلاً به عنوان پلاتو بوده و قصد داریم به عنوان یک سالن "بلک باس" شود که مخصوص تئاتر باشد و برای اولین بار نیز قرار است در شهرهای کوچکی مانند ورامین، تئاتر پیوسته مانند سینما، هر شب اجرا شود که امیدواریم بتوانیم همه کارها را پیوند بدهیم تا این 28 اثر اجرا شود و در واقع از اول اسفند شروع می شود تا در بهمن سال دیگر که جشنواره است، اجرا شود و بتوانیم در ایام ماه محرم، ماه مبارک رمضان نمایشهای متناسب با این موضوعات اجرا کنیم.

شفیعی اظهار داشت: یک شعاری وجود دارد که همه تئاتری‌ها می‌گویند «پول خرج کردن در راه تئاتر هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است» امیدواریم مسئولان شهر این قضیه را درک کنند  و به جای دور ریختن پولشان با بنرها، در واقع هزینه فرهنگ و تئاتر کنند، چراکه سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی است.

باید بتوانیم یک جریان هنری و فرهنگی را در سطح شهر ایجاد کنیم

دبیر دهمین همایش نمایش شهرستان ورامین افزود: باید بتوانیم یک جریان هنری و فرهنگی را در سطح شهر ایجاد کنیم، متأسفانه پاسگاه  و نیروی انتظامی در شهرستانمان بیشتر از مراکز فرهنگی است و این، از کم لطفی مسئولان است.

وی یادآور شد: منتظر می‌شویم تا افتتاحیه شروع شود و ببینیم که به هنرمندان تئاتر چقدر کمک می کنند که تنها نمانند، انصافاً بعضی از مسئولان بسیار کمک کردند، نه اکنون که در این سمت حضور دارم، بلکه قبلاً که به عنوان کارگردان حضور داشتم و کار می‌کردم، بارها دیدم که بخشداری بوده که به بنده کمک کرده است، ولی بعضی از مسئولانی که وظیفه شان بیشتر بوده و بودجه‌های فرهنگی دارند، متأسفانه این کار را نکردند.

هنر یک جریان مستقل است و تئاتر از آن مستقل‌تر

شفیعی ادامه داد: هنر یک جریان مستقل  و تئاتر از آن مستقل تر است و به هیچ نهادی به غیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته نیست و به هیچ جریانی  نیز به صورت سیاسی و فکری سعی کرده‌ایم وابسته نباشیم و مستقل باشیم و وظیفه هنری خودمان نیز که پر کردن اوقات فراغت مردم است، در همین راستاست.

وی عنوان کرد: وقتی 250 جوان را جذب می کنیم، حداقل دو یا سه هزار تماشاگر در طول اجراها شرکت خواهند داشت که این اجراها در سالن کانون فرهنگی و هنری هدایت، سالن آمفی تئاتر رازی و خانه نمایش استاد وزیری است و امیدوارم بتوانیم مخاطبهای خودمان را جذب و یک اوقات فراغت مطلوبی برای آنها ایجاد کنیم.

این  مسئول اضافه کرد: آثار ارائه شده در این جشنواره، از نظر موضوعی سه اثر با موضوع دفاع مقدس، دو اثر در رابطه با انقلاب که یکی از این آثار که در واقع پرده خوانی «محسن میرزاعلی» که یکی از معروفترین و مطرح‌ترین پرده خوان‌های کشور است که برای اولین بار به صورت رسمی در ورامین و در یک محوطه باز اجرا خواهد داشت.

وی یادآور شد: کارهایی که در روستا اجرا می شود فکر می کنم یک شکل خوبی به چشم بیاید و آن شعاری هم که «تئاتر برای همه است» اتفاق می افتد، نمایش‌ها در دو سکانس اجرا می شود  و در ساعت‌های 17 و 19، این آثار اجرا می‌شوند.

شفیعی در پایان تصریح کرد: مهمترین بخش این جشنواره حضور استاد میکائیل شهرستانی بازیگر توانمند سینما و تئاتر و همچنین رادیو کشور است که در واقع یکی از نابغه‌ترین استادان تئاتر در ایران است که برای اولین بار به ورامین خواهد آمد و کلاس آموزشی برگزار می‌کند و کارگاه‌های بازیگری ایشان در ورامین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2462/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول