اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

«انحصارطلبی» و «خودخواهی» نخبگان جرقه فتنه را زد

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران، انحصارطلبی و خودخواهی برخی نخبگان را عامل ایجاد فتنه 88 دانست.

«انحصارطلبی» و «خودخواهی» نخبگان جرقه فتنه را زد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس سلیمی‌نمین در دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه فدک این شهرستان، ایجاد التهاب و تنش را امری طبیعی در انتخابات واقعی دانست و اظهار داشت: در چنین انتخاباتی که تمام طیف‌ها و نیرو‌های سیاسی برای جذب آرای مردم اهتمام می‌ورزند، التهاباتی به وجود می‌آید اما همه دلسوزان وظیفه دارند مرز این التهابات را در حد مصالح ملی حفظ کنند و مانع از لطمه زدن آن به مصالح نظام شوند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه با اشاره به نامه هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این نامه دشمن را به این جمع‌بندی رساند که وقتی التهاب به بالاترین مقام هدایت کشور کشیده می‌شود به این معنا است که این تنش به بالاتر از حد مصالح ملی رسیده است.

سلیمی‌نمین بیان داشت: نوشتن این نامه تا جایی که به عنوان در میان گذاردن دغدغه‌های ایشان با مقام معظم رهبری تلقی شود، می‌تواند حق هاشمی باشد اما انتشار این نامه قبل خواندن ایشان در رسانه‌ها این آگاهی‌بخشی را به بدخواهان ملت داد که می‌توانند از شرایط به نفع خود بهره بگیرند.

به گفته وی در این نامه بدون سلام فرد مورد انتقاد به جای احمدی‌نژاد رهبری است چراکه هاشمی می‌داند پشتیبان چرخش قدرت، مقام عظمای ولایت است و معظم‌له می‌خواهد مانع محدود کردن فضای چرخش سیاسی و مدیران شود.

وی محدود شدن ملت را به نخبگانی خاص دارای تبعات دانست و اضافه کرد: ملتی فرهیخته است که در بیان و عمل قابلیت داشته باشد و برای این منظور باید به افراد فرصت داد تا قابلیت خود را نشان دهند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران، اقدام احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی انتخابات را بر خلاف نظر مقام معظم رهبری ذکر و عنوان کرد: قبل از جلسه مناظره مقام عظمای ولایت به صراحت از احمدی‌نژاد خواست تا از معرفی افراد خودداری کند و ایشان بر خلاف نظر معظم‌له آگاهانه چنین اقدامی کرد و نتیجه‌ای که ایشان پیش‌بینی می‌کردند به وجود آمد.

به گفته وی مقام معظم رهبری به عنوان کارشناسی آگاه و هوشمند بر محدود بودن ظرفیت نخبگان و نادرست بودن ورود به عرصه نقد خویشان و نزدیکان آنها در آن شرایط اشراف داشت و می‌دانست برای رشد فضای سیاسی جامعه باید مسیر منطقی طی شود و اگر شیب این مسیر بیشت از حد تحمل جامعه باشد ضربه به خود آن برمی‌گردد.

وی غرور برخی عناصر قهر کرده با ملت را موجب ایجاد فرصت برای دشمن ذکر کرد و بیان داشت: این عناصر  که پس از 20 سال قهر با ملت و قبول نکردن مسئولیت به عرصه سیاست برگشتند و انتظار شکست را نداشتند، تصور می‌کردند که ملت آنها را حلوا حلوا می‌کند.

سلیمی نمین عنوان کرد: خودخواهی برخی نخبگان فضا را برای دشمن ایجاد کرد در حالی که دشمن هرگز فکر نمی‌کرد برخی نخبگان از درون انقلاب به چنین اعمالی دست بزنند و گرنه خود را آماده می‌کرد و خوشبختانه چنین آمادگی را نداشت.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخابات 88 رقابتی جدی میان دو جریان مختلف بود که یکی با تمام توان خواهان ماندگاری در قدرت و دیگری جریان جوان و جدیدی که خواهان ورود به عرصه سیاست برای نمایش قابلیت و توانایی خود به ملت بود.

به گفته وی در فتنه 88 رقابت سیاسی به تقابل ناسالم تبدیل شد و ملت دو پارچه گردید در حالی که اگر ترکیب و شاکله انتخابات مورد پذیرش نامزدها قرار گرفته بود باید داوری آن را هم می‌پذیرفتند و گرنه اگر قبول نداشتند نباید وارد این عرصه می‌شدند.

وی فتنه را به در هم آمیختگی حق و باطل تعبیر کرد و اظهار داشت: تمییز حق از باطل حتی برای برخی نخبگان دشوار است حال آنکه تمسک آنها به دشمن این تشخیص را برای هوادارانشان نیز سخت‌تر می‌کرد.

سلیمی نمین از اسلام به عنوان عامل وحدت ملی در ایران نام برد و یادآور شد: دشمن در فتنه 88 خوش‌باورانه به دنبال تضعیف این عامل بود غافل از آنکه دستش برای ملت رو شده و به هدف شومش مبنی بر بهره‌گیری از شرایط  ایجاد شده توسط برخی نخبگان پی برده‌اند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ ایران حضور ملت را در طول تاریخ باصلابت توصیف و خاطرنشان کرد: ترسی که از حضور باصلابت ملت در راهپیمایی تعیین‌کننده 9 دی در دل دشمن ایجاد شد از هر برخورد فیزیکی بیشتر و مؤثرتر بود.

سلیمی نمین با بیان اینکه در رفتار کلان ملت ایران رازی نهفته است که بسیاری از تهدیدات را پایان می‌دهد، ابراز داشت: در این حضور رمزی است که نشان می‌دهد بسیاری از اعمال نیروهای تندرو که به نام ولایت انجام می‌شود، صحیح نیست و به معنای دیگر هر حرکتی در دفاع از ولایت به معنای به رخ کشیدن منطق، استدلال و قابلیت ملت ما نیست.

وی استفاده از برخی تعابیر را موجب پایین آمدن شأن انقلاب دانست و متذکر شد: انتساب کروبی و موسوی به عنوان سران فتنه موجب کوچک کردن انقلاب است چراکه آنها سران واقعی فتنه نیستند بلکه زمینه ایجاد فتنه را برای سران اصلی که همان آمریکا، اسرائیل و انگلستان هستند، فراهم کردند.

انتهای پیام/2406/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول