اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام رفیعی:

اگر پیام‌آوران عاشورا نبودند، کربلا در کربلا می‌ماند

خبرگزاری فارس: کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا گفت: اگر پیام‌آوران واقعه عاشورا یعنی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)نبودند کربلا در کربلا می‌ماند و اهداف قیام حسینی در نینوا مدفون می‌شد.

اگر پیام‌آوران عاشورا نبودند، کربلا در کربلا می‌ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای بسیج این شهرستان اظهار داشت: پیشگامان، نادمان، خاسران، معاندان و پیام‌آوران پنج گروه و نمای کلی رقم‌زننده جریان کربلا در دو سپاه امام حسین(ع) و یزید بودند.

وی افزود: پیشگامان افرادی بودند که در کار خیر سرعت و سبقت گرفتند و از ابتدا با امام حسین(ع) آمدند و تا آخر ایستادند تا جایی که به شهادت رسیدند و برای نائل شدن به این مقام از یکدیگر پیشی گرفتند.

به گفته وی، پیشگامان برای جهاد در راه حق اجازه فرصت‌سوزی ندادند و از موقعیتی که در کربلا برایشان فراهم شده بود نهایت استفاده را کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر ما امروز ذر زمره پیشگامان نیستم حداقل می‌توانیم جزو گروه نادمان باشیم افزود: نادمان در کربلا افرادی بودند که سابقه خوبی نداشتند مانند حر بن یزید ریاحی، زهیر و وهب اما متحول شدند و اظهار ندامت کردند و با انجام توبه واقعی به سپاه امام حسین(ع) پیوستند.

وی افزود: نادمان نیز دو گروه بودند نادمان گروه اول در عاشورا به سپاه امام حسین(ع) پیوستند و به شهادت رسیدند و گروه دوم نیز موسوم به «توابین» بودند که بعد از حادثه کربلا ابراز ندامت کردند.

رفیعی یکی از الطاف خداوندی را فراهم شدن زمینه توبه برای افراد دانست و تأکید کرد: خدمت به پدر و مادر یکی از راه‌هایی است که زمینه توبه را برای افراد فراهم می‌کند.

وی افزود: اسلام بن‌بست ندارد و در نهایت یأس و ناامیدی خداوند برای بندگانش روزنه‌ای را برای توبه باز می‌کند تا نادمان هم بتوانند در ردیف گروه اول پیشگام در توبه باشند.

این کارشناس علوم قرآن و حدیث، همچنین از خاسران به عنوان گروه سوم در حادثه کربلا نام برد و گفت: همانگونه که در قرآن در رابطه با خسران اشاراتی آمده است در واقعه عاشورا نیز خسران‌دیده‌هایی نظیر عبدالله‌بن‌عمر و امیر‌بن‌قیس بودند که

امام حسین(ع) از آنان دعوت کرد اما نیامدند و به معنای واقعی کلمه ضرر کردند.

وی به گروه‌های چهارم و پنجم حاضر در جریان کربلا یعنی معاندان و پیام‌آوران نیز اشاره کرد و گفت: حضرت زینب پیام‌آور به کربلا و امام زین‌العابدین پیام‌آور به شام بودند که چنانچه این دو پیام‌آور نبودند کربلا در کربلا می‌ماند.

مراسم سوگواری سالار شهیدان در دهه دوم محرم توسط هیئت رزمندگان اسلام و پیشکسوتان جبهه و جهاد کاشان در مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای بسیج سپاه این شهرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2406/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول