اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پاسداشت منزلت ام‌المصائب

خطبه‌خوانی حضرت زینب در اردبیل برگزار شد

خبرگزاری فارس: همزمان با ایام شهادت سیدالشهدا و در پاسداشت مقام و منزلت ام‌المصائب حضرت زینب (س) مراسم خطبه‌خوانی آن حضرت در حسینیه ثارالله اردبیل به صورت نمادین برگزار شد.

خطبه‌خوانی حضرت زینب در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که عصر امروز و با حضور جمعی از بانوان و زنان بسیجی عاشورایی در حسینیه ثارالله سپاه اردبیل برگزار شد، نحوه به اسارت گرفته شدن و همچنین خطبه قرای حضرت زینب (س)‌ در برابر یزید فاسد به صورت نمادین اجرا شد و بانوان شرکت‌کننده در سوگ مولا و سرورشان امام حسین (ع) و اسرای کربلا گریسته و عزاداری کردند.

در حاشیه این مراسم مدیر بسیج زنان عاشورایی اردبیل در سخنانی گفت: بعد از واقعه عاشورا رسالت حضرت زینب (س) در تبیین و روشنگری حقایق عاشورا بسیار عظیم و سنگین بود به طوریکه آن حضرت سعی کرد با اقتدار و عظمت خاص این واقعه و حوادث رخ داده را تبیین کند تا غافلان بدانند که حادثه کربلا حادثه‌ای برای عزت و سربلندی جامعه اسلامی و بشریت بوده است.

زهرا آیینه‌دار در ادامه سخنان خود افزود: آن حضرت تلاش کرد تا چهره از فساد و ستمکاری دستگاه بنی‌امیه و یزیدیان بردارد و به مقابله با تحریف‌ها و بدعت‌هایی بپردازد که قصد داشتند از این طریق به جامعه اسلامی ضربه وارد کنند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حضرت زینب (س) به عنوان شیرزن دشت نینوا به همراه برادر زاده‌اش امام سجاد (ع) چنان در افشای ماهیت دستگاه بنی‌امیه مجاهدت کرد که گاه سخن حق و حقیقت آنها مایه بدنامی دشمنان اسلام شد و آنها به هر سخن‌چینی و ضدیت دست زدند.

آیینه‌دار خاطر نشان کرد: ‌در دوران اسارت زمانی که کوفیان اعلام کردند که افراد اسارت رفته خارجی هستند آن حضرت با روحیه پایداری و استقامت اعلام کرد که ما خاندان اهل بیت عصمت و طهارت هستیم و باید چشم‌ها و گوش‌های خود را باز کنید تا عظمت این خاندان پاک را ببینید.

مدیر بسیج زنان عاشورایی اردبیل در ادامه سخنان خود اضافه کرد: حضرت زینب (س) به مانند یک علمدار واقعی بعد از حادثه دهم محرم سعی کرد رسالتی که امام حسین (ع) و یارانش دنبال آن بودند بر زمین نماند بلکه با قدرت و صلابت به سرمنزل مقصود برسد.

پاسداشت دهه دوم محرم از امروز در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همزمان با آغاز دهه دوم محرم به همت هیئت‌النور و سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری اردبیل آیین عزاداری به مدت 10 شب در مسجد اعظم اردبیل برگزار می‌شود.

در این مراسم که از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 22 ادامه می‌یابد قاریان، شعرا، مداحان و سینه‌زنان و زنجیرزنان حاضر شده و با حضور اقشار مختلف مردم آیین عزاداری در دهه دوم محرم همنوا با حضرت زینب (س) و اسرای کربلا برگزار می‌شود.

همچنین فردا در سومین روز شهادت امام حسین (ع) مراسم تدفین شهدای کربلا از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 12 ظهر از مقابل مسجد اعظم اردبیل برگزار می‌شود که در این مراسم مردم حسینی و عاشق اهل بیت اردبیل در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش و همنوا با حضرت زینب کبری و در یوم شهادت امام سجاد (ع) در این مراسم معنوی حاضر می‌شوند.

عزاداری سنتی در آلاچیق عشایر

اما همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا مناطق عشایرنشین اردبیل نیز سوگوار سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است که در مناطق قشلاق‌نشین در آلاچیق‌ها و مساجد طوایف خود به عزاداری مشغول شده و برنامه و آیین سنتی، مذهبی شاخصی را اجرا می‌کنند.

عشایر منطقه مغان همچنین در گرامیداشت سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش آیین شبیه‌خوانی و تعزیه‌گردانی را به صورت سنتی و با دخالت دادن چندین نفر شتر انجام می‌دهند و در مصیبت حضرت زینب (س) به سوگ و ماتم نشسته و بر سر و سینه می‌زنند.

در این رسم دیرین تعدادی از عزاداران نیز در قالب دسته‌های مختلف مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی را به صورت سنتی و با حضور مداحان و شاعران اجرا می‌کنند.

انتهای پیام/62001/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول