اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌روابط نامشروع و سرنگ‌های مشترک عامل انتقال ایدز

شناسایی مبتلایان جدید ایدز در خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: کارشناس مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از شناسایی 6 نفر ناقل ویروس HIV ایدز در استان خبر داد.

شناسایی مبتلایان جدید ایدز در خراسان شمالی

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  رضا فاضلی گفت: آمار مبتلایان به ایدز در خراسان شمالی در حال حاضر 25 مورد است که 6 نفر از این افراد در سال جاری شناسایی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی منتقل نمی‌شود تصریح کرد:ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی نظیر دست دادن،در آغوش کشیدن،روبوسی کردن،عطسه و سرفه،استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک و استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.

فاضلی روابط نامشروع جنسی و استفاده مشترک از سرنگ‌های آلوده را دو راه عمده انتقال بیماری ایدز عنوان کرد و افزود: HIV با تماس جنسی با فرد مبتلا،استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا دیگر ابزار تیز و برنده نظیر تیغ سلمانی و سوزن خالکوبی آلوده، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و از مادر مبتلا به نوزاد،وارد بدن می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: با وجود آن که 3 دهه از شناخت بیماری ایدز می‌گذرد اما هنوز حدود 40 میلیون نفر مبتلا به این ویروس زندگی می‌کنند و حدود 30 میلیون نفر به دلیل این بیماری جان باخته‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیش از 24 هزار نفر مبتلا به این بیماری در کشور شناخته شده‌اند گفت:91 و نیم درصد آن‌را مردان و هشت و نیم درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند و حدود 47 درصد از مبتلایان در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/63002/ق/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول