اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت اعلام کرد

افزایش انتقال ایدز از طریق تماس‌های جنسی/ازدو‌اج را جدی نگرفته‌ایم

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: انتقال بیماری ایدز از طریق تماس‌های جنسی رو به افزایش است به‌ گونه‌ای که در گذشته تنها 10 درصد را به خود اختصاص می‌داد، اما سال گذشته 21 درصد از این طریق انتقال یافته است.

افزایش انتقال ایدز از طریق تماس‌های جنسی/ازدو‌اج را جدی نگرفته‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، سیدفریدون افضلی عصر امروز در جلسه ستاد سلامت این شهرستان اظهار داشت: ایدز مانند یک آتش‌فشان خاموش در حال فعالیت است که سرانجام یک روز فوران کرده و جامعه را به نابودی می‌کشاند.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی، بدن را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند، افزود: با وجود تمام پیشرفت‌های بسیار خوبی که بشر داشته، هنوز نتوانسته برای برخی از بیماری‌ها از جمله ایدز راه درمان پیدا کند.

افضلی با اشاره به اینکه ویروس HIV هم‌اکنون در تمام جهان شیوع پیدا کرده است، تصریح کرد: این ویروس ابتدا در کشورهای اسلامی محدود بود، اما در نتیجه ارتباطات عصر حاضر اکنون در این کشورها نیز شیوع پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌‌اکنون 24 هزار نفر در کشور آلوده به بیماری ایدز هستند، ابراز داشت: با توجه به اینکه از نظر فرهنگی نسبت به مبتلایان این بیماری برخورد نامناسبی صورت گرفته است، آلوده شده‌ها از معرفی خود به مراکز درمانی خودداری می‌کنند به همین دلیل آمار واقعی باید بیش از این‌ها باشد.

افضلی 91 درصد مبتلایان به بیماری ایدز را مردان و 9 درصد را زنان ذکر و عنوان کرد: تعداد بیماران مبتلا به ایدز شناخته شده در کشور حدود 3 هزار و 500 نفر هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه تاکنون نیز بیش از 4 هزار و 700 نفر در کشور به دلیل مبتلا شدن به بیماری ایدز فوت کرده‌اند، گفت: تزریق، ارتباط‌های جنسی، فرآورده‌های خونی و ... از جمله راه‌های انتقال این بیماری هستند.

افضلی رایج‌ترین راه انتقال بیماری ایدز در کشور را تزریق دانست و بیان داشت: اکنون انتقال از طریق تماس‌های جنسی رو به افزایش است به‌ گونه‌ای که در گذشته تنها 10 درصد را به خود اختصاص می‌داد، اما در سال گذشته 21 درصد از این طریق انتقال یافته است.

وی سن شایع مبتلا شدن به بیماری ایدز را در کشور 25 سال اعلام کرد و اذعان داشت: دوره کمون بیماری ایدز حدود 10 سال است، اما در شرایط بد زیست‌محیطی و فقر اقتصادی ممکن است، کمتر از این باشد.

افضلی افزایش سن ازدواج را از جمله دلایل افزایش تماس‌های جنسی ناسالم ذکر و خاطرنشان کرد: باید تمام شیوه‌های انتقال بیماری ایدز و خطرهای ناشی از آن به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری اکنون در میان تمام اقشار مردم شیوع پیدا کرده است، اظهار داشت: باید توجه به این خطر بزرگ جدی گرفته شود تا جامعه با آسیب کمتری مواجه شود، بنابراین هیچ‌گونه غفلتی در این زمینه پذیرفته نیست.

انتهای پیام/80001/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول