اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر اردبیل:

نقص در نظارت نباید پاشنه آشیل نظام مهندسی باشد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای شهر اردبیل گفت: نقص و کوتاهی در نظارت ساخت و ساز‌ها بر اساس مبانی مهندسی نباید به پاشنه آشیل نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل تبدیل شود.

نقص در نظارت نباید پاشنه آشیل نظام مهندسی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام محمد رضا سرداری ظهر امروز در جلسه شورای شهر اردبیل که با حضور اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی در ساختمان شورای شهر برگزار شد،‌ اظهار داشت: شورای شهر و شهرداری همسو با اهداف نظام مهندسی در احداث بناها و ساختمان‌سازی ورود پیدا کرده به طوری که شاهد نظارت‌های مستمر از سوی مسئولان شهرداری و نظام مهندسی در ساخت و ساز‌ها هستیم که باید این کارکرد تقویت شود.

وی ادامه داد:‌ هر چقدر این نظارت‌ها و کار در حوزه طراحی به روز‌تر و مطابق‌ با علم و فناوری‌های جدید صورت گیرد به همان میزان ساخت و ساز‌ها ایده‌ال و تنش‌ها و مشکلات به حداقل می‌رسد.

رئیس شورای شهر اردبیل یادآور شد: ما از مهندسان عضو نظام مهندسی انتظار داریم در طراحی‌ها به علم و دانش و به روز کردن اطلاعات خود جهشی واقعی ببخشند و سعی کنند در ساخت و ساز‌ها به گونه‌ای حرکت کنند تا با مقاومت بیشتر و سهل‌انگاری‌ها و تخلفات کمتر احداث ساختمان صورت گیرد.

سرداری گفت:‌ دیگر در نظام مهندسی نباید قواره کارها بر پایه آزمون و خطا باشد تا یک دوباره کاری‌ را در این مجموعه شاهد باشیم.

این مسئول تاکید کرد:‌ این نهایت بی‌انصافی است که صاحب ملک خارج از نقشه و طراحی‌های صورت گرفته ساخت و ساز خود را انجام دهد و هیچ کس نیز نتواند جلوی این تخلفات و ضرر و زیان‌ها را بگیرد.

عضو کمیسیون ماده 100 تجدید نظر بیان داشت: اگر حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس قانون و نظارت‌ها مرتب صورت گیرد درصد خطا‌ها به صفر رسیده و در طراحی‌ها نیز شاهد برخی فعالیت‌ها و حرکت‌های انحرافی و غرض‌آلود نخواهیم بود.

سرداری با انتقاد از برخی طراحی‌های غلط و وارد آمدن ضرر و زیان‌های نابجا و تحمیل شده به فعالان این عرصه افزود:‌ ما از هیئت مدیره جدید نظام مهندسی انتظار داریم با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی اطلاعات مهندسان خود را به روز کرده و آنها را با راهکارها و شیوه‌های جدید در طراحی و نظارت آشنا کنند.

وی تصریح کرد:‌ گاه در یک فضای 50 متری مهندس با طراحی مناسب ساختمان و بنایی را مشاهده می‌کنیم که فراخ‌تر از ساخت و ساز زمین 200 متری است در حالی که در چنین ابعادی به دلیل طراحی‌های بد و نامناسب یک تنگی فضا و احساس بدی را از سوی ساکنین مشاهده می‌کنیم که نشاندهنده کمی اطلاعات و آگاهی مهندسان ما است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای شهر اردبیل ادامه داد: در هزینه کردها و محاسبات دقیق در این زمینه نیز گاه با یک درایت و تیز‌بینی مهندسان کاهش 20 الی 30 درصدی هزینه‌ها را شاهد هستیم که این خود زمینه ساخت و سازهای ایمن، مقاوم و با کم کردن هزینه‌های مازاد را زمینه‌ساز می‌شود.

سرداری با ابراز گلایه از برخی مهندسان که احساس تعهدی در آنها دیده نمی‌شود، ابراز داشت: ما امیدواریم با تداوم آموزش‌ها و ارتقای مثبت در این زمینه با آزادسازی نیروها و شرکت مهندسان در این دوره‌ها بتوانیم برخی از نواقص و کاستی‌ها را برطرف کنیم.

این مسئول با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان و دولتمردان به بها ندادن امر آموزش کارکنان عنوان کرد: این بسیار بد است که مهندس و کارمندی بدون آموزش لازم عهده‌دار مسئولیتی شود که در آن تبحری ندارد که قطعاً ضرر آن متوجه سرمایه ملی است.

این عضو شورا یادآور شد: به دلیل عضویت در کمیسوین ماده 100شاهد ارجاع پرونده‌های متخلف ساختمانی هستیم که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشته که برای کم کردن این آمار و ارقام باید در طراحی‌ها با تدبیر بیشتر و در نظارت‌ها با کار مستمر نقص‌ها و کوتاهی‌ها را برطرف کرد.

سرداری‌ گفت: جای گلایه است که در یک ساختمان 10 مورد تخلف به دلیل ضعف کنترل مهندسان به ثبت می‌رسد که معلوم نیست با چه راهکاری می‌توان این مشکلات را برطرف کرده و از بین برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: برای کاهش تخلفات ساختمانی نیاز به ارتقای اطلاعات مهندسان و ایجاد احساس تعهد بیشتر در آنها هستیم.

انتهای پیام/ 62001/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول