اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته کتاب

سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی گیلان رونمایی شد

خبرگزاری فارس: سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی گیلان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی رونمایی شد.

سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی گیلان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در همایش تجلیل از حامیان، خادمان و کتابداران و اعضای برتر کتابخانه‌های عمومی گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، هدف از راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی استان را اداره بهتر روند اجرایی کتابخانه‌ها در از بین بردن فاصله فیزیکی اعضا و کتابخانه‌ها دانست.

اسماعیل جانعلی‌پور اظهار کرد: در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نرم‌افزار «سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور» استفاده می‌کند که در گیلان نیز معرفی شده است.

وی به اجرای طرح اهدای کتاب «هر خانواده ایرانی، یک کتاب» در گیلان اشاره کرد و گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور در گیلان در حال اجراست که از طریق آن ذخایر مهمی از کتاب‌های بدون استفاده خانواده‌های ایرانی به کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌شود و کتابخانه‌ها را غنی‌تر می‌کند.

این مسئول راه‌اندازی خدمات اینترنتی، شبکه کتابخوانان حرفه‌ای و تشکیل کانون‌های ادبی در 16 شهرستان گیلان را از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان معرفی کرد و ادامه داد: در طرح خدمات اینترنتی، 35 کتابخانه عمومی گیلان به اعضای فعال کتابخانه با 60 درصد قیمت سطح شهرها سرویس ارائه می‌کند که در هشت ماه گذشته 45 هزار نفر برای 55 هزار ساعت از این سرویس استفاده کرده‌اند.

جانعلی‌پور با بیان اینکه شبکه کتاب‌خوان‌ها حرفه‌ای یک انجمن اینترنتی برای کتاب‌خوان‌ها نویسندگان، ناشران و تمام فعالان در عرصه کتاب است، اذعان کرد: کانون ادبی فضای مناسبی برای ارائه نقد آثار و به بحث کشیدن مطالب ادبی و همراه کردن اعضای علاقه‌مند برای حضور در عرصه‌های ادبی است.

وی با تصریح بر اینکه در رشت 9 و در رودبار 8 کتابخانه عمومی وجود دارد، افزود: در رشت 17 هزار و 118 نفر و در رودبار 4 هزار و 471 نفر عضو کتابخانه هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، رودسر و صومعه‌سرا را به ترتیب در رده‌های پس از رودبار دانست و خاطرنشان کرد: دیگر شهرستان‌های گیلان با دارا بودن سه و چهار کتابخانه در رده‌های بعدی قرار دارند ضمن اینکه کتابخانه‌های رشت دارای 134 هزار و 102 منبع هستند.

وی به پروژه‌های در دست اجرای اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان اشاره کرد و افزود: احداث یک دستگاه کتابخانه عمومی در دو طبقه با زیربنای 644 متر مربع در تالش از جمله پروژه‌های در دست اجراست که اکنون حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جانعلی‌پور با اشاره به اینکه احداث کتابخانه عمومی سردار جنگل فومن نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجراست، متذکر شد: این کتابخانه در دو طبقه با زیربنای 215 متر مربع در حال احداث بوده که تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تکمیل کتابخانه عمومی «طراز کوه» در رشت را در مرحله محوطه‌سازی خواند و گفت: این کتابخانه حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این مسئول احداث چهار باب کتابخانه عمومی در روستای قاسم‌آباد سفلی رودسر، تنیان صومعه‌سرا، نخجیر کلایه لاهیجان و کپور چال بندر انزلی را از دیگر طرح‌های در دست اجرا برشمرد و ادامه داد: کتابخانه مرکزی رشت از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان با زیربنای 7 هزار و 200 متر مربع در هفت طبقه و دو سالن مطالعه مجزا و سالن جلسات نیز در دست احداث است.

وی احداث ایستگاه مطالعه را ساده‌ترین روش دسترسی به کتاب در سطح جامعه دانست و افزود: کتابخانه‌های عمومی جزو مراکز عرضه کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی به عموم افراد جامعه هستند که با توجه به تعداد کتابخانه‌ها و دامنه پوشش جغرافیای آن محدودند و طرح احداث ایستگاه‌های مطالعه با هدف افزایش سطح تماس کتاب با جامعه تدوین شده است.

جانعلی‌پور یادآور شد: در این طرح مراکز پر رفت و آمد در سطح جامعه شناسایی شده و با منابع اطلاعاتی مفید و مورد علاقه شهروندان تجهیز می‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح در هر نقطه پر تردد شهر قفسه‌های کتابی قرار داده می‌شود که شهروندان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی کتاب‌های مورد علاقه خود را از آنجا بردارند و مطالعه کنند و در نهایت در یکی از قفسه‌های در دسترس خود قرار دهند.

به گزارش فارس، در همایش مذکور سامانه معرفی نرم‌افزار و مدیریت یکپارچه کتابخانه‌های عمومی گیلان با هدف قابلیت جستجوی آسان کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کشور، عضویت روی خط، کاهش هزینه‌های نگه‌داری کتاب، اداره بهتر کتابخانه‌ها و مدیریت یکپارچه اطلاعات کتابخانه‌ها رونمایی شد.

پرداخت الکترونیک حق عضویت از جمله مزایای این سامانه بوده که هنوز در گیلان راه‌اندازی نشده است.

در همایش مذکور 26 نفر از حامیان، خادمان و کتابداران برتر کتابخانه‌های عمومی گیلان تجلیل شدند.

انتهای پیام/صا/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول