اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان خبر داد

50 کتابخانه در روستاهای لرستان احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: بنابر یک تفاهمنامه بین امور کتابخانه‌ها و دولت قرار بوده است، در یک پروسه دو ساله تعداد 50 پروژه کتابخانه در مناطق محروم و روستایی جانمایی و احداث شود.

50 کتابخانه در روستاهای لرستان احداث می‌شود

تیمور احمدوند امروز به مناسبت هفته کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: بنابر یک تفاهمنامه بین امور کتابخانه‌ها و دولت قرار بوده است، در یک پروسه دو ساله تعداد 50 پروژه کتابخانه در مناطق محروم و روستایی جانمایی و احداث شوند.

وی افزود: با همکاری همه مسئولان محلی و خیرین بالغ بر 50 نقطه شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

احمدوند یادآورشد: امیدواریم در آینده نزدیک مراحل احداث آنها آغاز شود، البته چند مورد آنها مراحل اجرایی‌شان آغاز شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: کتابخانه‌های استان لرستان در دولت نهم و دهم بنابر آمارها توسعه فضای مطالعه 100 درصدی رشد داشته است.

وی افزود: در واقع آنچه برای افق 1404 تدبیر شده است، یعنی دو برابر شدن ظرفیت موجود محقق شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: هر چند استحقاق مردم لرستان خیلی بیشتر از این است، ولی باید مردم برای رسیدن به مطلوب مشارکت خودشان را نشان دهند.

احمدوند یادآور شد: انتظار می‌رود با راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز لرستانی رشد سرانه فضای مطالعه در استان سرعت چشم‌گیرتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه خیلی بد است که در جامعه ما آمار مراکز سفره‌خانه‌هائی که عملا باشگاه قلیان چاق‌کنی بیشتر از کتابخانه‌ها باشد، گفت: چه کسی یا کسانی از این اماکن استقبال می‌کنند؟ و چه کسانی از کتابخانه‌ها استقبال نمی‌کنند.

* سرانه حرفه‌ای در جامعه ما خیلی کم است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: بیلان کاری موجود موید تلاش موثر دولت در رشد سرانه مطالعه است، ولی از استقبال مردم جای گلایه است.

احمدوند یادآور شد: بخش اعظمی از افرادی که به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، جوانان کنکوری هستند، این یعنی سرانه حرفه‌ای در جامعه ما خیلی کم است.

وی افزود: به نظر من باید موضوع آسیب‌شناسی شود، چرا تعداد باشگاه‌های پرورش اندام و اماکن قلیان‌چاق کنی نسبت به مراکز فرهنگی مانند کتابخانه‌ها زیادتر است.

*افزایش و تجهیز کتابخانه‌ها باید مطالبه جدی مردم باشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: من فکر می‌کنم، افزایش کتابخانه‌ها و تجهیز آنها باید مطالبه جدی مردم قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: معضل بیکاری ما وقتی حل می‌شود که ما با استفاده محصول اندیشه دیگران در کتابخانه‌ها آن را جستجو کنیم وگرنه مانند این مشاغل کاذب نه تنها گره‌ای از کارها باز نمی‌کنند، بلکه گره کوری هم به آن اضافه می‌کنند. 

*کتابخانه‌ها باغ‌های درختان اندیشه شهرها هستند

احمدوند یادآور شد: درست است که کتابخانه‌ها باید بنابر تکلیف قانونی از طریق پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری‌ها اداره شوند، ولی این دلیل نمی‌شود که اگر بنا به هر دلیلی در پرداخت تاخیر داشتند، ما بنشینیم نگاه کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: این مانند آن است که اگر شهرداری‌ها مسئولیت فضای سبز شهرها را به عهده دارند و در آب دادن به درختان کوتاهی کنند، چون وظیفه شهرداری است، این منطقی نیست.

وی افزود: اگر قرار است، زیر سایه درختان شهر باشیم و از هوای تازه‌ای که تولید می‌کنند، بهره‌مند شویم نباید در مواظبت و نگهداری آنها کوتاهی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: کتابخانه‌ها باغ‌های درختان اندیشه شهرها هستند که اگر مردم نسبت به آنها توجه نکنند ممکن است، از برکات آن محروم شوند.

 برنامه‌های هفته کتاب در لرستان

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان لرستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب در لرستان افزود: هفته کتاب فرصتی مغتنم برای توجه و تفکر بیشتر حوزه کتاب و کتابخوانی و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور است.

وی گفت: در این هفته تجلیل از کتابداران فعال، رسانه‌های برتر در حوزه کتاب و کتابداری، نشست خبری با رسانه‌ها و تقدیر از انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان انجام می‌شود.

احمدوند با بیان اینکه تقدیر از فرمانداران و شهرداران فعال در عرصه فعالیت‌های کتابخانه‌ها به خصوص بحث نیم درصد شهرداری‌ها از دیگر برنامه‌های این هفته است، گفت: تجلیل از دو کتابدار نوجوان لرستانی به عنوان جوانترین کتابداران کشور، تجلیل از کتابدار روشندل بروجردی و برگزاری جشن کتاب با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش لرستان، برگزاری ایستگاه‌های مطالعه و کتابخوانی در سطح شهرها، تقویت کتابخانه‌های شهری و روستایی نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی عضویت رایگان در کتابخان‌های عمومی، تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، تقدیر از کتابداران برتر، هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی را از جمله برنامه‌های هفته کتاب در لرستان است، عنوان کرد.

احمدوند در ادامه گفت: رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده، تجلیل از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، زمینه‌سازی برای توسعه و تقویت کتابخانه‌های مستقر در ادارات و برگزاری ایستگاه‌های دائم کتابخوانی و مطالعه از دیگر اقدامات این هفته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول