اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور:

مشکل نبود کتاب‌های نابینایان کشور برطرف می‌شود / تبدیل 100 کتاب برتر به بریل

خبرگزاری فارس: معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برطرف شدن مشکل نبود کتاب‌های نابینایان در کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

مشکل نبود کتاب‌های نابینایان کشور برطرف می‌شود / تبدیل 100 کتاب برتر به بریل

مجدالدین معلمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مشکلات نبود کتابخانه‌های مناسب و منابع و کتاب‌های بریل و صوتی و کمبود کتابدار متخصص برای نابینایان اظهار کرد: این عوامل موجب شده تا گروه نابینایان آنگونه که باید نتوانند کتاب بخوانند.

وی دسترسی به اطلاعات را یکی از اصلی‌ترین نیازهای افراد در جوامع دانست و افزود: نابینایان نیز از این نیاز مستثنی نیستند.

این مسئول با اشاره به خدمات قابل ارائه به نابینایان خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها در کنار دیگر بخش‌های کتابخانه‌ای خود در حال تقویت بخش نابینایان است و برای این بخش‌ها کتاب‌های بریل و دستگاه‌های مورد نیاز مطالعه افراد کم‌بینا و نابینا به کتابخانه‌های مختلف ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه برای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان این نهاد با بخش کتب بریل انتشارات رودکی قراردادهایی را امضا کرده است، تصریح کرد: با این قرارداد باید یک‌هزار جلد عنوان جدید کتاب‌های بریل در اختیار کتابخانه‌های نابینایان سراسر کشور قرار گیرد.

معلمی تعداد کتابخانه‌های نابینایان موجود در سطح کشور را 50 کتابخانه عنوان کرد و افزود: تجمیع کتاب‌های صوتی سراسر کشور نیز از دیگر اقدام‌های انجام گرفته شده در راستای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان است که به صورت کتاب‌های گویا در اختیار افراد نابینا قرار می‌گیرد.

وی خرید دستگاه‌های چاپگر ویژه خط بریل برای تولید کتاب‌های نابینایان را اقدامی دیگر در این راستا خواند و گفت: از آنجا که تهیه کتاب بریل برای نابینایان توسط موسسات محدودی ارائه می‌شود اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصمیم به این کار گرفته است.

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: با بازدیدهایی که از کتابخانه‌های عمومی استان‌های کشور به عمل آمد خدمات نسبتا مطلوبی به نابینایان ارائه شده که درصدد حل نقاط ضعف هستیم.

وی با بیان اینکه با خرید دستگاه چاپگر تولید کتب‌های بریل بیش از 100 کتاب برتر در حوزه ادبیات، رمان، دین و ... در صورت انتخاب به کتاب‌های بریل تبدیل می‌شود، بیان کرد: کتابخانه ملی ایران نیز یکی دیگر از سازمان‌هایی است که در قالب گروهی به نام «خدمات ویژه» به نابینایان خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌کند.

معلمی درباره سرانه مطالعه کتاب در کشور یادآور شد: طبق  بررسی‌های انجام شده سرانه مطالعه مردم کشور به 72 دقیقه در روز ارتقا یافته که شامل کتاب، نشریات، روزنامه و فضای مجازی بوده و سرانه مطالعه کتابخوانی در کشور 18 دقیقه در روز اعلام شده است.

به گفته وی سرانه مطالعه ایرانیان در پیش از انقلاب طبق نظرسنجی‌ها دو دقیقه در روز بود که این میزان تا سال 68 به شش دقیقه رسید.

معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور به افزایش دو برابری وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای شامل تعداد اعضا، امکانات و سرانه کتابخانه‌ای نسبت به پیش از دولت نهم و دهم اشاره کرد و متذکر شد: مهم‌ترین برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آینده، مراجعه هدفمند اعضا به کتابخانه‌هاست.

وی تعداد کتابخانه‌های کشور را 2 هزار و 800 باب عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد، 800 باب کتابخانه به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شوند.

انتهای پیام/آ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول