اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان خبر داد

آزادسازی موقت مناطق قرق شهرستان نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: عرصه‌های قرق در 12 منطقه این شهرستان به مساحت 56 هزار و 748 هکتار به طور موقت برای چرای دام آزاد شد.

آزادسازی موقت مناطق قرق شهرستان نهبندان

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان ابراهیم علیپور ظهر امروز در جمع مدیران اجرایی این شهرستان اظهار کرد: همزمان با آغاز فصل چرای دام در مناطق قرق خراسان جنوبی در نهبندان نیز عرصه‌های قرق در 12 منطقه  به مساحت 56 هزار و 748 هکتار به طور موقت برای چرای دام آزاد شد.

وی ادامه داد: هدف از بحث قرق نیز احیا، اصلاح و بهبود وضعیت مراتع است و از تخریب سریع و همیشگی مراتع جلوگیری به عمل می‌آورد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان تصریح کرد: پس از تحقق این هدف طی یک دوره چند ساله عرصه‌های قرق به طور موقت و بر اساس میزان تولید و ظرفیت آن آزاد  می‌شود.

علیپور با بیان اینکه میزان تولید علوفه این مناطق در سال جاری 2 میلیون و 130 هزار و 415 کیلوگرم است، افزود: ظرفیت چرای آنها 15 هزار و 904 واحد دامی برای  یک دوره 85 روزه است.

وی یادآورشد: دامداران با مراجعه به این اداره در صورت داشتن سابقه چرای دام در هر مرتع می‌توانند پروانه موقت چرای دام بگیرند و پس از پایان دوره چرا، مناطق برای سال آینده قرق و حفاظت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان اظهار کرد: با توجه به وقوع خشکسالی‌های مکرر خواستار همکاری بیشتر بهره‌برداران در حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع شد.

* 8 میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری نهبندان مصوب شد

علیپور گفت: در سال جاری رقمی معادل 8 میلیارد و 450 میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری نهبندان از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های استان به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نهبندان دارای 2 میلیون و 477 هزار و 800 هکتار وسعت است، ادامه داد: این شهرستان در منطقه‌ای خشک واقع شده که خشکسالی‌های اخیر‌ و بارندگی‌های کم، این منطقه را با شرایط بحرانی روبه‌رو ساخته و منابع طبیعی را متاثر از خود کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان، بیشتر جمعیت این شهرستان را روستانشین عنوان کرد و افزود: خشکسالی‌های اخیر فشار مضاعفی را در بخش کشاورزی، منابع آبی و اقتصاد روستاییان وارد آورده و به همین دلیل و به خاطر اینکه آثار طرح‌های آبخیزداری غیر‌قابل انکار است روستاییان شهرستان خواستار اجرای بیشتر طرح‌های آبخیز‌داری در مناطق زندگی خود هستند.

علیپور با بیان اینکه حوزه آبخیزداری این شهرستان حدود 600 هزار هکتار است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر پیامدهای موثر بر کشاورزی و دامپروری در اشتغا‌ل‌زایی نیز بسیار موثر است و زمینه رونق سکونت مردم در روستا را تامین می‌کند.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول