به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، فریدون پیرایش صبح امروز در کارگاه آموزشی معلمان ابتدایی و راهنمایی این شهرستان با موضوع سلامت روان در مدرسه اظهار کرد: محیط مدرسه باید به گونهای باشد که کودک در آن احساس امنیت کند و با میل و رغبت به آنجا قدم بگذارد.
وی با بیان اینکه معلمان باید مانند والدین کودک و حتی مهربانتر از آنان باشند، ابراز داشت: مدارس همانگونه که در پرورش و شکوفایی استعداد دانشآموزان مهمترین نقش را ایفا میکنند در برقراری آرامش روانی، نشاط، سلامت روح و جسم آنان و یا برعکس، افسردگی و گوشهگیری آنها نیز دخیل بوده و نقش مهم و تأثیرگذاری دارند.
* دادن تکالیف سنگین به دانشآموزان نتیجه عدم توجه به آنان است
کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران در زمینه مشق شب کودکان تصریح کرد: در محیط کلاس بار درسی شاگردان باید بر اساس توان و کشش کودکان تنظیم شود.
پیرایش گفت: دادن تکلیف سنگین و پر حجم به همه دانشآموزان کلاس به طور مساوی، نتیجه توجه نکردن به تفاوتهای فردی کودکان است.
وی در زمینه نقش معلم در سلامت روان دانشآموزان عنوان داشت: معلم مرجع واقعیت برای کودک و نوجوان بوده و بنابراین به دلیل اهمیت معلم به ویژه در نظر دانشآموزان از او انتظار میرود که با شناخت دقیق دانشآموز و کشف مشکلات آنها، موقعیتهای آموزشی را به گونهای که احساس رضایتمندی در آنها به وجود بیاورد ترتیب دهد.
پیرایش گفت: تلاش معلم نباید تنها به کسب نمره بهتر توسط دانشآموزان منجر شود بلکه باید بکوشد به هر فرد به اندازه توانایی او مسئولیت داده و تا حد امکان به پرورش فکری، روانی و جسمانی کودک بپردازد.
کارشناس واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران ابراز داشت: اگر میخواهیم خانواده و مدرسه عملکردی رضایتبخش و دانشآموزانی موفق داشته باشند باید به سلامت جسم و روان آنها به طور همزمان توجه شود.
پیرایش در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با جایگاه مشاور در تأمین سلامت روانی دانشآموزان در مدارس، مشاور مدرسه را هسته مرکزی تأمین سلامت روانی دانشآموزان دانست و ادامه داد: مشاور با شناسایی عوامل مخل و عوامل ارتقا دهنده بهداشت روانی سعی میکند فضایی سالم در مدرسه ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نقش الگودهی، مشاوره میتواند الگویی برای معلمان دیگر باشد و مشاور به طور معمول مورد توجه معلمان و دانشآموزان است.
* محیط مدرسه در رفتار و سلامت روان دانشآموزان تأثیرگذار است
کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران با تشریح نقش مؤثر محیط فیزیکی مدرسه در سلامت روانی دانشآموزان ادامه داد: محیطی که دانشآموزان در آن به کسب علم و آموزش مشغول هستند همانند دیگر محیطهایی که بر رفتار فرد مؤثر است، رفتار و سلامت روان دانشآموزان را به تأثیر خود در میآورد.
پیرایش با تأکید بر توجه به تأمین شرایط فیزیکی مناسب در راستای ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان خاطرنشان کرد: محیط فیزیکی مدرسه از جمله شرایط ساختمانی، نور، رنگ و بهداشت محیط در سلامت روان دانشآموزان تأثیرگذار است.
به گزارش فارس، این کارگاه آموزشی به همت امور بانوان فرمانداری، آموزش و پرورش و واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران برگزار شد و در آن افزون بر 350 نفر از مدیران، معلمان، مشاوران و مربیان بهداشت مدارس این شهرستان حضور داشتند.
در پایان تعدادی کتاب و بروشورهای آموزشی از سوی شبکه بهداشت و درمان به شرکتکنندگان اهدا شد.
انتهای پیام/صا10/چ3000