اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرش همدان:

بیش از هزار مجوز مشاغل خانگی در بخش فرش صادر شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: تاکنون یک هزار و 469 مجوز مشاغل خانگی در بخش فرش صادر شده است.

بیش از هزار مجوز مشاغل خانگی در بخش فرش صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان احمد علی‌بابایی ظهر امروز در کمیته فرش شهرستان همدان اظهار کرد: با توجه به دوران رکود فرش و افزایش مشکلات در این زمینه با برگزاری جلسات متعدد می‌توان بحرا‌ن‌زدگی موجود را کاهش داد.

وی افزود: طی نوآوری انجام شده، کمیته فرش در هر شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری شورای فرش شهرستان مربوطه احیا شد تا نگاه ویژه مدیران و به خصوص مقام ارشد استان به مقوله فرش افزایش یافته و از محل اعتبارات استانی مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: طی چند ماه اخیر با هماهنگی تشکل‌های صنفی و اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت 20 برنامه عملیاتی محور را برای فرش استان تعریف کردیم که اگر تنها 60 درصد آن انجام شود در پیشبرد اهداف بسیار اثرگذار است.

وی یکی از بزرگترین مشکلات را نبود اطلاعات دقیق و مستند در زمینه فرش همدان عنوان کرد و گفت: با همکاری کارشناسان آغاز به شناسایی وضع موجود کرده و توانستیم آمار و اطلاعاتی را برای شهرستان همدان احصا کنیم.

علی‌بابایی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 469 فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که 37.6 درصد مجموع مجوزهای استان را شامل می‌شود که از این تعداد 401 فقره مجوز برای دریافت تسهیلات به اعتبار 908 میلیون و 500 هزار تومان به بانک معرفی شده‌اند که سرانه اعتبار هر نفر 2 میلیون و 265 هزار تومان است.

وی بیان کرد: یک‌هزار و 67 پرونده منتظر دریافت تسهیلات هستند و در مجموع 27 درصد از کل متقاضیان وام دارای مجوز موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تصریح کرد: به دلیل عدم وجود متولی به منظور تهیه دار، پشم و نقشه به روز، تسهیلات ارائه شده به قالیبافان در موارد دیگری جز بافت قالی هزینه می‌شود که این امر در میزان و متراژ قالی‌های بافته شده مشهود است.

وی افزود: حال اگر تسهیلات ارائه شده به صورت متمرکز و توسط تشکل‌ها مصرف شود، علاوه بر جلوگیری از هدررفت تسهیلات، اعتبارات هدفمند هزینه شده و بازدهی نهایی مطلوبی را به دنبال دارد از طرف دیگر صدور مجوز مشاغل خانگی بسیار پیچیده و طولانی است و قالیبافان به طور مداوم برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند و از آنجا که جوازهای صادر شده دو ساله است اکثراً نیازمند صدور مجوزهای جدید هستند که خود هزینه جداگانه‌ای را تحمیل می‌کند.

علی‌بابایی تأکید کرد: از آنجا که آموزش قالیبافان در دستور کار مرکز ملی فرش ایران قرار دارد و با توجه به اعتبارات استان‌ها روند آموزش ادامه دارد، طی سال گذشته اعتبارات این بخش 35 درصد کاهش یافت و امسال نیز مجدداً شاهد کاهش 35 درصدی اعتبارات در این بخش هستیم، این در حالی است که اگر به قالیبافان توجه شود شاهد کاهش خلأ اشتغال در جامعه به ویژه در بحث زنان هستیم.

وی هزینه آموزش هر نفر را 165 هزار تومان در سال گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به تورم موجود پیش‌بینی می‌شود هزینه آموزش هر نفر به 200 هزار تومان برسد، در سال گذشته اقدام به برگزاری 11 دوره آموزشی شامل هفت دوره بلندمدت و چهار دوره کوتاه‌مدت کرده و 477 نفر را آموزش دادیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در پایان گفت: در سال گذشته 2 هزار و 617 نفر متقاضی بیمه به تأمین اجتماعی معرفی شدند و طی شش ماهه نخست امسال نیز 775 نفر متقاضی دریافت بیمه هستند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول