اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد

راه‌اندازی 27 هزار ایستگاه مطالعه در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طرح راه‌اندازی حدود 27 هزار ایستگاه مطالعه در سطح کشور را گامی اساسی در این راستا عنوان کرد.

راه‌اندازی 27 هزار ایستگاه مطالعه در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید عارف علوی در گردهمایی مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای مدیران کل و کارشناسان و رؤسای ادارات نهاد از کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه بازدیدکنندگان در این مأموریت‌ها عمدتاً سه هدف اصلی را مدنظر قرار دارند، اظهار کرد: مشاهده حضوری کتابخانه‌ها وضعیت صحیح‌تری را به ما ارائه می‌دهند.

وی گفت: دیدار چهره به چهره با کتابداران، مشورت و سنجش میزان تلاش کتابخانه‌ها و کتابداران دو دلیل عمده دیگر در این ماموریت‌هاست.

علوی، امکان نمود و بروز برآیند و نتایج فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را منوط به تلاش کتابداران دانست و خاطرنشان کرد: هر تصمیم، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اتخاذ می‌شود برای اجرا در کتابخانه‌های عمومی و خدمت‌رسانی به مردم در زمینه افزایش آگاهی‌های عمومی مفید است و این امر در سایه تلاش کتابداران عملی می‌شود.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه ضمن تاکید بر لزوم اشراف کامل کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها بر آیین‌نامه‌های تخصصی نهاد تصریح کرد: کتابخانه‌ها با عمل به مصوبات و تصمیمات نهاد باید خود را به سطح مقبولی از حداقل استاندارد برسانند.

یا کتاب بین مردم برود یا مردم بین کتاب‌ها بیایند 

علوی، وظیفه عمده کتابداران را تلاش در زمینه ارتقای مطالعه مفید عنوان کرد و افزود: برای کتابخانه‌ها دو حالت متصور است، نخست اینکه مردم را به کتابخانه‌ها جذب کنیم و یا اینکه کتاب را وارد زندگی مردم کنیم تا بتوانیم شاهد ارتقای معلومات و آگاهی‌های عمومی جامعه باشیم.

وی، طرح راه‌اندازی قریب به 27 هزار ایستگاه مطالعه در سطح کشور را گامی اساسی در این راستا عنوان کرد و گفت: تلاش این نهاد علاوه بر حفظ ارتباط و ارائه خدمات به افراد کتابخوان، ایجاد علاقه و انگیزه مطالعه در بین کسانی است که به مطالعه مبادرت چندانی نمی‌ورزند و از این رو ایستگاه مطالعه کتاب، فرصتی برای دسترسی همگانی به کتاب در هر نقطه ممکن را فراهم می‌کند.

علوی ادامه داد: ارزش یک کتاب در مطالعه آن است از این رو کتابداران باید با ابتکارات و نوآوری‌ها مقتضی برای هر طیف از جامعه نسبت به ایجاد علاقه و انگیزه و ترویج کتابخوانی در جامعه تلاش کنند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از طرح نظرسنجی از کتابداران در تامین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: به زودی با راه‌اندازی طرح «سامَک» از کتابداران هر کتابخانه در خصوص تامین کتاب‌های مورد نیاز برای آن کتابخانه نظرسنجی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به طرح‌های نهاد گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابعاد گوناگون تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت دارد که از جمله آنها می‌توان به طرح کتاب من، تبلیغات رسانه‌ای، راه‌اندازی سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح اهدای کتاب، انجمن خیّران کتابخانه‌ساز، نظارت بر فرآیند وجین منطقی و اصولی منابع، شبکه کتابخوانان حرفه‌ای و برنامه‌های متنوع فرهنگی اشاره کرد.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول