اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناشر اردبیلی در گفت‌و گو با فارس:

سرانه مطالعه مفید کمتر از 2 دقیقه است

خبرگزاری فارس: ناشر و محقق برجسته اردبیلی گفت:‌ برخلاف ادعای مسئولان میانگین زمان مطالعه در استان اردبیل حتی کمتر از دو دقیقه است در حالی که عده‌ای به آمار و ارقام نجومی مطالعه درسی دلخوش کرده‌اند.

سرانه مطالعه مفید کمتر از 2 دقیقه است

ناشر و محقق برجسته اردبیلی گفت:‌ برخلاف ادعای مسئولان میانگین زمان مطالعه در استان اردبیل حتی کمتر از دو دقیقه است در حالی که عده‌ای به آمار و ارقام نجومی مطالعه درسی دلخوش کرده‌اند.

کمال بابایی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب در اردبیل به چند علت با استقبال خوب مردم مواجه نشد که اولین آن تقارن برگزاری نمایشگاه با آخرین روزهای تعطیلات تابستانی بود که اغلب خانواده‌ها درگیر سفر و انجام تفریحات تابستانی خود بودند.

وی تصریح کرد: ایام سفرها فرصت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها نیست چرا که در این ایام تنها افراد بخصوص فرصت می‌کنند تا در نمایشگاه‌های کتاب و امسال آن حضور یافته و به خرید اقدام کنند.

این ناشر اردبیلی دلیل دیگر کم رونق بودن نمایشگاه کتاب اردبیل را وقفه ایجاد شده در زمان برگزاری روزانه نمایشگاه اعلام کرد و یادآور شد: این نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 16 تا 21 شب باز بود در حالی که در ایام تعیین شده صبح اغلب خانواده‌ها و کارکنان فرصت استفاده از این نمایشگاه را نداشتند و اگر در فاصله خارج شدن از اداره تا فرصت عصر‌گاهی فاصله‌ای پیدا می‌کردند تا در نمایشگاه حضور یابند در آن ایام نیز نمایشگاه تعطیل بود که این خود ضعف اساسی در برپایی نمایشگاه‌ها به حساب می‌آید در حالی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران زمان بازدید یکسره است.

بابایی گفت: اولین نکته‌ای که در برپایی این نمایشگاه‌ها باید مدنظر باشد زمان برگزاری نمایشگاه به شکل ادامه‌دار است و در کنار آن همکاری نهادهای فرهنگی یک ضرورت انکار‌ناپذیر است.

وی به خبرنگار فارس بیان داشت: کم رونق شدن حضور مردم در نمایشگاه بی‌تاثیر با وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان نیست به طوری که ما با تبلیغات مختلف سعی می‌کنیم فرهنگ مطالعه را جا بیندازیم اما در این مسئله از کارهای زیر‌بنایی غفلت کردیم.

کتابخانه‌های مدارس در شأن نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان نیست

این محقق برجسته اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت همکاری و مساعدت آموزش و پرورش را در رونق و تحقق فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه یادآور شد و افزود: اگر در کشورهای مانند روسیه،‌ فرانسه و ژاپن این سرانه مطالعه 3.5 تا 8 ساعت است در کشور ما در حداقل میانگین بوده چرا که ما نتوانستیم زیر‌ساخت‌ها را مهیا کنیم.

بابایی تصریح کرد: کتابخانه‌های مدارس ما اغلب تزئینی بوده و در بدترین محل و شرایط قرار دارد که دانش‌آموزان راغب نیستند در آن حضور یابند که شایسته است آموزش و پرورش با تجهیز کتابخانه‌ها گام اول را در رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی بردارد.

وی ادامه داد:‌ اغلب ناشرانی که در نمایشگاه کتاب حاضر شده بودند کتاب‌های تخصصی و جدید خود را عرضه نکرده بودند که این خود قطعاً باعث بی‌انگیزه شدن کتابخوانان و علاقمندان به این حوزه می‌شود.

مدیر انتشاراتی دانش گفت: نمایشگاه دهم کتاب زمانی شایسته و مطلوب و پر‌رنگ با حضور علاقمندان خواهد بود که ضعف‌های پیش‌رو برداشته شده و به احترام مخاطبان از ناشران قوی استفاده شود و جدید‌ترین کتاب‌ها نیز در این نمایشگاه عرضه شود.

بابایی ادامه داد: در کنار آن توسعه کتابخوانی نیز زمانی عملی می‌شود که مردم در سبد خرید خود کتاب را یک اصل مهم بدانند و از آن به عنوان دکور منزل یا آپارتمان خود استفاده نکنند.

وی افزود: اگر پدر و مادر در کنار فرزندان خود اقدام به خرید کتاب کنند به یقین در روحیه و اراده بچه‌ها تاثیر گذاشته و آنها نیز با علاقمندی بیشتر در این حوزه حاضر می‌شود.

این ناشر اردبیلی در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: آنچه که امروز رضایت‌بخش نیست قیمت کاغذ و بی‌توجهی به حوزه نشر است که امیدواریم مسئولان استان در این امر نهایت اهتمام خود را داشته باشند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول