اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل پاسخ داد

سرانه مطالعه غیر‌درسی 13 دقیقه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: سرانه مطالعه غیر‌درسی بدون احتساب سایر شاخص‌ها در استان اردبیل بیش از 13 دقیقه است.

سرانه مطالعه غیر‌درسی 13 دقیقه است

صادق فرهمند امین به دنبال اظهارات ناشر اردبیلی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: 18 درصد از مردم باسواد استان اردبیل در یک سال گذشته به طور متوسط در هفته کمتر از دو ساعت مطالعه غیر‌درسی داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 12 درصد از باسوادان این استان در یک سال گذشته به طور متوسط هفته‌ای دو تا چهار ساعت، حدود 9 درصد نیز چهار تا 10 ساعت و حدود 5 درصد از جمعیت باسواد استان نیز 10 ساعت یا بیشتر مطالعه غیر‌درسی داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل مدعی شد: در سال گذشته سرانه مطالعه مردم استان در هر هفته یک ساعت و 33 دقیقه بوده است که با احتساب مطالعه قرآن و ادعیه در این استان که 50 دقیقه در هفته است این میزان افزایش می‌یابد.

فرهمند امین به خبرنگار فارس گفت:‌ مردم استان اردبیل به طور متوسط نزدیک به 14 دقیقه در هفته از وقت خود را به مطالعه کتاب‌های الکترونیکی اختصاص داده‌اند.

این مسئول عنوان کرد: 51 درصد از مردم باسواد استان نیز روزنامه‌ها و نشریات ادواری را مطالعه می‌کنند.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: سرانه مطالعه مفید در سال 89 بر اساس نظر‌سنجی و آمار‌گیری توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نزدیک به 76 دقیقه بوده است که این میزان در سال گذشته بیش از 3 دقیقه افزایش یافته و به مرز 79 دقیقه رسیده است.

فرهمند امین این آمار را مربوط به مطالعه در موضوعات مختلف اعم از کتب غیر‌درسی، قرآن، ادعیه، مطالعه در فضاهای مجازی و مطالعه نشریات و مجلات ادواری اعلام کرد.

وی با انتقاد از ارائه آمار و ارقام متفاوت و گاه غلط از سوی برخی افراد و ناشران در این زمینه بیان داشت: ‌ادعای مطالعه مفید کمتر از دو دقیقه ادعای واهی است که هیچ سندیتی ندارد.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید استان تصریح کرد: ما در استان اردبیل نیز بحث مطالعه مفید و گستردگی آن را جدی گرفتیم به طوری که با راه‌اندازی کمیته مطالعه مفید سعی داریم با راهکارهای مختلف سرانه مطالعه در استان را ارتقا دهیم.

فرهمند امین فعالیت 27 انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان اردبیل را یادآور شد و ادامه داد: تعدادی از اعضای این انجمن را افراد حقیقی و تعدادی را نیز افراد حقوقی تشکیل می‌دهد.

این مسئول در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل به فعالیت شبکه کتابخوانان حرفه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت:‌ بیش از یک‌هزار و 800 نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان تا پایان سال گذشته در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای استان عضویت یافتند.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول