اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین:

بهره‌گیری از امکانات روز برای توسعه علمی اجتناب‌ناپذیر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: استفاده از تمامی امکاناتی که بتواند برای پژوهش و توسعه علمی منابع متبوع در اختیار افراد قرار دهد، لازم و ضروری بوده و زمینه‌ساز دستیابی به پیشرفت فرهنگی است.

بهره‌گیری از امکانات روز برای توسعه علمی اجتناب‌ناپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، محمود لالوها اظهار کرد: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز در بحث کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا امروز نمی‌توان در زمان‌های زیادی از روز به مطالعه پرداخت و یا کتاب‌های مورد نیاز را همیشه حمل کرد.

وی افزود: در حال حاضر می‌توان با استفاده از وسایل علمی سهل‌الوصول در هر نقطه‌ای و در هر زمانی به مطالعه پرداخت و به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تأکید کرد: لازم است فرهنگ غنی و ارزشمندمان را هرچه بیشتر به تمامی نقاط جهان اشاعه دهیم و با هجمه‌هایی که ما را افرادی عقب افتاده و جنگ‌طلب نشان می‌دهد مبارزه کنیم.

لالوها اضافه کرد: با توجه به پیشرفت جوامع به سمت استفاده از فناوری‌های نوین لازم است امکان استفاده پژوهشگران و اهل مطالعه از امکانات فضای مجازی و اینترنت به بهترین نحو و در راستای انجام امور علمی فرهنگی فراهم شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز بسیاری از افراد استفاده از فضای مجازی را به انتقال اطلاعات سطحی، ارتباطات اجتماعی و سرگرمی‌ها محدود کرده‌اند، در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا تمامی فعالیت‌های فرهنگی از طریق اینترنت پوشش داده می‌شود که یکی نمونه‌های برجسته آن استفاده از کتابخانه دیجیتال است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: اکنون جوامع شاهد افزایش آمار پژوهشگران جوان و همچنین افزایش تولید مقالات علمی پژوهشی است بنابراین در صورتی که با همکاری تمامی ارگان‌های مربوطه امکان راه اندازی کتابخانه‌های الکترونیک و دیجیتال در سطح کشور فراهم شود، زمینه توسعه فرهنگی جامعه هرچه بیشتر فراهم می‌شود.

لالوها ادامه داد: البته راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی نیازمند پرداخت حقوق قانونی مؤلفان و جلب رضایت آن‌هاست تا زحمات بسیاری که یک نویسنده برای تألیف یک کتاب کشیده مورد حمایت قرار گیرد.

وی تأکید کرد: با وجود مشکلات و هزینه‌هایی که انجام این اقدام دارد به دلیل پیشرفت گسترده علم و تکنولوژی و سرعت انتقال اطلاعات از این امر گریزی نبوده و لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد: به طور قطع با راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتالی امکان بهره‌گیری هرچه بیشتر تمامی مردم دنیا از فرهنگی غنی ایرانی اسلامی و منابع ارزشمند این سرزمین فراهم می‌شود و در حقیقت فرهنگ ما به تمامی دنیا انتشار می‌یابد.

لالوها اعلام کرد: با هدف افزایش کمی و کیفی ارایه خدمات راه‌اندازی دستگاه فرستنده بلوتوث و راه‌اندازی شبکه اینترانت بین کتابخانه‌ها و این اداره کل و به منظور ارتقای نظارت و سرعت رسیدگی به فعالیت‌های کتابخانه‌ها صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: استفاده از اینترنت با سرعت دو مگابایت و حجم نامحدود از دیگر خدمات این اداره کل به منظور ارتقای خدمات‌رسانی به مراجعان توسط کتابداران بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در خاتمه بیان کرد: این اداره کل با وجود تمامی محدودیت‌های مالی در حد توان خود اقدام به انجام  فعالیت‌های مذکور کرده ولی امیدواریم با حمایت سایر دستگاه‌ها و مسئولان فرهنگی کشور زمینه توسعه و به روز رسانی ارایه خدمات در عرصه کتاب و کتابخوانی فراهم شود تا زمینه جلب حداکثری رضایت مردم فراهم شود.

انتهای پیام/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول